Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ønsker å flytte til USA og jobbe som spl. Trenger info ift. hvordan kan jeg få til dette?


Maria27

Recommended Posts

Hei

 

Thank u for this forum. i am a new comer.

 

Jeg er sykepleier og jobbet på en kirurgisk avdeling i 6 år. Nå ønsker jeg å flytte til USA og jobbe som sykepleier i noen år. Er det noen som har tips ift. visum og andre praktiske ting??? Finnes det en slags vikarbyrå som hjelper med dette ???

 

Thank u in advance !!!

 

Maria:)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Selv er jeg halvt amerikansk sykepleier, utdannet i Norge, som lenge vurderte å flytte til USA for å arbeide noen år. Det er litt tungvint å komme seg inn som registered Nurse i USA, delvis på grunn av at utdanningsløpet er lenger i USA enn i Norge (210 studiepoeng mot 180 i Norge), men også fordi du må bestå en akkrediteringsprøve for å få autorisasjon i statene. NCLEX heter prøven som er tilsvarende for Statens helsetilsyns eksamen for utenlandske sykepleiere her til lands. Du kan lese mer om dette her: https://www.ncsbn.org/nclex.htm

Jeg mener å huske sist at det dessverre er sånn at eksamen må avlegges i USA, men at du ikke kan søke om oppholdstillatelse/green card før etter at du har fått jobb. Dermed medfører dette at du må ta en "ferie" for å avlegge eksamen, for senere å søke jobb. Enkelte sykehus legger likevel forhold til rette for at du kan avlegge eksamen under arbeidstid, og at du får jobb som CNA (certified nurse assistant, tilsvarende hjelpepleier i Norge) inntil du består NCLEX-prøven. Jeg ville kanskje forhørt meg med sykehjem/sykehus i området du ønsker å flytte til.

 

Akkurat oppholdstillatelser og visum har jeg ikke så mye kunnskap om da jeg er amerikansk statsborger og dermed aldri har behøvd å lære meg noe om dette. :P Men jeg regner med at det foregår gjennom ESTA, slik som det er ved ferievisum o.l., men det får du undersøke litt nærmere.

 

Forøvrig finnes det en tidligere tråd om emnet, fra en forumbruker som faktisk fikk jobb i USA, som har noen gode tips. http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7567

 

 

1. Finn ut hvilken stat du vil flytte til

2. Kontakt "Board of Registrered Nursing" i den aktuelle staten. Se på hjemmesiden deres først.

3. Oversette alle dokument og vitnemål som BRN ønsker.

4. Når du har fått ok på at du kan ta eksamen, så er det bare til å forberede seg til dette. Finn ut hvordan eksamen foregår, kjøp bøker med lignende oppsett. Les og øv.

5. Reis over og ta eksamen.

6. Stå på eksamen

7. Ta kontakt med et travelagency byrå som kan være sponsor slik at du får arbeidstillatelse.

 

Hold oss gjerne oppdatert. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tusen hjertelig takk . Jeg skal bruke tipsen din for å jobbe videre med prosjektet.Dette er min største prosjekt tenkte på dette men har ikke gjort noe. Jeg elsker America siden jeg er barn og føler akkurate samme nå også.

Ønsker å flytte til state of Virgina eller Maryland. Jeg har ikke vært der men føler at det er veldig centralt og ikke langt fra Europe.

Tusen takk igjen !!!!

 

Ha en fin dag pally

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Korush.Pakzad

Hei. Selv er jeg halvt amerikansk sykepleier, utdannet i Norge, som lenge vurderte å flytte til USA for å arbeide noen år. Det er litt tungvint å komme seg inn som registered Nurse i USA, delvis på grunn av at utdanningsløpet er lenger i USA enn i Norge (210 studiepoeng mot 180 i Norge), men også fordi du må bestå en akkrediteringsprøve for å få autorisasjon i statene. NCLEX heter prøven som er tilsvarende for Statens helsetilsyns eksamen for utenlandske sykepleiere her til lands. Du kan lese mer om dette her: https://www.ncsbn.org/nclex.htm

Jeg mener å huske sist at det dessverre er sånn at eksamen må avlegges i USA, men at du ikke kan søke om oppholdstillatelse/green card før etter at du har fått jobb. Dermed medfører dette at du må ta en "ferie" for å avlegge eksamen, for senere å søke jobb. Enkelte sykehus legger likevel forhold til rette for at du kan avlegge eksamen under arbeidstid, og at du får jobb som CNA (certified nurse assistant, tilsvarende hjelpepleier i Norge) inntil du består NCLEX-prøven. Jeg ville kanskje forhørt meg med sykehjem/sykehus i området du ønsker å flytte til.

 

Akkurat oppholdstillatelser og visum har jeg ikke så mye kunnskap om da jeg er amerikansk statsborger og dermed aldri har behøvd å lære meg noe om dette. :P Men jeg regner med at det foregår gjennom ESTA, slik som det er ved ferievisum o.l., men det får du undersøke litt nærmere.

 

Forøvrig finnes det en tidligere tråd om emnet, fra en forumbruker som faktisk fikk jobb i USA, som har noen gode tips. http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7567

 

 

Hold oss gjerne oppdatert. :)

Det var nyttig informasjon. Jeg lurer på om sykepleiere i USA har samme oppgave som Norge for eksempel på sykehjem? Sykepleiere i Norge jobber akkurat som hjelpepleiere, pluss mer ansvar på sykehjem. Er det sånn i USA?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg er registrert sykepleier i USA og jobber i sykehjem. Det er et langtids akutt pleieanlegg (kalt en LTAC). I USA er det registrerte sykepleiere (RN) og lisensierte praktiske sykepleiere (LPN), lisensavtalen NCLEX-LPN er en enklere eksamen. LPN kan ikke gjøre noen av funksjonene til en RN i sykehusmiljøer, men i sykehjemmet fungerer de ganske likt. Sykepleieren er ansvarlig for omsorg for flere pasienter ved hjelp av en eller to sykepleiere. Sykepleierassistentene gjør dressing, bading og fôring av pasientene, og sykepleierne vurderer for helsestatus og gir medisiner, gjør dressing for sår og registrerer handlinger i en stor mengde dokumentasjon. Hver pasient er også sett av fysioterapeuter, ergoterapeuter og taleterapeuter.

 

I am a registered nurse in the USA and work in a Nursing Home.  It is a Long Term Acute Care facility (Called an LTAC). In USA there are Registered Nurses(RN) and Licensed Practical Nurses (LPN), the licensure exam  NCLEX -LPN is an easier exam.  the LPN cannot do some of the functions of an RN in hospital environments, but in the nursing home they function fairly similarly.  The Nurse is responsible for the care of several patients with the help of one or two nursing assistants. The nurse assistants do the dressing, bathing, and feeding of the patients, and the nurses assess for health status and give medications, do dressing changes for wounds, and record the actions in a vast amount of documentation. Each patient is also seen by physical therapists, occupational therapists and speech therapists.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Williette23
On 6/11/2015 at 4:04 AM, Maria27 said:

Hei

 

Tusen hjertelig takk . Jeg skal bruke tipsen din for å jobbe videre med prosjektet.Dette er min største prosjekt tenkte på dette men har ikke gjort noe. Jeg elsker America siden jeg er barn og føler akkurate samme nå også.

Ønsker å flytte til state of Virgina eller Maryland. Jeg har ikke vært der men føler at det er veldig centralt og ikke langt fra Europe.

Tusen takk igjen !!!!

 

Ha en fin dag pally

Hei Maria. Klarte du det? Jeg er også en sykepleier i Norge, som vurderer å enten jobbe i USA, eller bytte yrke. Fikk du støtt fra lånekassen? Hvis ja, hvordan? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy