Jump to content
Sykepleiediskusjon

Piercing og tatovering


Minnie

Recommended Posts

Hva synes dere andre sykepleiere om piercinger og tatoveringer? Har dere noen synlige selv? Synes dere man skal fjerne slikt om man blir sykepleier, at helsepersonell absolutt ikke skal ha piercinger for eksempel?

Kan man ikke være helt "seg selv" om man er sykepleier?

Hva synes dere om de som tar tatoveringer etter endt forløp?

 

Selv har jeg en piercing i øret som jeg har litt dårlig samvittighet for, men ingen har noengang nevnt den. Har vært usikker på om jeg skal ta den ut, men den er jo veldig "meg" og jeg er vant med den. Bruker ellers ingen øredobber eller andre smykker på jobben, men denne ene er litt vanskelig å ta ut, så da måtte jeg i så fall fjernet den for godt.

Link to comment
Share on other sites

Piercing regnes som smykker og skal ikke brukes på jobb. Det har med hygiene å gjøre. Jeg har hull i ørene , men bruker ikke øredobber på jobb.

Helt uten smykker er nok ikke jeg heller dessverre, for jeg beholder gifteringen på. ;)

 

Når jeg har fri tar jeg på meg øredobber og smykker igjen. Så en piercing gror vel heller ikke igjen de timene du er på jobb ? Eller må den kuttes av for å få tatt den ut ? Du kan bli pålagt av en sjef å fjerne den på jobb.

 

Synes jeg hører hygienesykepleieren fra grunnutdanningen "Det er like mye bakterier under gifteringen som under andre ringer". Så har ingen unnskyldning annet enn at det sitter litt langt inne..................Hadde jeg jobbet på en infeksjonsavdeling eller med pasienter som var svært sårbare for ulik smitte , så hadde jeg nok tatt den også av. Litt sløvt av meg egentlig........

 

Tatoveringer ser jeg ingen problemer med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er såpass at det blir vondt å sette den inn igjen, så jeg måtte nok fjernet den. Har tenkt lenge på at jeg nok må gjøre det snart, men det er rart med det når man har piercinger; det blir en del av en. Øredobber bruker jeg ikke på jobb jeg heller. Tror ikke de kommer til å si noe, for det er veldig mange som bruker masse smykker pluss klokke ved min avdeling. Men jeg vil på en måte ikke være "en av dem".

Link to comment
Share on other sites

Piercing regnes som smykker og skal ikke brukes på jobb. Det har med hygiene å gjøre. Jeg har hull i ørene , men bruker ikke øredobber på jobb.

Helt uten smykker er nok ikke jeg heller dessverre, for jeg beholder gifteringen på. :)

 

Når jeg har fri tar jeg på meg øredobber og smykker igjen. Så en piercing gror vel heller ikke igjen de timene du er på jobb ? Eller må den kuttes av for å få tatt den ut ? Du kan bli pålagt av en sjef å fjerne den på jobb.

 

Synes jeg hører hygienesykepleieren fra grunnutdanningen "Det er like mye bakterier under gifteringen som under andre ringer". Så har ingen unnskyldning annet enn at det sitter litt langt inne..................Hadde jeg jobbet på en infeksjonsavdeling eller med pasienter som var svært sårbare for ulik smitte , så hadde jeg nok tatt den også av. Litt sløvt av meg egentlig........

 

Alle som noengang har vært på seriøse tattoosjapper vet at de er EKSTREMT nøye med hygienen, men tattovører har alikevel ofte piercings, så det med dårlig hygiene og piercings tror jeg er litt overvurdert, så lenge de ikke er betente. Hull i øret er ikke så mye forskjellig fra hull andre steder og tar man inn og ut piercings hver dag vil det skape friksjon som fører til at det kan bli sårt og betent (derfor har jeg tatt ut min i nesa og brynet, men beholder en annen med en "retainer, type gjenomsiktig stang som holder hullet åpent og er rimelig usynlig). Jeg tror nok ringer (giftering eller ei) er mer uhygienisk enn en piercing, fordi hendene våre er oftere i kontakt med pasienter enn trynet vårt er (logisk nok:)). Håndvask er noe det slurves OFTE med, og en piercing vil ha ekstremt mye mindre å si, hygienisk sett.

 

Når det kommer til tattoveringer er det mange som ser på det som ukorrekt, men er noen utdannet sykepleier ser jeg ingen grunn til at de skal ha grunnlag for å tro noe sånt. Da er det i såfall den personens problem, ikke sykepleierens (eller legen, for de finnes også!), så jeg synes ikke arbeidsgivere bør la andres fordommer ha noe å si.

 

Kanskje jeg har litt sterke meninger om dette, men jeg mener folk må slutte å leve i gamle dager og akseptere hverandre som individer med forskjellig stil. Jeg går ikke akkurat rundt å snakker om andres hårsveis eller vekt, og forventer det samme igjen. Jeg har måttet ofre enn del av mitt "image", men beholder en del og prøver å nøytralisere det så godt jeg kan på jobb for å unngå "bråk", og krysser fingrene for at piercings og tattoveringer blir mer akseptert i årene som kommer:)

 

*quick edit*: piercinger i slimhinnen vil gro igjen i løpet av noen timer (snakker av erfaring!). Men det å ta den inn og ut vil i de fleste tilfeller uansett fungere dårlig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ringer (giftering eller ei) er mer uhygienisk enn en piercing, fordi hendene våre er oftere i kontakt med pasienter enn trynet vårt er (logisk nok:)). Håndvask er noe det slurves OFTE med, og en piercing vil ha ekstremt mye mindre å si, hygienisk sett.

 

Når det kommer til tattoveringer er det mange som ser på det som ukorrekt, men er noen utdannet sykepleier ser jeg ingen grunn til at de skal ha grunnlag for å tro noe sånt. Da er det i såfall den personens problem, ikke sykepleierens (eller legen, for de finnes også!), så jeg synes ikke arbeidsgivere bør la andres fordommer ha noe å si.

 

Kanskje jeg har litt sterke meninger om dette, men jeg mener folk må slutte å leve i gamle dager og akseptere hverandre som individer med forskjellig stil. Jeg går ikke akkurat rundt å snakker om andres hårsveis eller vekt, og forventer det samme igjen. Jeg har måttet ofre enn del av mitt "image", men beholder en del og prøver å nøytralisere det så godt jeg kan på jobb for å unngå "bråk", og krysser fingrene for at piercings og tattoveringer blir mer akseptert i årene som kommer:)

 

 

Dette har da ingenting med å akseptere folks ulike stiler å gjøre. Eller å leve i gamle dager. Jeg har ikke noe i mot verken piercing eller tatoveringer. Det handler om arbeidstedets hygienekrav. Smykker/metall som ligger inntil huden kan samle bakterier , men jeg er helt enig at ringer og hender nok er verre enn ørene, om man da ikke fingrer med piercingen hele tiden.

 

Mange sier at håndvask slurves med , men på jobb hos oss kan jeg ikke se annet enn at vi er rimelig flinke. Jeg spriter hendene sikkert 40-50 ganger om dagen + håndvask innemellom det. Spriter hver gang jeg går inn eller ut av et pasientrom o.l. og har berørt noe der inne.

Ikke at det er noen unskyldning for at jeg fortsatt har gifteringen på,altså......................

Link to comment
Share on other sites

Dette har da ingenting med å akseptere folks ulike stiler å gjøre. Eller å leve i gamle dager. Jeg har ikke noe i mot verken piercing eller tatoveringer. Det handler om arbeidstedets hygienekrav. Smykker/metall som ligger inntil huden kan samle bakterier , men jeg er helt enig at ringer og hender nok er verre enn ørene, om man da ikke fingrer med piercingen hele tiden.

 

Mange sier at håndvask slurves med , men på jobb hos oss kan jeg ikke se annet enn at vi er rimelig flinke. Jeg spriter hendene sikkert 40-50 ganger om dagen + håndvask innemellom det. Spriter hver gang jeg går inn eller ut av et pasientrom o.l. og har berørt noe der inne.

Ikke at det er noen unskyldning for at jeg fortsatt har gifteringen på,altså......................

 

 

Tja, jo, det har faktisk det, ellers ville ikke tattoveringer vært et spørsmål engang (da det ikke går på hygiene).

 

En av våre lærere sa faktisk at tattoveringer skulle skjules fordi det ser "useriøst ut". På de fleste skolen er det "lov" å ha vanlige hull i ørene, men ikke ellers. Jeg måtte ta ut en stang øverst i øret da jeg ikke fikk være på øvelsesposten med det. Det at smykker/metall samler bakterier er sant, men har nok ikke så mye å si når vi setter det opp mot håndvask, eller det å ta en piercing inn og ut hver dag som nesten garantert vil bli sår etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jo, det har faktisk det, ellers ville ikke tattoveringer vært et spørsmål engang (da det ikke går på hygiene).

 

En av våre lærere sa faktisk at tattoveringer skulle skjules fordi det ser "useriøst ut".

 

 

Jeg er enig med deg i det med tatoveringer. Hvorfor i all verden ser det "useriøst" ut.....! Kan det være lærerens private mening ? Jeg har jobbet med flere som har tatoveringer og det har aldri vært et tema eller problemstilling.

 

Noen andre her som har erfart kommentarer om tatoveringer i jobben som sykepleier, selv eller med kollegaer ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om dette med de litt eldre sykepleieres holdninger til tatoveringer, også gjelder for piercinger jeg da.

For jeg tenker på at om jeg hadde hatt et smykke rundt halsen, vil dette fort kunne komme borti pasienten. Det samme med ringer, hengeøredobber, armbånd og klokker.

Men en enkelt piercing i øret, vil jo ikke komme borti pasienten, og det er jo ikke slik at man fikler med den. Jeg kan bare ikke se for meg at det er mer mikroorganismer på den enn i håret? Og som nevnt her, så vil det jo være verre å ta den ut og inn, da det vil bli sårt.

 

Husker at i vår hygienebok, så stod det at små øredobber i ørene var greit. Og det ble jammen mye blest rundt dette utsagnet. De eldre lærerne ved skolen ble skikkelig forbanna, men de kunne ikke vise til noen forklaringer på om det er mer mikroorganismer på øredobbene enn i håret.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/03/03/64754.html

 

Denne er litt interessant. Her nevner han hårfarge og tatovering i samme sleng som smykker og klokker. Han mener også at estetikk og etikk henger sammen.

Hva mener dere om dette?

Jeg synes faktisk det er feil. Vi hadde en hjelpepleier på jobben som hadde røde striper i håret, og en av de eldre damene syntes hun hadde så stilig og "friskt" hår.

Kan man ikke ha lov til å skille seg litt ut i dagliglivet og samtidig ha gode faglige etiske vurderinger på jobben?

Jeg synes det er litt interessant, da både piercing, tatoveringer og farget hår blir stadig mer vanlig hos "normale" mennesker, ikke bare for folk i spesielle miljøer.

 

Jeg hadde også en diskusjon med mannen min om dette. Han hadde så utrolig lyst på tatovering (ikke hodeskaller eller noe sånt), men torde ikke å ta dette pga. jobben sin. Han arbeider i et "høystatus"yrke hvor han var redd for å bli "stemplet" om han hadde tatovering. Nå tok han det faktisk til slutt, og han er strålende fornøyd. Han har heller ikke merket noe til fordommer på jobben, eller at han blir sett på som mindre seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Tatoveringen min er det ingen som ser, så den støter nok ikke noen! :)

 

Da jeg var på øvelsesposten, fikk jeg beskjed om å klippe av meg forlovelsesringen, ellers ville jeg stryke! ;)

 

Har sett mye forskjellig opp igjennom. Noen som ikke bruker noe, en hjelpepleier som så ut som en klassisk sigøynerkone med mye løst hår og masse smykker, noen som nekter å ta av gifteringen, unge jenter med løst hår, piercing og så mye parfyme at man blir kvalm......

 

Det er også stor forskjell på hvor man jobber! Er ikke stor fare for smitte i psykiatrien feks!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om dette med de litt eldre sykepleieres holdninger til tatoveringer, også gjelder for piercinger jeg da.

For jeg tenker på at om jeg hadde hatt et smykke rundt halsen, vil dette fort kunne komme borti pasienten. Det samme med ringer, hengeøredobber, armbånd og klokker.

Men en enkelt piercing i øret, vil jo ikke komme borti pasienten, og det er jo ikke slik at man fikler med den. Jeg kan bare ikke se for meg at det er mer mikroorganismer på den enn i håret? Og som nevnt her, så vil det jo være verre å ta den ut og inn, da det vil bli sårt.

 

Husker at i vår hygienebok, så stod det at små øredobber i ørene var greit. Og det ble jammen mye blest rundt dette utsagnet. De eldre lærerne ved skolen ble skikkelig forbanna, men de kunne ikke vise til noen forklaringer på om det er mer mikroorganismer på øredobbene enn i håret.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/03/03/64754.html

 

Denne er litt interessant. Her nevner han hårfarge og tatovering i samme sleng som smykker og klokker. Han mener også at estetikk og etikk henger sammen.

Hva mener dere om dette?

Jeg synes faktisk det er feil. Vi hadde en hjelpepleier på jobben som hadde røde striper i håret, og en av de eldre damene syntes hun hadde så stilig og "friskt" hår.

Kan man ikke ha lov til å skille seg litt ut i dagliglivet og samtidig ha gode faglige etiske vurderinger på jobben?

Jeg synes det er litt interessant, da både piercing, tatoveringer og farget hår blir stadig mer vanlig hos "normale" mennesker, ikke bare for folk i spesielle miljøer.

 

Jeg hadde også en diskusjon med mannen min om dette. Han hadde så utrolig lyst på tatovering (ikke hodeskaller eller noe sånt), men torde ikke å ta dette pga. jobben sin. Han arbeider i et "høystatus"yrke hvor han var redd for å bli "stemplet" om han hadde tatovering. Nå tok han det faktisk til slutt, og han er strålende fornøyd. Han har heller ikke merket noe til fordommer på jobben, eller at han blir sett på som mindre seriøs.

 

 

 

Farget hår og sminke ?? ;) Vel, jeg kan fortelle den fyren at det er mye mer estetisk om jeg har farget håret og har litt sminke enn om jeg ikke gjorde noen ting med utseende mitt !!

 

Jeg er lys blond(som blir blasst og kjedelig om vinteren, derfor farge) og har også helt lyse øyenbryn og øyenvipper. Har ikke engang gått til postkassa etter posten uten sminke på mange år ! Uten litt sminke er jeg blek og blass. Er det estetisk,da ? Uestetisk er jo om man overdriver sminken.

 

Hvorfor skal man ikke farge håret ? Hva i all verden er uestetisk med det ? Tull ! Da får de komme med noe materiale som viser at det er mer uhygenisk.

 

 

 

Ellers irriterer jeg meg litt over kollegaer som kommer på jobb barbent i åpne sandaler om sommeren..................... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det er mye man bør unngå som Kitt er inne på, smykker som kan bringe med seg smitte, hår som deiser oppi pasienten, sterke parfymelukter som gjør dårlige pasienter enda dårligere, men en stakkars tatovering eller fler skader da ingen ;)

Jeg har ingen tatovering selv, men synes det virker veldig gammeldags å henge seg opp i slikt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal starte på sykepleierutdanning til høsten og dette er noe jeg har tenkt mye på fordi jeg har hørt om flere som har fått høre det pga tatoveringer og piercinger.

Piercing biten skjønner jeg, har selv noen i øra og kommer til å ta de ut når jeg er i praksis/skole. Men tatoveringene kan det da virkelig ikke være så farlig med.. Er jo ikke noe mer bakterier enn det er ellers i huden (tror jeg).

Håper kanskje de ikke tenker så gammeldags der jeg havner ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har en tatovering nede på den ene armen som nødvendigvis er fremme hele tiden. Synes absolutt ikke at det gjør noe. Jeg har alltid hatt piercing i nesa, og trivdes med det. Det er liksom meg. Men siden jeg har lært at vi ikke skal ha smykker pga hygiene, har jeg tatt den ut. Det som er, er at hvis jeg skal ha den, må jeg ha smykket i hele tiden for ellers lukke hullet seg. Egentlig synes jeg det er litt tullete det med øredobber og piercing i nesa. man går jo ikke å peller seg på dem, og man spriter jo eller vasker hendene både før og etter enhver kontakt med ting og tang. Man gnir vel heller ikke sine piercinger inntil pasienter eller sår eller, eller. Det vil være like mange bakterier på huden rundt piercingen som det er på selve piercingen. Når det gjelder ringer og klokker på hendene, har jeg ingen respekt! Dersom man absolutt må vise at man er gift, får man feste ringen på uniformen med en sikkerhetsnål! Når det gjelder klokke, er det bare til å kjøpe seg et søsterur. Det finnes mange fine.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ingen tatoveringer - men føler ikke dette er et problem uansett. Hårfarge/hårstil er også noe jeg ikke ser negativt på - vi er forskjellige mennesker, som pasientene vi møter også er.

 

Piercinger har jeg, ikke synlig. Har bl.a en i tungen, denne planlegger jeg å fjerne nå uansett - ønsker å bli blodgiver.

Men jeg fjerner alltid øredobber, neglelakk, kjeder og "kjæresteringen" min før jeg går på vakt.

Spl som jobber på kontor, ikke i pleie eller i direkte kontakt med pasienter kan jeg godta har på seg giftering og evnt. små øredobber. Men man burde ikke se ut som et juletre når man er på jobb som sykepleier.

 

Min mening ihvertfall. =)

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har ingen tatoveringer, men har flere på jobben som har det, og jeg ser ikke noe problem med det. Det er vel ikke mer uhygienisk enn vanlig hud vel? Det eneste må vel være hvis den er helt fersk (altså, ikke grodd enda) og du går på jobb med den udekket.. Da er det jo et stort åpent sår..

 

Jeg går med øredobber på jobben. Bare små "dobber", og ikke ringer. Grunnen til dette er at jeg gjerne vil vise litt av personligheten min. Jeg går ikke med store øredobber som henger og slenger både fordi de er i veien og pga min egen sikkerhet. Lett å ta fatt i for en agressiv pasient. Av samme grunn går jeg ikke med smykke. Jeg har ikke for vane å legge ansiktet eller halsen min i nærheten av pasienter, sår, urin eller avføring. Så lenge vi ikke trenger å sprite ansiktet på jobb tenker jeg at det ikke kan være like stor fare for å dra med seg bakterier rundt med øredobber som med en ring/armbånd/klokke. Ring/armbånd/klokkke bruker jeg ikke pga hygiene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tatoveringer, men har flere på jobben som har det, og jeg ser ikke noe problem med det. Det er vel ikke mer uhygienisk enn vanlig hud vel? Det eneste må vel være hvis den er helt fersk (altså, ikke grodd enda) og du går på jobb med den udekket.. Da er det jo et stort åpent sår..

 

Jeg går med øredobber på jobben. Bare små "dobber", og ikke ringer. Grunnen til dette er at jeg gjerne vil vise litt av personligheten min. Jeg går ikke med store øredobber som henger og slenger både fordi de er i veien og pga min egen sikkerhet. Lett å ta fatt i for en agressiv pasient. Av samme grunn går jeg ikke med smykke. Jeg har ikke for vane å legge ansiktet eller halsen min i nærheten av pasienter, sår, urin eller avføring. Så lenge vi ikke trenger å sprite ansiktet på jobb tenker jeg at det ikke kan være like stor fare for å dra med seg bakterier rundt med øredobber som med en ring/armbånd/klokke. Ring/armbånd/klokkke bruker jeg ikke pga hygiene.

 

 

Jeg tenkte som deg at øredobber var greit,så jeg brukte det. Så lenge jeg ikke tok oppi de ser jeg egentlig ikke at det kan være et hygiensk problem. Andre smykker brukte jeg ikke, kun øredobber. Etterhvert utviklet jeg nikkelallergi, så nå kan jeg ikke bruke øredobber mer... Men det er en annen historie.

Men en gang fikk jeg en litt kjedelig opplevelse.. Jeg skulle følge en pasient inn på operasjonstua. Da tok jeg alltid av meg øredobbene. En gang mistet jeg øredobben min i forgangen, den var liten og ikke lett å finne.. resultatet var at jeg måtte krabbe rundt på gulvet og lete. Det tok sin tid og flere kom inn mens jeg krabbet rundt.. huff.. da følte jeg meg dum.. men jeg var jo så glad i disse øredobbene så jeg ville jo ikke miste den heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

Noen andre her som har erfart kommentarer om tatoveringer i jobben som sykepleier, selv eller med kollegaer ?

jeg har to synlige, en på hver underarm. Har til nå, etter 2 år som sykepleier og totalt 6 år i pleien, fått 95% positive tilbameldinger angående disse ;) de negative går stort sett ut på "du som er slik en søt jente hvorfor har du gjort dette mot deg selv" hehe men det har ALDRI hatt noe negativ innvirkning på mitt sykepleier-pasient forhold. Snarere tvert imot, de fungerer som en inngangsport hos mange da vi får noe å prate om, uansett om de liker dem eller ikke.

 

En annen ting er at de har vært veldig hendig i forhold til arbeid med personer med demens og eldre. Jeg jobbet, som student, hver 3. helg på sykehjem. Ikke alle kjente meg igjen, men med en gang de så tatoveringene klarte de å plassere meg! og heldigvis ble de glad hehe

 

Angående piercinger har jeg et par av de også men de fjernes som resten av smykkene mine, INKLUDERT gifteringen ;) på vår post er det NULL smykker

Link to comment
Share on other sites

Guest Corporella

På førsteåret av studiene hadde vi et forsøk i et laboratorie hvor vi fikk ta bakterieprøver av ringer, klokker, piercinger og det vi måtte ha. Og for å si det rett ut - etter dyrkning av alle disse skålene med bakterieprøvene i tror jeg de fleste av oss fikk oss en real støkk - det er ikke rent lite bakterier selv på noe så uskyldig som et par små, søte øredobber. Denne øvelsen var i alle fall en vekker for meg, - formålet med den gikk rett hjem, - jeg har piercing i tungen, utvidede hull i ørene, og en piercing som går gjennom to hull på toppen av øret - alt ryker av før jeg går på vakt.

 

Jeg hadde forøvrig en mor med kreft i hine hårde dager, - hun fikk infeksjon av gule stafylokokker i et operasjonssår - det kan hende at det var en endogen infeksjon, for all del - men etter å ha sett med egne øyne hva en slik infeksjon kan gjøre med et menneske har jeg tatt min ære i ikke å spekulere i hvor "uskyldige" øredobber og denslags er - men gjøre mitt for å minimere risikoen for at jeg påfører et annet menneske slikt, er nok ganske streng på dette ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, jeg skal bli sykepleier, men går fortsatt på videregående skole. Har lenge vurdert en liten tatovering på underarmen, og lurer på om noen har hatt noen negative opplevelser i forbindelse med ett enkelt sitat tatovert?

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe mot tatovering eller piercing, faktisk så har jeg begge deler. Jeg går første året sykepleien, og i har om dette akkurat nå. Jeg må si at jeg ikke har noe problem med å fjerne det som er av ringer, øredobber og ting vi pålegges av hygieniske grunner. Faktisk stiller jeg meg litt uforstående til de som har problem med å ta av seg..Giftering skjønner jeg, men hvis man tenker på ulempen og bakteriefloraen som befinner seg under der, i fuktige varme omgivelser, og at man ved kontakt med f.eks en pasient med sår han være med på å gi infeksjon og i verste fall en lengre innleggelse enn planlagt.. For å sette det på spissen. Hygiene er veldig viktig. Selv om vi har bakterier på fingrene vi ikke tar skade av selv, kan det være svake pasienter reagerer på en annen måte. Så jeg synes IKKE det er ok at folk er slurvete med dette. Ikke bare slipper man pasienter som er innlagt for grunnen som kunne vært unngått, men man reduserer også kanskje de økonomiske kostadene.. som om ikke helsenorge har kniven på strupen fra før og må spare. Dette er jo satt litt på spissen, men det viser faktisk at det er slik virkeligheten er. Vi leste en artikkel på ene forelesninga nylig som heter noe slikt som "Du får ikke ringen min" eller noe i den dur..(fant den ikke på nett, men kanskje noen vet hvilken jeg snakker om..skal ha vært på trykk i bladet som gis ut av norsk sykepleierforbund) Der stod mye interessant.

Det er kun holdningene til helsepersonell som kan forandre på dette..Hygiene er viktig!

Når det kommer til image, så er det så som så, man får være den man vil, og ingen mister identiteten sin av å ta hensyn til andre:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt en vurdering på hvor mye pieringen eller tattoveringen vil genere pasientene. Det er ditt frie valg å ta det, det er din kropp. Man må vite og ta vurderingen utifra at det kan påvirke hvordan pasientene oppfatter deg og dermed hvordan de vil samhandle med deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy