Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ønsker å flytte til USA og jobbe som spl. Trenger info ift. hvordan kan jeg få til dette?


Maria27

Recommended Posts

Hei

 

Thank u for this forum. i am a new comer.

 

Jeg er sykepleier og jobbet på en kirurgisk avdeling i 6 år. Nå ønsker jeg å flytte til USA og jobbe som sykepleier i noen år. Er det noen som har tips ift. visum og andre praktiske ting??? Finnes det en slags vikarbyrå som hjelper med dette ???

 

Thank u in advance !!!

 

Maria:)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Selv er jeg halvt amerikansk sykepleier, utdannet i Norge, som lenge vurderte å flytte til USA for å arbeide noen år. Det er litt tungvint å komme seg inn som registered Nurse i USA, delvis på grunn av at utdanningsløpet er lenger i USA enn i Norge (210 studiepoeng mot 180 i Norge), men også fordi du må bestå en akkrediteringsprøve for å få autorisasjon i statene. NCLEX heter prøven som er tilsvarende for Statens helsetilsyns eksamen for utenlandske sykepleiere her til lands. Du kan lese mer om dette her: https://www.ncsbn.org/nclex.htm

Jeg mener å huske sist at det dessverre er sånn at eksamen må avlegges i USA, men at du ikke kan søke om oppholdstillatelse/green card før etter at du har fått jobb. Dermed medfører dette at du må ta en "ferie" for å avlegge eksamen, for senere å søke jobb. Enkelte sykehus legger likevel forhold til rette for at du kan avlegge eksamen under arbeidstid, og at du får jobb som CNA (certified nurse assistant, tilsvarende hjelpepleier i Norge) inntil du består NCLEX-prøven. Jeg ville kanskje forhørt meg med sykehjem/sykehus i området du ønsker å flytte til.

 

Akkurat oppholdstillatelser og visum har jeg ikke så mye kunnskap om da jeg er amerikansk statsborger og dermed aldri har behøvd å lære meg noe om dette. :P Men jeg regner med at det foregår gjennom ESTA, slik som det er ved ferievisum o.l., men det får du undersøke litt nærmere.