Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier utdanning mye lesing?


Arslan33

Recommended Posts

hei folkens;D

 

jeg er en gutt på 21år som skal studere på sykepleier utdanning

Jeg har noen spørsmål om sykepleier, håper dere kan svare på noen av dem:)

 

for det første lurer jeg på om det er mye lesing i sykepleier utdanning?

 

Hvor manga eksamen er det i førsteåret. er innleveringe like vitkig som eksamen?

 

Jeg har hørt at man skal ha over 20bøker i første studie året! det er mye azzzz...

og for det andre disse bøkene koster gjennomsnittlig per stk. 900kr

 

Jeg kan ingenting om anatologi patalogo og farmakologi.. alt dette er ukjent for meg. det tar litt tid å komme i gang med disse nye fagene, er det viktig at jeg må beherske disse fagene med engang?

 

mvh Arslan

Link to comment
Share on other sites

Guest Tvilling

hei folkens;D

 

jeg er en gutt på 21år som skal studere på sykepleier utdanning

Jeg har noen spørsmål om sykepleier, håper dere kan svare på noen av dem:)

 

for det første lurer jeg på om det er mye lesing i sykepleier utdanning?

 

Hvor manga eksamen er det i førsteåret. er innleveringe like vitkig som eksamen?

 

Jeg har hørt at man skal ha over 20bøker i første studie året! det er mye azzzz...

og for det andre disse bøkene koster gjennomsnittlig per stk. 900kr

 

Jeg kan ingenting om anatologi patalogo og farmakologi.. alt dette er ukjent for meg. det tar litt tid å komme i gang med disse nye fagene, er det viktig at jeg må beherske disse fagene med engang?

 

mvh Arslan

Link to comment
Share on other sites

Guest Tvilling

Heisan!!

 

Det krever en del lesing på sykeleierstudiet....Nå vet jo ikke jeg hvor fort du lærer og hvor mye "klisterhjerne" du ha, så det er jo varierende hvor mye man må legge i de enkelte fag for å lære faget.

 

Fagene du nevner blir gjennomgått, og noe kan være utfordrende å forstå, men etterhvert klarer du å sette fagene i sammenheng og forståelsen blir bedre :rolleyes:

 

Hvor mange eksamen det er første året, kommer an på studiestedet. Du har sikkert i skrivende stund fått en oversikt over hva som venter deg i første studieår....Eksamener hadde vi flere av hvert år, men innimellom må man også bestå sykepleierutdanningens studiekrav i form av bestått.

 

Mange bøker kan du fint kjøpe på finn.no, eller kjøpe i bokhandel på nett

 

Masse lykke til! Du har mye og glede deg til:-) Det er helt vanlig å "føle" at man ikke kan noe, men det er jo derfor man skal gå på skole?? :o

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til sykepleierstudie =)

 

Dette studiet krever riktig nok en del lesing , men du har et spennende år liggende foran deg, der du vil lære mye. fagene du nevner er krevende der det er mye man skal sette seg inn i på kort tid. Samtidig er det ikke sikkert du skal igjennom alt dette på første året, og kan da rette fokuset mer mot å forstå en del av gangen. selv hadde jeg anatomi og fysiologi på første året og har først nå i andre studieår startet med patologi. Dette varierer fra skole til skole.

 

Antall eksamener varierer også på de forskjellige skolene. Selv hadde jeg 5 eksamener i fjor. I tillegg hadde vi en del arbeidskrav/oppgaver i løpet av året som må bli godkjent for å få lov til å gå opp til den siste eksamenene, da disse utgjør en del av den. Det kan godt hende at det er oppgitt 20 bøker på pensumlisten, men ikke alle disse er nødvendige å kjøpe! hos oss var det gjerne slik at mange bøker skulle vi bruke kun til et enkelt arbeidskrav som normal gikk over 1 uke. ved da å være oppmerksom og tenke fremover i tid kunne man få lånt disse på biblioteket. i tillegg ble arbeidskravene stort sett gjennomført i grupper på 4 -5 stykker, og dermed var det ikke nødvendig at alle hadde boka, da kunne man heller låne andre bøker på biblioteket om samme temaet - relevant tilleggs litteratur vil man også skåre ekstra på :)

så mitt råd er å kjøpe de mest relevante bøkern og vær tidlig ute med å få lånt resten. nye bøker er dyre men ikke alle vil koste 900 kr. de fleste ligger på 4-500 kr i tillegg til noen større bøker som kommer opp i 900 kr.

 

Lykke til med studiet =D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hei , jeg er en gutt på 16 år, og har tenk sykepleistudie men lurer på hva er gjennomsnitt karaktert er???

 

 

og hva er måneds lønn for en nyutdannet sykepleie??

 

 

Hilsen Rushan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det 2-3 år før du kan søke på en sykepleierutdanning. Jeg tror snittet for å komme inn vil forandre seg mange ganger før den tid. Sjekk det igjen det aktuelle året.

Fokuser på videregående først. Gjør ditt beste, alltid! Ingen ber om mer, og mindre er jo bare bortkastet tid :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy