Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobbe i ambulanse


Petter

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en mann på 22 som skl begynne på sykepleie til uken. Men jeg føler meg veeldig utrygg ifh til at det er et kvinnedominert yrke.. Jeg føler på en måte at det blit veldig feminint og føler brått en trang til å ville finne meg et "macho" yrke.. Noen av gutta som skjønner hva jeg mener?

Jeg tenker og gå videre med ambulanse, noen som kan si noe om det er vanskelig å komme inn på det?

 

Du seie at du tenker på å gå videre med ambulanse, kan du sei kossen du har tenkt det?

Ambulanseutdanninga er jo med fagbrev (VG1 Helse, VG2 Ambulansefag + 2år lærling).

Å komme inn på VG2 ambulansefag har vært populært, og "vanskelig" å komme inn på tidligere,

men det kommer jo ann på kva karakterer du har. Det går også ann å gå opp til enkeltemna

som privatist.

 

Ettersom du skal gå sjukepleien, tenker du kanskje å gå som "NOU76'er"? Dvs. sjukepleie og

kurs i redningsteknisk/operativt arbeid i etterkant? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du seie at du tenker på å gå videre med ambulanse, kan du sei kossen du har tenkt det?

Ambulanseutdanninga er jo med fagbrev (VG1 Helse, VG2 Ambulansefag + 2år lærling).

Å komme inn på VG2 ambulansefag har vært populært, og "vanskelig" å komme inn på tidligere,

men det kommer jo ann på kva karakterer du har. Det går også ann å gå opp til enkeltemna

som privatist.

 

Ettersom du skal gå sjukepleien, tenker du kanskje å gå som "NOU76'er"? Dvs. sjukepleie og

kurs i redningsteknisk/operativt arbeid i etterkant? :)

 

Er en del sykepleiere ute på ambulansene da, iallefall i Oslo. Anestesisykepleiere er f.eks veldig relevant for ambulansearbeid!

Link to comment
Share on other sites

Er en del sykepleiere ute på ambulansene da, iallefall i Oslo. Anestesisykepleiere er f.eks veldig relevant for ambulansearbeid!

 

Jepp, klar over at det er mange sjukepleiere på ambulansene rundt om..

Lurte i grunn meir på kva som var bakgrunnen for at han velger akkurat sjukepleie

som innfallsport til ambulanseyrket, dersom det er dit han har tenkt seg,

og ikkje VG2 Ambulansefag :)

Link to comment
Share on other sites

Det holder ikke å bare være sykepleier for å kjøre ambulanse lenger. Det er fra april i år krav om minimum 1 autorisert ambulansearbeider pr ambulanse, og den siste skal inneha minimum kompetanse i henhold til NOU76:2 eller tilsvarende. Dette reguleres av Lov om akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus. Det ligger også på trappene at det om en 5 års tid kan bli krav om 2 autoriserte ambulansearbeidere pr ambulanse, og da faller NOU ut, og autorisasjon som sykepleier gir deg lite i den sammenheng. Men, nå skal det også sies at det er mye som skjer innenfor ambulanseutdannelsen for tiden, eksempelvis Paramedic-studiet som er godt i gang, samt mye arbeid rundt å løfte ambulansefaget fra dagens videregående nivå, til høgskole, så mye vil forhåpentligvis skje innen disse 5 årene, og da kan det å være sykepleier allerede, føre med seg enkelte fordeler.

 

Sykepleiere som jobber i ambulansetjenester i dag er ofte utdannet enten ambulansearbeider eller NOU'er i tillegg til sykepleier, og jobber ikke i ambulansen som sykepleier. Unntaksvis finnes det ambulanser med anestesiberedskap som har med seg anestesipersonell, men da er det alltid 2 utenom, da minimum 1 aut.amb.arbeider og 1 NOU'er, ofte 2 aut.amb.arbeidere hvor den ene eller begge er paramedic.

 

Jeg startet i ambulanseyrket som NOU'er for 2,5 år siden, og for 2 år siden startet jeg på sykepleierutdannelsen.

Når eg nå om 1 år er ferdig utdannet sykepleier tenker jeg å fortsette i ambulanseyrket.

 

Litt om mine tanker rundt disse valgene, da det kan være relevant i forhold til de siste postene her.

 

Da jeg startet i ambulansetjenesten var jeg ferdig med videregående (allmenn), folkehøgskole og militæret (sanitet). Ambulansearbeider var noe jeg ville bli, men lysten på å starte på videregående igjen, for å ta helse/sosial -> ambulansefag var ikke veldig fristende ettersom jeg var ferdig med videregående for flere år siden. Da så jeg på veiene frem mot ambulansearbeider og veien etter en evt jobb som amb.arb, og kom frem til at praksiskandidat var det mest aktuelle. En utdannelse som sykepleier ville hjelpe meg godt på vei her, samtidig som jeg da har noe å gå videre med dersom jeg på et tidspunkt skulle få en knekk fysisk eller psykisk, da en sykepleier kan gjøre så mangt, mens en amb.arb kun kan jobbe i forbindelse med en ambulansetjeneste (unntak: undervisning i forskjellige former ved forskjellige foretak).

 

For å ta fagprøven som praksiskandidat i ambulansefaget heter det at du trenger tverrfaglig eksamen og 5 års praksis. Mange av opplæringskontorene gir fratrekk på 1-2 år fra disse 5 årene dersom du er sykepleier. Når jeg nå er ferdig med utdannelsen har jeg 3,5 år praksis (70-100% avhengig av hvordan siste året blir med jobbing) og med 1 år fratrekk har jeg da 4,5 av de 5 årene. Jeg kjenner til flere som har fått gå opp til fagprøve som har vært lenger unna enn det ;)

Jeg har da autorisasjon som sykepleier og ambulansearbeider.

 

En annen måte å oppnå dette for, i forhold til han som skriver at han tenker å gå videre på ambulanse etter sykepleien, kan være voksenopplæring. Det er fullt mulig å ta for eksempel NKI-studiet og ta eksamene for ambulansefag mens du går på sykepleien, og søke deg lærlingplass etter sykepleien. Da går du 2 år i lære og tar fagprøven etterpå.

For min del hadde det vært totalt uaktuellt, da du som ferdig utdannet sykepleier i grunn har en høyere årslønn enn ambulansearbeideren og starter som lærlig med bare 40% av amb.arblønn. Men er du innstillt på å "bite i det sure eplet" er det en absolutt mulig innfallsport til ambulanseyrket dersom du ikke ønsker videregående på nytt igjen.

 

Evt ta VG1 Helse og VG2 ambulansefag på et år (eks Lukas VGS i Trondheim) og lærligtid etterpå. Da kan det hende du slipper unna enkelte fag dersom du er sykepleier, men dette vet jeg veldig lite om.

 

Håper dette kan ha kastet noen lys på ting ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

http://www.safh.no/yrkesgrupper/sykepleier.html der har du de "nye "krava", jeg tenker på det selv og vurderer å dra til tyskland og ta de internasjonale modulene fordi det er så #%#% dyrt i norge.

 

NOU- kursene er vanskelig å komme inn på på østlandsområdet for sykepleiere, det gis pri til medisinstudenter såvidt jeg har hørt.

 

og paramedic- inntakskriteriet er heller ikke akkurat lavterskel, ettersom du må langt ut på bondelandet for å få mulighet til å få den arbeidserfaringen som sykepleier.

 

kan jo hende du får nou- kurset ved sykehus i andre fylker enn på østlandsområdet hvis du lover å flytte dit og jobbe i ambulansetjenesten på steder der det ikke er så populært.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy