Jump to content
Sykepleiediskusjon

Desinfeksjon av hud før injeksjon


Recommended Posts

Lærte å gjøre det da jeg gikk på skolen, men da jeg jobbet på Martina Hansens Hospital lærte vi at det var gammeldags.

Det gjør mere vondt og det hurtige tørket dreper svært få bakterier, men bløter opp huden så den er mer mottakelig for andre basillusker. Noen sa at det var vanskeligere å legge inn en veneflon fordi kulden huden føler etter å ha blitt utsatt for alkoholen, gjorde at blodårene trakk seg sammen.

 

Vet ikke hva som er riktig, vanskelig å glemme det man ble innprentet på skolen!

Link to comment
Share on other sites

Lærte å gjøre det da jeg gikk på skolen, men da jeg jobbet på Martina Hansens Hospital lærte vi at det var gammeldags.

Det gjør mere vondt og det hurtige tørket dreper svært få bakterier, men bløter opp huden så den er mer mottakelig for andre basillusker. Noen sa at det var vanskeligere å legge inn en veneflon fordi kulden huden føler etter å ha blitt utsatt for alkoholen, gjorde at blodårene trakk seg sammen.

 

Vet ikke hva som er riktig, vanskelig å glemme det man ble innprentet på skolen!

 

 

Hehe ja vi er vel en utdøende generasjon, vi som liker å desinfisere huden.

Det er nok viktig å vente til huden er tørr før man setter sprøyten, tror ikke det gjør så mye vondere da.

Ja, jeg har også hørt denne begrunnelsen at det dreper foe lite bakterier til å være nyttig. Men 70% alkohol dreper tross alt ganske mange bakterier og virus. Problemet er kanskje at virketiden ikke blir lang nok, da det fordunster for fort bort.Vet jo at det er et problem når man skal desinfisere flater med alkohol. Kanskje det bare bortkastet tid og ressurser å bruke steri swab, men "gammel vane er vond å vende" :)

Jeg tror likevel jeg føler det sikrest å desinfisere, særlig før innleggelse av veneflon.

Link to comment
Share on other sites

Desinfiserer stort sett alltid, men ikke når jeg setter Insulin og Fragmin/Heparin. Ikke at jeg egentlig har noe godt argument for hvorfor jeg gjør det slik.

Men jeg har også hørt at å tørke med "spritlapper" bare "virvler opp" bakterier, i stedet for å drepe dem.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi fått beskjed om å bruke kompress fuktet med Klorhexidin 5 mg/ml. Steriswab er visstnok ikke godt nok... (?)

Ja klorhexidin er nok bedre. Problemet med sprit er at det fordunster for fort til å få fullgod virkning. Det problemet har man ikke med klorhexidin.

Når jeg la inn venefloner brukte jeg klorhexidin, eller var det ikke klorheksidin med sprit :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Under studiet lærte jeg å bruke klorheksidinsprit 5mg/ml på tre tupfere og desinfisere tre ganger når man skulle legge inn veneflon. Sånn gjør jeg det fortsatt. Tar litt tid før det tørker, så jeg tror nok det rekker å virke. Ellers desinfiserer jeg ved alle injeksjoner, men ikke insulin og fragmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 years later...
Guest Berit Jægtvik

Finnes det noe forskning på dette?

Er sykepleierstudent, og på min avdeling i praksis lurte de på dette. Hva er best å bruke som desinfeksjon ved innleggelse av veneflon. Har søkt litt her på nettet, men klarer ikke å finne ut av det. Kan være jeg bruker feil søkeord.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe forskning på dette?

Er sykepleierstudent, og på min avdeling i praksis lurte de på dette. Hva er best å bruke som desinfeksjon ved innleggelse av veneflon. Har søkt litt her på nettet, men klarer ikke å finne ut av det. Kan være jeg bruker feil søkeord.

 

Det skal vel være oppdatert inne på PPS hva man skal gjøre og ikke. Der ligger kanskje link til forskning også?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy