Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor mye anatomi/fysiologi skal man kunne?


Guest Gjest

Recommended Posts

Guest Gjest

Jeg planlegger å begynne studiene neste år,men tenkte jeg skulle begynne å lese allerede nå. Har kjøpt boka "Menneskekroppen" av Sand,Sjaastad m.fl,men fikk litt hetta når jeg bladde i den. Er det meningen at man skal kunne alt fra perm til perm i den boka..? Tenker da spesielt på de første kapitlene som så temmelig heftige ut:-/

Link to comment
Share on other sites

Fra perm til perm er å ta litt i, men du bør ha en god forståelse for det som står der ja. Å bare bla litt i den type bøker gir de fleste hetta, da er det smartere å sette seg ned og ta for seg kapittel for kapittel. Skaff deg arbeidsboken som hører til, og løs oppgaver etter hvert kapittel. Så går det nok fint skal du se :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg planlegger å begynne studiene neste år,men tenkte jeg skulle begynne å lese allerede nå. Har kjøpt boka "Menneskekroppen" av Sand,Sjaastad m.fl,men fikk litt hetta når jeg bladde i den. Er det meningen at man skal kunne alt fra perm til perm i den boka..? Tenker da spesielt på de første kapitlene som så temmelig heftige ut:-/

 

Hvilken skole skal du begynne på? Mange skoler benytter "Det friske og det syke mennesket" som pensum i Anatomi/fysiologi. :)

Ja, det ser heftig ut når man åpner de bøkene før man har startet. Jeg tenkte som deg når jeg skulle starte at jeg skulle lese i de bøkene før jeg begynte. Jeg fikk bakoversveis og lurte på hvordan i alle dager jeg skulle klare å lære meg alt dette til EN eksamen.... Men jeg lover deg at det bli litt annerledes når du starter og får forelesninger i faget og får knagger å henge det du leser på. :) Som sagt så hadde jeg sikkert nøyaktig samme frykten som du føler nå, men jeg fikk B på eksamen!

Ikke stress så mye med å tenke på hvordan du skal klare å lære deg alt du må kunne, ta tiden til hjelp - tema for tema, les før forelesningene og etter, da lærer du mer og det sitter lettere!

 

Lykke til og velkommen til verdens beste studie!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg planlegger å begynne studiene neste år,men tenkte jeg skulle begynne å lese allerede nå. Har kjøpt boka "Menneskekroppen" av Sand,Sjaastad m.fl,men fikk litt hetta når jeg bladde i den. Er det meningen at man skal kunne alt fra perm til perm i den boka..? Tenker da spesielt på de første kapitlene som så temmelig heftige ut:-/

 

Har selv hatt denne boken som pensum i år, og det er absolutt mye å sette seg inn i og det er lurt av deg å komme i gang tidlig, vær strukturert og ta for deg kapittel for kapittel, så går det nok bra. vi fikk hele tiden høre at boka er pensum, å den måtte vi kunne. da eksamen kom var det mye fokus på sirkulasjonssystemet, og respirasjonssystemet, i forhold til de første kapitlene fikk vi figurer(fra oppgaveboka) vi skulle sette navn på men ikke noen spørsmål utover det. Men dette kan være annerledes der du går, et tips er å se på gamle eksamener(ligger gjerne ut på skolens hjemmeside).

Link to comment
Share on other sites

Man skal kunne mye mer enn jeg trodde var mulig.. Likevel kastet jeg bort mye tid på å lese fra perm til perm, og jeg synes også jeg kastet bort tiden ved å løse oppgaver i oppgaveboka.

 

For min del synes jeg det beste var å løse gamle eksamensoppgaver, og pugge svarene mine utenat. Da jeg hadde løst alle settene, gikk jeg sammen med ei venninne for å løse de vi ikke hadde forstått. Vi hørte hverandre i lang, lang tid, til vi følte vi hadde god kontroll. Vi tegnet også de forskjellige systemene (fordøyelsessystemet, hjerte - kar etc.) og kopierte opp flere eksemplarer. Pugget og pugget, før vi så brukte en del tid på å lære oss å sette navn på de ulike delene. Etter hvert hadde vi fått en viss forståelse, og fikk til slutt til å tegne systemene fra scratch.

 

Sikkert mange ulike måter å lære på, men dette var i alle fall det som fungerte for oss.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy