Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleie i Russland


Recommended Posts

Takk :)

Nei, jeg har ingen kjennskap til det å være sykepleier i Russland.. den eneste erfarnig fra helsevesenet derfra er å være pasient..ganske anerledes enn å være pasient her, I Norge, må jeg si. Det som jeg liker mest i utdannelsen her er at vi lærer oss å legge vekt på et helhetlig menneskesyn og at vi bruker en del tid på etikk.. I Russland (og kanksje i flere stat som tidligere var i Sovjetun.) er det slik at legene og sykepleiere ser bare kroppslige problemer og kroppslige behov...dessverre.. i alle fall det er min mening og min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig for meg å vurdere hvordan forholdene er der nå, men jeg tror at å være lege er en status uansett hva. Men å være sykepleier..Jeg tror ikke at det er særlig høy status.. Først og fremst det er ikke så bredt arbeidsområde som i Norge eller andre vestlige land (da mener jeg nurse). Før var det sånn at sykepleie var ikke en gang høyere utdannelse (det var bare 2 års utdannelse). Jeg tror at det sykepleier gjør her i Norge er mye mer enn det sykepleiere gjør i Russland. Men , som sagd, litt vanskelig å beskrive noe mer detaliert. Først:jeg har ikke arbeidserfaring fra helfevesenet derfra. En annen ting er at tiden går og samfunnet forandrer seg..Kanskje noe er annerledes der nå.. I hvert fall jeg er veldig glad og stolt at jeg får sykepleieutdannelse i Norge. ;) Jeg tror ikke at jeg kunne få like god sykepl.utdannelsen andre steder i Øst Europa. Angående andre land-jeg vet ikke så mye om det.. (men jeg hørte at mange synes at utdannelsen og undervisningsmetoder i f.eks.Danmark er enda bedre enn i Norge..)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ;) Ja forstår at du ikke vet så mye om dette når du aldri har jobbet i helsevesenet i Russland ;)

Her har det vel alltid vært 3 årig, men det har ikke alltid vært høyskole her heller, men det er lenge siden det ikke var det;)

Ja det kan godt være at det er bedre i Danmark. Alltid spennende å høre hvordan det er andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy