Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mye morfin, liten effekt!


Guest Sykepleier

Recommended Posts

Guest Sykepleier

Hei :) har en pasient med smertepumpe ( morfin, ketalar og midazolam) som får over 1000 mg morfin i døgnet og fortsatt ikke er tilstrekkelig smertelindret. Pasienten har kreft og det er palliativ behandling. Er det noen som har erfaring med å gi så mye morfin? Er det skadelig på noen måte? Pasienten tåler morfinen godt, blir døsig og sover litt etter ekstra doser s.c., men pusten er helt fin. Dosen trappes stadig opp, likevel er ikke effekten tilstrekkelig. Finnes det noe alternativ smerelindring som kan fungere bedre?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier

Ja har lest litt om det, men ikke helt funnet ut om det bare brukes Pga praktiske årsaker dersom pasienten bruker store doser morfin, eller om det faktisk kan virke godt på en pasient som har liten virkning av morfin? Uavhengig av dose.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett her: http://www.uptodate.com/contents/pain-assessment-and-management-in-the-last-weeks-of-life

Jeg er vant til å kombinere sentraltvirkende analgetika med perifertvirkende, for å angripe smerten på flere måter. Ellers vil det jo variere hva som hjelper ut fra hvorfor han har vondt, hvor han har kreft og eventuelle metastaser. Jeg vet ikke hvor du jobber, men jeg tenker at det er en spesialistoppgave, når man ikke kommer til mål med smertebehandlingen. Hva med å ta kontakt med en onkolog, smerteteam eller en kreftavdeling som jobber med palliasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy