Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hva skal jeg gjøre?


alex

Recommended Posts

Hei

 

Jeg gjør ikke annet enn å tenke for og mot sykepleiestudier for tiden....

 

I alle år har jeg ønsket å bli sykepleier, men den gang jeg søkte på sykepleierskoler kom jeg dessverre ikke inn.

Det var veldig vanskelig å komme inn på den tiden og da jeg ikke kom inn andre året jeg søkte ga jeg opp....

 

Jeg bestemte meg for å studere økonomi i stedet for og de siste 10 årene har jeg jobbet som regnskapsfører.

I fjor fikk jeg en datter og mens jeg har gått hjemme med henne har jeg fått god tid til å fundere litt over livet mitt.

 

Jeg stortrives med å jobbe som regnskapsfører, men det er ikke noe jeg brenner for.

 

Datteren min har vært mye på sykehus siden hun ble født og hver gang vi reiser hjem fra sykehuset har jeg en vond klump

i magen.... jeg blir alltid så lei meg for jeg skulle ønske jeg var blitt sykepleier.

 

Jeg føler at jeg er for gammel (er 38år) og hvis jeg skal ta sykepleiutdannelsen blir dette min 3.utdannelse. Er også utdannet

barne og ungdomsarbeider.

 

Studiene med økonomi synes jeg var forferdelig kjedelige...måtte lese alt tusen ganger for at ting skulle feste seg. Anatomi, fysiologi

og ALT som har med kroppen å gjøre leser jeg med stor iver. Sitter ofte flere kvelder på rad og leser faglitteratur.... synes

det er utrolig spennende og jeg skjønner hva som foregår. Slik var det ikke alltid med tallene jeg studerte.

 

Nå har det seg slik at jeg tok noen vakter på et sykehjem for sikkert 20 år siden, og det var IKKE noe for meg.

Synes det var kjedelig....

 

Spørsmålene mine er:

Er jeg for gammel for å studere sykepleie?

Kommer jeg til å trives med jobben eller er det kun studiene som frister meg?

 

Jeg elsker barn og drømmen er å kunne jobbe på en barneavdeling.

Selv om jeg er godt oppe i årene har jeg fremdeles mange mange arbeidsår forran meg og jeg har inderlig lyst til å

kunne dra på arbeid og føle at dette er RETT for meg.

 

Hilsen en som gjerne vil, men er litt usikker....

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :unsure:

 

Jeg synes du skal søke sykepleierhøyskolen med en gang. Du er ikke for gammel. Hvis du ikke gjør det er jeg sikker på at du kommer til å angre på at du aldri prøvde.

Om du ikke trivdes med å jobbe på sykehjem så betyr det ikke at du ikke kommer til å trives som sykepleier. For det første er det noe helt annet å jobbe som sykepleier enn pleieassistent, for det andre så er det mange andre jobber du kan velge ;)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er du ikke for gammel !!!

Dersom det er hva du har lyst til så GO FOR IT !!

Nå er det jo deltidsstudier over 4 år også fordi som ikke kan være heltidsstudenter.

 

Kjenner flere som startet på sykepleiestudiet når de var 47 år og ferdig når de var 50. De har hatt mange flotte år i yrket.

38 er faktisk ingen alder (i allefall ikke når du kommer til min alder ;) ).

Det er jo også gode sjanser for at fordi du er voksen så vil du være mer reflektert og ha mere livserfaring enn mange av de unge studentene.

Jeg er 51 og har startet på videreutdanning i høst over 1,5 år. Man er aldri for gammel til å lære noe nytt !

 

Og det er mange interessante områder i sykepleien du kan velge mellom når du er ferdig. Lykke til !! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Det blir til at jeg søker til neste opptak, så får jeg se om dette lar seg gjennomføre

med mann, hus og barn.

 

Jeg er så utrolig giret på å starte med EN gang.... Skulle veldig gjerne startet allerede i morgen.

 

 

Tror gubben er ganske lei meg for tiden.... jeg er helt giret, er bare så lykkelig over at drømmen

min kanskje skal gå i oppfyllelse alikevel. Trodde egentlig at toget var gått, men nå ser det ut som

om jeg får en ny sjanse :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo en god del over 30 i klassen vår, med barn og hele pakka. Tror selvdisiplin er det viktigste i studiene, har du det er det ikke mye som kan stoppe deg. Og har du interess for anatomi og slikt tror jeg du vil trives veldig godt i sykehuspraksis 2. året, selv om du må forberede deg på å slite deg gjennom en del av disse uintressante tingene skoler er så veldig opptatt av. Lykke til!! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg studerer med 2 små barn de er nå 4 og 6 år. Jeg er nå på siste året (deltid over 4 år). Jeg har "bare" bachelor igjen og praksis i hjemmesykepleie (+ noen små oppgaver) så er jeg ferdig utdannet sykepleier. *juhu* Det har gått bedre å studere med to små enn jeg trodde det skulle gjøre, man lærer seg å være strukturert og det har man mye igjen for. Føler også at studietida har gått veldig fort. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for oppmuntrende ord!

 

Nå får jeg bare krysse fingrene for at jeg kommer inn på studiene. Jeg kommer til å bli

kjempe skuffet dersom jeg ikke kommer inn denne gangen.

 

Er det noen som vet hvordan man kan skaffe seg ekstra poeng (som da vil gi et høyere snitt....)?

Kunne jeg feks tatt et sykepleiefag som privatist, feks anatomi/fysiologi?

 

Vet at jeg selvfølgelig kan ta opp noen av fagene jeg tok på vidregående, men det ser jeg på som ganske

bortkastet læring.... lese et fag jeg tok for 20 år siden frister ikke helt :unsure:

 

Synd at karakterene fra vidregående har så mye å si, jeg er overbevist om at jeg vil bli en god sykepleier selv

om jeg har ganske dårlige karakterer i tysk.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for oppmuntrende ord!

 

Nå får jeg bare krysse fingrene for at jeg kommer inn på studiene. Jeg kommer til å bli

kjempe skuffet dersom jeg ikke kommer inn denne gangen.

 

Er det noen som vet hvordan man kan skaffe seg ekstra poeng (som da vil gi et høyere snitt....)?

Kunne jeg feks tatt et sykepleiefag som privatist, feks anatomi/fysiologi?

 

Vet at jeg selvfølgelig kan ta opp noen av fagene jeg tok på vidregående, men det ser jeg på som ganske

bortkastet læring.... lese et fag jeg tok for 20 år siden frister ikke helt :unsure:

 

Synd at karakterene fra vidregående har så mye å si, jeg er overbevist om at jeg vil bli en god sykepleier selv

om jeg har ganske dårlige karakterer i tysk.

 

 

 

Vil du ikke få både alderspoeng og poeng for yrkesaktivitet ? Jeg fikk 3 poeng for hvert år jeg hadde vært i jobb,men det er 20 år siden så reglene kan være annerledes nå.....

Og tysken ! Jeg hadde 2 i tysk fra videregående, men har aldri hatt bruk for det som sykepleier. ;)

Dersom det er den eneste dårlige karakteren så betyr det vel ikke så veldig mye for den totale poengsummen........

Engelsk derimot, det bør man kunne lese og forstå. I allefall hadde vi pensumartikler på engelsk. Og nå i videreutdanningen har vi mye artikkel-pensum på engelsk.

Det finnes nå en flott norsk-engelsk ordbok for medisinske uttrykk også. Den kan være god å ha om man ikke føler seg helt trygg.

Link to comment
Share on other sites

Klart du må søke sykepleien!!

 

Jeg var selv ferdig utdannet i vår, 39 år gammel ;)

I forkant av studiene hadde jeg de samme tankene som deg, men det er utrolig hva som går når man er midt oppi situasjonen :)

Ungene var 3 og 6 år gamle da, og med en mann som var mye på reis, ville det by på utfordringer....

 

Men nå er alt dette glemt og jeg er nå sykepleier, og stortrives med det!! Jeg hadde også utdanning som hjelpepleier, men ønsket mer faglig påfyll...

 

Dette går fint, masse lykke til!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hipp hurra (med skrekkblandet fryd...)!

Jeg er 41 år og har akkurat startet på deltidsutdanningen ved Diakonhjemmet i Oslo.

Jeg har også gått noen runder med meg selv - er jeg for gammel? klarer jeg å finne en god studieteknikk? kan jeg jobbe noe ved siden av? hva med økonomien? ++++ Studeringen kommer oppå alt annet, for jeg vil ha mest mulig tid til familien (har to små barn og samboer).

Men; jeg tror jeg ville angret og aldri fått det helt ut av hodet hvis jeg ikke ga studiene en sjanse... En sjanse til å jobbe med noe jeg alltid har ønsket.

Og nå er jeg i gang og gir full gass:-)

Og så ble jeg innmari glad for å tilfeldig oppdage et forum som dette - strålende:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg studerer med 2 små barn de er nå 4 og 6 år. Jeg er nå på siste året (deltid over 4 år). Jeg har "bare" bachelor igjen og praksis i hjemmesykepleie (+ noen små oppgaver) så er jeg ferdig utdannet sykepleier. *juhu* Det har gått bedre å studere med to små enn jeg trodde det skulle gjøre, man lærer seg å være strukturert og det har man mye igjen for. Føler også at studietida har gått veldig fort. :rolleyes:

 

Hei! Spm: jobbet du noe ved siden av studiene? vh gamlemor som er i gang med deltidsudanning:-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy