Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierens funksjon i USA i forhold til Norge.


Guest USAsykepleier

Recommended Posts

Guest USAsykepleier

Sykepleiere i USA har også veldig mye lære i tyding av ECG. Lærte all de forskjellige hjerte frekvenser og hvordan de ser ut, slik at lege kan bli kontaktet over telefon, vi kan fortelle hva som er galt med hjerte frekvensen og sykepleier kan anbefale hva de syns bør skje. Har på feelingen at sykepleiere i Norge er veldig annerledes oppgaver enn en Amerikansk sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Sykepleiere i USA har også veldig mye lære i tyding av ECG. Lærte all de forskjellige hjerte frekvenser og hvordan de ser ut, slik at lege kan bli kontaktet over telefon, vi kan fortelle hva som er galt med hjerte frekvensen og sykepleier kan anbefale hva de syns bør skje. Har på feelingen at sykepleiere i Norge er veldig annerledes oppgaver enn en Amerikansk sykepleier.

 

Interessant det du skriver. Er det flere forskjeller på amerikanske og norske sykepleiere?

Link to comment
Share on other sites

Guest USAsykepleier

Vanskelig å si om det er mer forskjeller mellom Norsk og Amerikansk sykepleier siden jeg hadde praksis osv i USA, så jeg har ikke vært på alle forskjellige avdelinger i Norge. Sykepleie studenter i USA har som regel praksis på medisinsk, kirurgisk, lege kontor, psykiatrien, føden, intensiven, operasjons stuen, akutten, hjemme sykepleien og ambulante steder som IV therapy og cancer centers.

 

Studenter drar som regel til den avdelingen de skal ha praksis på kvelden før praksis. Velger en eller to pasienter de skal ha hoved ansvar for, skriver ned diagnoser, viktige labratorie resultat og medisiner. Gjør 3-5 timer med prep arbeid kvelden før. Praksis dagen er som regel 12-13 timer, studenten har som regel ene ansvar for pasienten, hun henter medisiner selv, lærer pasienten om sykdommen dems, gir injeksjoner, henger intravenøst, vanligvis uten hjelp. Studenten er forventet å spørre om hun ikke kan noe spesielt, men studenten er også forventet å lese om pasientens diagnose og alt som hører til. hvis det er noen prosedyrer som denne pasienten trenger skal studenten lese om det kvelden før og forberede seg å utføre det neste dag.

 

Dagen starter med en hode til tå undersøkelse av pasienten som studenten gjør selv, inklusiv vitale tegn, hjerte, lunge, mave lyder, hud, hår, puls, capillary refill, sjekking av hovne kjertler, Homans tegn, osv. Studenten må også være veldig obs på alle medisiner og se etter vanlige side-effects fra disse medisiner. Det er ikke uvanlig at en pasient er på 20-30 forskjellige medisiner på medisinsk avdeling. Studenten er ansvarlig for å bestille fra sykehus farmasøyten, sjekke medisiner ut av narco systemet og hente andre medisiner på medisin rommet. Medisiner MÅ gis 30 +/- tiden den er skrevet på ellers må man fylle ut milevis med papir om medisin feil, er ikke medisinene gitt til rett tid eller over 30 minutter for sent er det medisin feil, og behandles som all annen medisin feil.

 

Er det noe galt med pasienten skal sykepleier undersøke pasienten, noe som gir henne vanligvis en ide om hva som feiler. Ringer man da legen til pasienten og sier hva som er feil, og hva sykepleier anbefaler at skal bli gjort. Legen er som regel flink til å høre på hva syklepleier mener og kan bestille det sykepleier mener er rett ut i fra sykepleierens undersøkelse og anbefalinger. Det er derfor det er døds viktig med gode undersøkelses ferdigheter.

 

pasientene har som regel forskjellige leger, leger er som regel private leger som driver sine egne kontor. Legene kommer til avdelingen på forskjellige tider, og besøker sine pasienter. Man vet som regel ikke når de forskjellige legene kommer for å sjekke på sine pasienter, det er litt ustrukturert.

 

Studenten er også forventet å lære pasienten om dems sykdom, og gi god pathophysiology til pasienten og gi ut skriv om de forskjellige diagnosene.

 

All dokumentasjon skal gjøres etter at man har gjort noe med pasienten med en gang, man dokumenterer hele tiden. Dette er svært viktig i det Amerikanske systemet at dokumentasjon er veldig detaljert, man skal alltid dokumentere som om man forsvarer noe i en rettsak.

 

Studenten er forventet å kunne jobbe selvstending og forsvarlig uten tilsyn hele tiden.

 

Det er jo som sagt forskjell på sykepleier studiene og sykehusene i USA. Dette er min erfaring, det er helt sikkert andre der ute med andre erfaringer enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest USAsykepleier

Vil også føye til at etter en praksis dag skriver studenten opp noe som heter en care plan. En care plan skrives hver uke, den er omkring 20-30 sider og innholder en hel drøss av informasjon om pasienten, diagnosen, medisiner, labratorie verdier, sykepleie diagnoser osv. Tråder er laget mellom alle disse temaene for å gi en helhet til pasienten og alt som knyttes i sammen i en slik situasjon. Tar ca. 12-15 timer skrive en slik care plan. Den skal som sagt skrives hver uke.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et langt svar USAsykepleier. Jeg synes det er veldig interessant å lese om hvordan det er å jobbe som sykepleier i andre land. Det aner meg at amerikanske sykepleiere jobber mer og er mer nøye enn norske. Tenker da særlig på dokumentsjon og medisinering til rett tid. Det ser jo også ut til at dere lærer mer enn oss, tenker på dette med tolking av EKG, lytte på hjerte og lunge, vurdere lymfeknuter osv. Dette er ting jeg aldri har lært. Jeg tror kanskje at sykepleie har en høyere status i USA enn Norge. Har du jobbet som sykepleier i Norge og i tilfelle hvor?

Link to comment
Share on other sites

Interessant å lese det du forteller. Ja arbeidsfoholdene i Norge er nok noe helt annet enn i USA! Leit du opplevde at sykepleierene ikke var interessert i å lære da du jobbet i psykiatrien.

Spennende med master da i nurse practitioner. Hva slags pasienter får du da? Du sier at da vil du skrive ut resepter og rekvirere undersøkelser, men fokuset må vel være et annet sted enn det rent medisinske? Når velger man å gå til en nurse practitioner istedenfor en lege? Håper du kan fortelle litt om dette :)

Nå så jeg at dere også jobber på sykehus. Hva er da forskjellen på arbeidsoppgavene til en NP og en vanlig sykepleier?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Drømmer

Hei.. Jeg er Norsk sykepleier med norsk utdannelse og praksis fra norsk helsevesen, siden 1995.¨Noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å kunne jobbe som sykepleier i USA? Kunne tenke meg New York og/eller Miami.

Takknemlig for hjelp med dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Benedikte

Hei.. Jeg er Norsk sykepleier med norsk utdannelse og praksis fra norsk helsevesen, siden 1995.¨Noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å kunne jobbe som sykepleier i USA? Kunne tenke meg New York og/eller Miami.

Takknemlig for hjelp med dette :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Benedikte Hovind

Jeg lurer også på hvordan man går frem og hva man må gjøre. Jeg har vært sykepleier i 20 år, har jobbet 18 år av de i rettspsykiatrien og har også en del erfaring fra fengselshelsetjenesten. Derfor vil psykiatri/rus/fengselshelsetjeneste være mest interessant for meg. Kunne også tenkte meg New York. Er det nok med vår grunnutdanning, kan man bruke den i USA? Jeg har i tillegg videreutdanning i psykiatri. Hadde vørt fint å høre andres erfaringer.....

 

Takk

Blue

Link to comment
Share on other sites

En NP jobber som en lege. NP jobber under legen, men gjør så og si det samme som legen. Undersøker pasienten, følger opp pasienten mens de er på sykehus, forandrer medisiner. De kan jo selvfølgelig ikke operere en pasient, men de kan assistere som 1.assist. Man kan som NP jobbe helt alene, ha sine egne pasienter, trenger ikke lege. Man kan ha veldig syke pasienter som NP, de har ett veldig stort spektrum av forskjellige pasienter. NP er ikke som sykepleier, jeg er her på sykehuset i 12 timers strekk og tar meg av ett sett antall pasienter. En NP kommer inn for å se til pasienten sin, skrive nye "orders" osv. Etter det drar NP igjen, vanligvis tilbake til kontoret sitt hvor de ser etter pasienter hver dag som en fast lege ordning. NP er ikke tilstede på sykehuset, jeg som sykepleier kontakter NP (eller lege for den slags skyld) per telefon om forandringer i pasientens hjerte rytme eller andre forandringer i kroppen.

 

Fra hva jeg forstår må man ta NCLEX som er en slags eksamen. Der blir man stilt spm fra sykdomslaere, medisiner, anatomi, hjerte lyder, lunge lyder osv. Nclex er bestemt av ett data program, du har 6 timer, du får ett sted mellom 75-225 spm, hvor mange korrekte eller ukorrekte svar du svarer bestemmer hvor mange smp du får.

 

Det kan også hende man må ha litt mer praksis, men det er jeg usikker på.

 

Veldig interessant å lese det du skriver. Nå utdanner vi de første NP i Norge. Det er et masterstudiet i avansert geriatrisk sykepleie. Vi har skrevet litt om det her http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=5338&pid=12412&st=0entry12412 Det blir spennende å høre hvordan de kommer til å jobbe.

Er det slik i USA at NP finnes kun innen noen få felt, eller utdanner man sykepleiere til NP innen mange felt/ spesialiteter?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei dere :)

 

Jeg var verdig utdannet sykepleier i sommer 2012, og jeg ønsker meg bort til USA for å jobbe, og ta master etter hvert enten innen anestesi eller Nurse practitioner. Kunne du fortalt meg litt med om denne eksamenen man må ta for å kunne jobbe som kvalifisert nok sykepleier i USA? Er det multiple choice eksamen eller vanlig skriftlig? Det blir vanskelig å ta den eksamenen nå vi aldri har lært om lungelyder og hjertelyder og sånn. Vet du hvem jeg skal kontakte?

 

Hilsen jeanette

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
Guest Lars Gjetde

Hei, jeg er nordmann bosatt fast i USA og studerer nå til å bli Acute Care Nurse Practitioner. Studiet er bygger på grunnutdanning i sykepleie, som inkluderer mye sykdomslære, farmakologi, praktiske ferdigheter og ferdigheter i å undersøke pasienter (lytte til lunge, hjerte, tarm, utføre grunnleggende nevrologisk undersøkelse etc). Mastergraden for å bli NP inkluderer avansert sykdomslære, farmakologi og mye praksis med personlig veileder. Etter eksamen er vi autoriserte til å stille diagnoser, analysere røntgent, CT osv, og skrive ut behandling. Forskjellen fra legestudiet er vel først og fremst at vår praksis er begrenset til et spesielt fagfelt innen medisin. Mitt område blir intensiv-medisin, med naturlig arbeidsplass på intensiv-avdeling eller andre avdelinger med voksne pasienter på sykehus. Andre NPs tar utdanning i Primary Care og fungerer som "fastleger." Andre igjen tar utdanning i psykiatri og har kun autorisasjon til å skrive ut medisiner innen det fagområdet. Det finnes spesialisering i pediatri og andre områder. Dessuten kan man som NP spesialisere seg i praksis, ved å jobbe sammen med leger i ulike praksiser, for eksempel kardiologi, kreftbehandling osv. Sykepleien forblir et grunnlag og viktig perspektiv i behandlingen for den som er NP. Det finnes en viss friksjon mellom fraksjoner innen NP-miljøet og lege-miljøet når det gjelder ansvar og hva NPs skulle kunne gjøre. I mange stater i USA jobber NPs helt selvstendig innenfor mange fagområder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy