Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier vs hjelpepleier


Passion87

Recommended Posts

Jeg er veldig nygjerrig på hva som er forskjellen på sykepleier og hjelpepleier. Det jeg alltid har trodd er at hjelpepleier er de som pleier pasientene, vasker, mater etc, mens sykepleier har mer ansvar da. Tar jeg feil? Jeg vet at sykepleier må mate og vaske litt også, men det er ikke hovedoppg. deres.. Håper ikke jeg er helt på bærtur.. Skal begynne å studere sykepleierutdanninga fra januar. Gleder meg veldig!:)

Leser jo om så mye flott om både studiet og arbeidet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg:) Det som er hovedforskjellen på en hjelpepleier og sykepleier er at sykepleiere har det medisinske ansvaret, vi går legevisitter og har som sagt ansvar for utdeling av medisiner/forberedning av medisiner som f. eks intravenøse væsker. Det er også endel prosedyrer vi sykepleiere gjør som ikke hjelpepleier gjør som f. eks: Blodprøvetaking, veneflon innleggelse, stell av CVK, Nedlegging av sonder, injeksjoner osv osv. Selv om noen hjelpepleiere med spesialutdannelse også kan gjøre noe av dette, men som oftest er det bare sykepleierne. Ellers så er det ingen forskjell på mating/pleie, det er det like viktig at sykepleierne gjør som hjelepleierne, det er en naturlig observasjons prosess som er kjempe viktig for sykepleien. Ellers så er det jo sånn at hvis man f. eks jobber på et sykehus og er teamleder (går lege visitter og har hovedansvar for medisiner) så er det ofte at man får litt "lettere" pasienter og ikke de som er så veldig pleietrengende.

 

Håper dette var et greit svar:)

 

Lykke til som sykepleierstudent, gled deg, det er så masse og lære, men også veldig ansvarsfullt!

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit ;)

 

Både sykepleiere og hjelpepleiere steller pasienter, men sykepleieren har det overordnete ansvaret for sykepleien til pasientene.

 

På et sykehus vil sykepleieren være den som fordeler pleieoppgavene etter pleiepersonellets kompetanse, lage pleieplaner, revurdere pleieplaner, vurdere innhentete data, sette i gang tiltak, ta i mot nye pasienter,skrive innkomstrapporter, følge opp pasienter med komplekse pleiebehov, pleie de sykeste, utføre diverse prosedyrer, medisinere, vurdere pasientens medisinske tilstand og om det er behov for medisinsk tilsyn osv. Støtte og veilede pasienter og pårørende... kort og godt vi har hovedansvaret for pleien.

 

En hjelpepleier kan utføre grunnleggende pleie. Ved mer komplekse pleiebehov vil det være nødvendig med en sykepleier.

Tenk deg en intensivavdeling, der vil det vel knapt være noen hjelpepleiere. Her er det alvorlig syke pasienter med komplekse pleiebehov som krever pleie på høyeste nivå, de må følges opp av sykepleiere. På et sykehjem, vil det være mange stabile pasienter som trenger å få hjelp til sitt daglige pleie, her finner man mange hjelpepleiere. Men også på sykehjem vil pasientene kunne ha komplekse pleiebehov og da er det viktig at en sykepleier steller og observerer for å kunne sette igang de relevante tiltak.

Så jeg vil i praksis si så blir det slik at hjelpepleierens hovedoppgave er å utføre det grunnleggende stell av stabile pasienter.

 

Vel, det er sikkert mye jeg har glemt å si og jeg kunne sikkert forklart meg bedre, men håper du ble litt klokere.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! :)

 

Det var en veldig utfyllende svar, Cathrine! Tusen takk!

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir bittelitte granne skremt når jeg leser hvor mye en sykepleier har ansvar og må jobbe :o

 

Jeg har jo alltid vist at sykepleier har mye ansvar på jobben og som regel løper frem og tilbake heletida i løpet av en arbeidsdag. Men likevel så blir jeg litt skremt når jeg leser at det er så mye...innser fakta, heter det vel... :wacko:

 

Har du lyst til å fortelle meg litt mer om yrket? Hva som er en vanlig dag for en sykepleier (på generell basis)? Vet jo at det er forskjellig fra hvilken avd. du jobber på etc.

 

Blir glad for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er et stort ansvar, men det er en spennende jobb.Jeg vil også si at jo lengre man er et sted jo mer oversikten får man, og får da ro og overskudd til å gjøre en god jobb. Du skal ikke la deg skremme og det er mange forskjellige jobber for en sykepleier.

Jeg har kun sykehus erfaring fra kirurgisk avdelinger. Jeg har skrevet litt om hvordan en dagvakt forløp der i en annen tråd. Den finner du her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest Hjelpepleier

Hei på deg:) Det som er hovedforskjellen på en hjelpepleier og sykepleier er at sykepleiere har det medisinske ansvaret, vi går legevisitter og har som sagt ansvar for utdeling av medisiner/forberedning av medisiner som f. eks intravenøse væsker. Det er også endel prosedyrer vi sykepleiere gjør som ikke hjelpepleier gjør som f. eks: Blodprøvetaking, veneflon innleggelse, stell av CVK, Nedlegging av sonder, injeksjoner osv osv. Selv om noen hjelpepleiere med spesialutdannelse også kan gjøre noe av dette, men som oftest er det bare sykepleierne. Ellers så er det ingen forskjell på mating/pleie, det er det like viktig at sykepleierne gjør som hjelepleierne, det er en naturlig observasjons prosess som er kjempe viktig for sykepleien. Ellers så er det jo sånn at hvis man f. eks jobber på et sykehus og er teamleder (går lege visitter og har hovedansvar for medisiner) så er det ofte at man får litt "lettere" pasienter og ikke de som er så veldig pleietrengende.

 

Håper dette var et greit svar:)

 

Lykke til som sykepleierstudent, gled deg, det er så masse og lære, men også veldig ansvarsfullt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy