Jump to content
Sykepleiediskusjon

Opptak Lovisenberg 2016, snitt og bolig


Skd00

Recommended Posts

Har søkt sykepleien i Oslo til høsten. Lovisenberg på førsteplass. I 2015 var snittet, ordinær kvote, 48.0. Jeg har 50.7. Er veldig bekymret for å ikke komme inn og lurte på om dere har noe erfaring med å ikke komme inn på førstevalg til tross for at snittet var høyere enn poenggrensen? Er så utrolig bekymret for å ikke komme inn på Lovisenberg! Ser for meg at snittet øker til 52 eller noe :( Er så typisk min flaks. Har hørt så mye bra om skolen og ønsker ikke å gå på diakonhjemmet (pga. pris) eller på høgskolen i Oslo.

 

Eventuelt om noen har søkt Lovisenberg til høsten, hva slags snitt har dere?

 

En annen ting jeg lurte på. Jeg har aldri bodd i Oslo før og har søkt studentbolig, både gjennom SiO og LOS. Siden Lovisenberg har sin egen studentorganisasjon disponerer de egne studentboliger som vi kan søke på. Problemet er at alle er allerede leid ut og om noen er ledige har de fortsatt bare 21-25 boliger å leie ut. Regner med at sjansen min er null for å få studentbolig. Hvor tidlig burde jeg begynne å lete etter bosted? Noen som har erfaring med å finne bolig i Oslo? Om jeg kommer inn er jeg redd for å ikke finne et sted å bo. Er det nok å begynne å lete etter bolig etter 20.juli?

 

Tusen takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ser at snittet faktisk hoppet 3.5 poeng fra 2013 til 2014. Fra 45.3 til 48.8! Så er nok ikke helt trygg. Søren. Får håpe det skjedde noe spesielt i 2014 som gjorde at snittet økte så mye som det gjorde. Fra 2014 til 2015 sank jo snittet fra 48.8 til 48.6. Så får håpe det holder seg der eller synker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest ttonje

Jeg har også søkt LDH til høsten! Håper på at jeg kommer inn selv. Tror ikke det vil bli noe problem for deg med det snittet du har!:-) Selv søker jeg med førstegangsvitnemål, og har 4.8 (før eksamen i alle fall). Har dere noen erfaringer med studentleiligheter? Har selv søkt på studentleilighet igjennom LOS, og håper på at det går i boks (har IKKE råd til å leie noe annet..). Ser at du har søkt før meg(?), Skd00, så håper vi begge får hver vår leilighet! Krysser fingrene. Sees forhåpentligvis til høsten! :-)

Link to comment
Share on other sites

Du fikk kanskje den mailen av studentpresten angående bolig? Fristen for å svare var 29. mars så listene lages vel nå tenker jeg meg. Så skal sende en mail rundt 10 mars for å høre hvilket nummer jeg er på listen. Hun sa de hadde ventelisten klar en gang etter 29. mars i hvert fall. Så da får jeg se hvor langt frem jeg er. Blir uaktuelt for meg å bo i kollektiv. Da flytter jeg heller til en annen by og går på en annen skole. Så håper jeg får studentbolig :)

 

Masse lykke til med opptaket! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag fikk jeg studentbolig! Hybel. Jeg lurer på hvordan de ser ut. Er jo ingen bilder av dem. Håper de ser noenlunde fine ut! Men er veldig glad for at jeg fikk hybel med bad og kjøkken alene.

 

Håper virkelig jeg kommer inn nå siden bolig ordnet seg. Noen andre her som har blitt tildelt bolig enda? Hva med deg "ttonje"? Håper det ordner seg for alle her!:)

 

Synes søkertallene var så høye. 829 stk med Lovisenberg på førsteplass mot 550 ish i fjor. Håper ikke snittet hopper! :(

Link to comment
Share on other sites

Så bra Jannee! Da håper jeg vi kommer inn! Huff ja, jeg er bekymret over mitt eget snitt. Men man vet aldri. Det kan være at hoveddelen av søkerne søker i førstegangsvitnemål kvota. Så vi kan jo være heldige!:)

Link to comment
Share on other sites

Guest ttonje

Jeg har ikke hørt noe om studentbolig enda.. Har søkt om familie-bolig, både 2-, 3- og 4-roms.. Men ikke fått noe bekreftelse eller avkreftelse enda.. :( Har virkelig ikke råd til å leie utenom, så jeg håper virkelig jeg får tildelt noe(!!). Håper også at ikke snittet hopper så sykt. Det kan godt stoppe på 4.5 for min del (gjerne lavere..) :P. Men igjen, ingen bolig gjennom Lovisenberg om man ikke kommer inn.. Så håper på det beste for oss alle! Forhåpentligvis sees vi til høsten, krysser fingrene! :-D

Link to comment
Share on other sites

Så dumt! Kanskje det bare tar lengre tid å få familiebolig enn hybel? Er uansett lenge til august så det er jo ikke forsent enda. :)

 

Du kan jo sende en mail og høre hvordan du ligger an på ventelisten:) Får håpe du snart får svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Guest

Jeg hadde 4,6 i snitt (førstegangsvitnemål) og kom inn i fjor. Er også mange som søker som trekker seg, så skal nok gå fint. Tror hyblene skal være fine, men leilighetene og triplettene er visst ikke så fine. Står på søkerlisten selv i år, men er litt uheldig med at førsteårsstudentene blir prioritert... Og ja, det begynner å bli seng å søke bolig nå om du ikke har et midlertidig sted.. Vært på en god del visninger i kollektiv nå og har ikke fått en eneste en! Så det er veldig vanskelig å finne bolig i Oslo... :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, håper det går bra. Ja, det er sant, uansett om jeg er veldig glad for at førstegangssøkere blir prioritert, haha. Håper du får bolig uansett da! Regner med at noen boliger blir ledig etter hovedopptaket kanskje?

 

Huff ja, er veldig glad for at jeg har fått studentbolig. Hadde ikke orket å begynne på det private markedet nå. Er sikkert helt umulig å finne et bra sted nå. Tenker meg at det meste er relativt dyrt!

 

Synes du Lovisenberg er en bra skole eller? Trives du med fagene og slikt? Har begynt å lese medikamentregning og anatomi for å få en formening av hva jeg kan forvente. Ser veldig spennende ut:)

Link to comment
Share on other sites

Guest gjest

De tar også alltid inn flere studener, enn det som står pga. mange som slutter første året. Jeg kom inn med 4 i snitt fra videregående, og begynner nå 3. året på lovisenberg. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Synes det er en veldig bra skole faglig sett. Men er jo mye diskusjon rundt det at sykepleie har blitt gjort alt for akademisk nå med tanke på at det er et praktisk yrke! Mange fine ord og teorier på ting som egentlig sier seg selv.. VELDIG mye fokus på etikk og kommunikasjon som sier seg selv. Mens å sette sprøyter osv er det veldig liten trening på. Men tror det er sånn generelt på alle skoler. Tror Lovisenberg er en veldig god skole :) men aldri tenk at det er lurt å kunne de viktigste tingene inn og ut, for på eksamen kan det komme spørsmål fra ALT. Mange som har fått dårlig karakter pga det... Sosialt sett er jeg ikke særlig fornøyd med ldh. Lite studentforeninger og slikt, så det er vanskelig å bli kjent med folk. Dessuten ganske dårlig faddeuke med skole hver dag. Også har jeg inntrykket av at mange har egne venner fra før i oslo, så det er vanskelig å bli venner på fritiden :( gjelder å være frempå fra starten av med andre ord!

Link to comment
Share on other sites

Synes det er en veldig bra skole faglig sett. Men er jo mye diskusjon rundt det at sykepleie har blitt gjort alt for akademisk nå med tanke på at det er et praktisk yrke! Mange fine ord og teorier på ting som egentlig sier seg selv.. VELDIG mye fokus på etikk og kommunikasjon som sier seg selv. Mens å sette sprøyter osv er det veldig liten trening på. Men tror det er sånn generelt på alle skoler. Tror Lovisenberg er en veldig god skole :) men aldri tenk at det er lurt å kunne de viktigste tingene inn og ut, for på eksamen kan det komme spørsmål fra ALT. Mange som har fått dårlig karakter pga det... Sosialt sett er jeg ikke særlig fornøyd med ldh. Lite studentforeninger og slikt, så det er vanskelig å bli kjent med folk. Dessuten ganske dårlig faddeuke med skole hver dag. Også har jeg inntrykket av at mange har egne venner fra før i oslo, så det er vanskelig å bli venner på fritiden :( gjelder å være frempå fra starten av med andre ord!

 

 

Takk for at du forteller litt om studiet! Ja, det er kanskje vanskelig å finne den perfekte skolen der alt er optimalt. Takk for tips! Har begynt å lese litt for å få oversikt over hva som venter meg og det ser i hvert fall spennende ut :)

 

Så dumt! Jeg er ikke noe glad i fest, så at fadderuken ikke er helt vill gjør meg ingenting. Derimot er det kanskje litt dumt med mye skole samtidig. Huff, jeg kjenner bare to stykker i Oslo fra før, men ikke flere enn det. Heldigvis er det to gode venner. Måtte du jobbe hardt for å få venner?

 

 

De tar også alltid inn flere studener, enn det som står pga. mange som slutter første året. Jeg kom inn med 4 i snitt fra videregående, og begynner nå 3. året på lovisenberg. :)

 

Lykke til med siste året!

 

Er det noen av dere som har vært innom eller bodd i studenthyblene og kan fortelle hvordan de ser ut? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snittet på Lovisenberg i år ble 51.8 :(

 

Heldigvis hadde jeg regnet mitt eget snitt feil og har ikke 50.7, men 51.4. Kom likevel akkurat ikke inn :( Utrolig skuffet.

 

Jeg ble nummer 5 på venteliste. Så får bare krysse fingrene og håpe at 5 stykker takker nei :(

 

Mister jeg studentboligen med en gang nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil tro at som nr 5 på venteliste, at du kommer til å komme inn. Masse lykke til! Og sykt som poenggrensa øker oppover. Det er bare å stå på (for oss som tar generell studiekompetanse nå).

Igjen - typisk at når jeg først bestemmer meg for å følge drømmen min, så kommer oljekrisa og sykepleierstudiene tar av! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at som nr 5 på venteliste, at du kommer til å komme inn. Masse lykke til! Og sykt som poenggrensa øker oppover. Det er bare å stå på (for oss som tar generell studiekompetanse nå).

Igjen - typisk at når jeg først bestemmer meg for å følge drømmen min, så kommer oljekrisa og sykepleierstudiene tar av! ;)

 

 

Ja, kom inn likevel. Er superglad nå og gleder meg mye! :D

 

Vet, kjempe typisk. Får håpe alle søkte i år og at snittet daler neste år! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy