Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattevakter


rutti

Recommended Posts

Hvilke arbeidsoppgaver har dere?

Jeg jobber nattevakt på et sykehjem med 30 pasienter. I tillegg til pasientene har vi endel andre ting som "må" ordnes på natt. Bare lurte på hvordan andre hadde det, og om det er noen lover og regler som regulerer dette:) (nettene kan være kjempe travle:))

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsmiljølovens § 10-11 omhandler nattarbeid, og i avsnitt 2 står det:

Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

 

Arbeidsgiver må derfor sannsynliggjøre at det arbeidet som gjøres på natten ikke kan gjøres på dagtid (og manglende ressurser på dagtid er ikke god nok grunn). NSFs holdning er at man kun skal gjøre nødvendig, pasientrettet arbeid på natten, bl.a. pga. denne bestemmelsen.

 

Dessverre er det mange arbeidsgivere som kjenner lover og avtaler for dårlig... Kanskje du kan spørre tillitsvalgte og verneombud om dette har vært drøftet/problematisert tidligere? Eventuelt kan de kanskje se på dette på nytt, og de kan jo be om bistand fra NSF/Arbeidstilsynet dersom de synes de selv ikke kan nok/er sterke nok til å ta opp kampen?

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsgiver har ikke lov til å pålegge nattevakter noe annet enn det som er helt nødvendig.

At nattevaktene likevel gjør en del ekstraoppgaver synes jeg er greit, så lenge det er tid og rom for det.

Hos oss legger vi medisiner i ukesdosett på natta, og det hender også ofte at de kontrolleres på natt. Dette er fordi det som oftest er mer tid til det på natta, enn på en veldig hektisk dag eller kveldsvakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi har drevet å lagt/kontrollert dosett på natta, men nå har vi fått multidoser, så problemet er nesten løst! Jeg syns ikke det er greit å kontrollere dosett når en er trøtt på ei nattevakt

Ellers rydder vi på småkjøkken, tar ut av oppvaskmaskin, setter frem svisker/avf.midler til dagen etterpå, smører frokost til 30 pasienter, vasker rullestolene til de som skal dusje dagen etterpå, rydder og steller på stue/vaktrom, går ut med søppel, henter posten på morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dere hadde endel ekstraoppgaver ja. Enig med deg at å kontrollere dosetter er ikke en nattejobb.. Det er ikke godt nok sikkerhetsmessig.

Vi satte frem medisiner, slik at dagvakten slapp dette da de skulle dele ut morgenmedisinene. Jeg mislikte denne ordningen, da jeg gikk dagvakt. Jeg måtte jo kontrollere om medisinene var riktige og det tok nesten like lang tid som om jeg skulle ha satt de frem selv.

Vi hadde også narkotikaregnskapet, det var veldig slitsomt klokken 3 om natta, men ingen døde i hvert fall om vi regnet feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 9 months later...
Guest miljøarbeidar

Eg har prøvd å finne ut litt av lovverket - men som eg ikkje klare å tyde...

Tillegggsopplysning: eg er ikkje sjukepleiar.

På nattevaktene så vasker vi mykje, i tillegg til å overvåke pasienter. Mange har vi på skjerm fordi dei skal overvåkast konstant pga alvorlig epilepsi.

Men no krev arbeidsgjevar, at på slutten av nattevakta (vakta går frå 23-09), så skal vi ta opp en tung og vanskeleg brukar kl 07, med medisinering, korsett og sondemating frå kl 0715 om morgonen. Medan vi ikkje veit korleis d går med dei andre brukarane. (Berre ei nattevakt) Dette går på helsa laus for personalet å gjere slikt arbeid etter ei lang og ofte masete vakt.

Mange meinar at det er ikkje lovleg med slikt arbeid etter ei lang natt, men vi får meget liten hjelp frå vår TV da TV var med på å legge dette inn i vår stillingsinstruks for å sleppe dette arbeidet sjølv. Kan nokon hjelpe??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg arbeider som sykepleier på natt på en psykiatrisk bolig og lurer også på hva slags oppgaver vi kan pålegges å utføre. Jeg finner ingenting om dette, og lovverket dekker kun de formelle tingene og sier ingenting om arbeidsoppgaver og arbeidsbelastning. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Vi får stadig vekk krav fra dagvaktene om å sette avføringsmiddel (stikkpille) midt på natta eller tidlig på morgenen dersom beboerne er våkne ( dagvaktene har til og med sagt at stikkpille kan settes om beboerne sover!), selv om dette ikke er forenelig med normal natt-/og søvnrutiner for beboerne. Dagvaktene mener selv at de ikke har tid å ordne slik selv, og de viser lite eller ingen innsikt i belastninger ved nattarbeid, hygiene for beboerne, eller det faktum at innen vi blir ferdig med stell så vil beboerne være lysvåkne. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Jeg håper noen har noen innspill om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbeider som sykepleier på natt på en psykiatrisk bolig og lurer også på hva slags oppgaver vi kan pålegges å utføre. Jeg finner ingenting om dette, og lovverket dekker kun de formelle tingene og sier ingenting om arbeidsoppgaver og arbeidsbelastning. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Vi får stadig vekk krav fra dagvaktene om å sette avføringsmiddel (stikkpille) midt på natta eller tidlig på morgenen dersom beboerne er våkne ( dagvaktene har til og med sagt at stikkpille kan settes om beboerne sover!), selv om dette ikke er forenelig med normal natt-/og søvnrutiner for beboerne. Dagvaktene mener selv at de ikke har tid å ordne slik selv, og de viser lite eller ingen innsikt i belastninger ved nattarbeid, hygiene for beboerne, eller det faktum at innen vi blir ferdig med stell så vil beboerne være lysvåkne. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Jeg håper noen har noen innspill om dette.

 

Hei,

 

Ja dette håper jeg også noen flere har noen innspill om.

Jeg blir ganske sjokkert når du skriver at dere setter avføringsmiddel på beboerne om natten. For det første fører det til mye ekstraarbeide for dere som er kun to (tre) stykker på natten, det er jo ikke derfor dere er to for at dere skal tømme beboerne.

Men det verste er hva med etikken og respekten over for disse pasientene? Det er jo ikke forenelig med god sykepleie å tømme folk på nattestid og til og med sovende pasienter! Dette er en oppgave for dagvakten, om natten skal folk sove og ikke bli forstyrret med tømming.

Jeg ville tatt opp dette med avdelingsleder og fokusert på dette med hensyn til pasientene. Om du ikke når frem synes jeg du bør gå videre med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbeider som sykepleier på natt på en psykiatrisk bolig og lurer også på hva slags oppgaver vi kan pålegges å utføre. Jeg finner ingenting om dette, og lovverket dekker kun de formelle tingene og sier ingenting om arbeidsoppgaver og arbeidsbelastning. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Vi får stadig vekk krav fra dagvaktene om å sette avføringsmiddel (stikkpille) midt på natta eller tidlig på morgenen dersom beboerne er våkne ( dagvaktene har til og med sagt at stikkpille kan settes om beboerne sover!), selv om dette ikke er forenelig med normal natt-/og søvnrutiner for beboerne. Dagvaktene mener selv at de ikke har tid å ordne slik selv, og de viser lite eller ingen innsikt i belastninger ved nattarbeid, hygiene for beboerne, eller det faktum at innen vi blir ferdig med stell så vil beboerne være lysvåkne. Vi er to nattevakter fordelt på 9 tunge psykiatriske pasienter og en ambulerende vakt som er vekk store deler av vakta.

Jeg håper noen har noen innspill om dette.

dette her er veldig alvorlig!!! jeg ville nektet å gjøre det med god faglig begrunnelse på hvorfor og sendt en bekymringsmelding til NSF!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Arbeidsoppgavene som vi skal gjøre på natten varierer fra natt til natt. Enkelte netter skal man føre diverse templogger på kjøleskap som er i avdelingen, en annen natt skal man vaske overflatene på skyllerommet, og alle netter inkluderer oppgaven med å dekke frokostbord og koke kaffe til dagvaktene + pasientene.

Kan ikke ha særlig mange flere oppgaver da jeg er alene på natten.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Nattevakt Marie

På mine nattevakter (en avrusningsanstalt) starter jeg hele greia med å telle over pasienter på huset, siden går jeg min første låserunde (tar ca 15 min), og ser til pasienter på andre avdelinger. Siden rydder jeg sammen søpla, og går ut med den. Tømmer oppvaskmaskinen og rydder kjøkkenet. Rydder vaktrommet og stuene for kopper og gamle aviser. Siden tar jeg en ny sjekk på pasienter på andre avdelinger, og en halvveis låserunde igjen. Så går vi igjennom bagasjer til nyankomne pasienter, legger medisiner til de som ikke har multidose. På lørdager vasker vi gulver og tørker støv. Og hver morgen henter jeg avisene og går rundt på avdelingene, og koker to kanner kaffe til dagpersonale..

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange som har en jobb å gjøre med arbeidsgiver, ja! Ta kontakt med tillitsvalgt og verneombudet og les loven! Den er helt tydelig (som referert til tidligere i tråden) - det er ikke lov dersom det ikke er helt nødvendig. Hos oss har vi en streng praksis - KAN det gjøres på dagen, så SKAL det gjøres på dagen!

Dere vet om helserisikoen ved nattjobbing? Nettopp derfor skal man forebygge i størst mulig grad og her er det mye å hente. Se arbeidsmiljøloven paragraf 11-10 hvis du vil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Margrethe

Hei. Jeg jobber i et Bofelleskap med 10 beboere. Har 10 timersvakt og begynner alltid med å gå runde får å låse dører og si god natt til beboerne. Vi har en som trenger ekstra oppfølging, stell, kvelds, medisiner etc på kveld/ tidlig natt. Så går jeg runder 2 vær time. Om morningen steller vi en beboer, som er ganske høylytt. Mye skriking, grining, synging... Er og å vekker en beboer . Vi vasker og felles ariale 3 netter i uken. Ellers tar vi bosse og tømmer oppvaskemaskinen vær natt, og lager kaffe til tidligvakten. Vi er ferdig på jobb kl 8, og tidligvaktene begynner kl 07,15...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på sykehuset, nattevaktene varer fra 22.00-08.00. Hos oss tester vi blodsukkerapparatene, teller narkotika og går runder hver 2.time. Det er liksom det mest elementære. Foruten dette tar vi i mot nye pasienter, det kan variere fra 0 til 10 pasienter på en natt. Med dette følger innskrivingsrapport, kurveoverføring og medisinlegging. Ganske greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest spl/vo BAW

Er sykepleier og Verneombud i hjemmesykepleien. Skal snart på et møte ang. Nattpatruljen og spørsmål om de kan flyttes til lokaliteter til tilhørende sykehjemsavdeling. Frykten er at de da vil bli brukt til nattlige oppgaver på dette sykehjemmet i tillegg til å ha ansvaret for byens eldre som bor hjemme. Ønsket fra ledelsen er vel å spare på nattstillingnene til sykepleierne, men er usikker om dette er forsvarliig? og om det blir for stor arbeidsbelastning på nattpatruljen. De jobber ti-timers vakt og er to stk. Byen har 19 000 innbyggere, usikker hvor mange de har ansvaret for natterstid, men det varierer.

Har noen erfaring fra liknende??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har du hatt møte om dette? Jeg er sykepleier og gruppeleder for nattpatruljen ute i hjemmetjenesten. Vi frykter akkurat det samme. Har for mange faste oppdrag på natt, og nå vil de vi skal inn på sykehjemmet også. Hvilken kommune er du i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på sykehuset, nattevaktene varer fra 22.00-08.00. Hos oss tester vi blodsukkerapparatene, teller narkotika og går runder hver 2.time. Det er liksom det mest elementære. Foruten dette tar vi i mot nye pasienter, det kan variere fra 0 til 10 pasienter på en natt. Med dette følger innskrivingsrapport, kurveoverføring og medisinlegging. Ganske greit.

 

Har mye av det samme som deg, jobber også på sykehus.

 

Mine oppgaver på natt pleier å være:

- Medikamentlegging

- Telle narko: A og B prep.

- Runder hver 2.time

- Ta i mot nye pasienter, sjeldent flere enn 4.

- Snuing av de pasienter som trenger det.

- Gjøre klar papirer for dagvakter

- Føre drikke/diurese lister, tømme KAD

- Gjøre klar pasienter til angio/PM

- Gi AB og evt Burinex I.V til de som skal ha det.

- Ta blodprøver blodprøver som er rekvirert til 06.00

 

Dette er vel i det stort sett det vi driver med, også kommer evt andre situasjoner utenom. Jeg trives veldig godt på natt, liker rutinen og arbeidsmåten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy