Jump to content
Sykepleiediskusjon

legemiddelregning


hannemor

Recommended Posts

skal ha eksamen i legemiddelregning om kort tid og gruer meg fælt.Er ikke noe særlig god i matte, og sliter md motivasjon til å regne, da jeg føler at jeg ikke får det til.Noen ganger tenker jeg at det er nesten usannsynlig at jeg skal greie det. Noen flere som har hatt det sånn, og likevel har bestått? hva gjorde dere, hva tenkte dere for å endre innstilling og få bedre forståelse. Alle gode råd og tips mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei hannemor velkommen :)

Stakkars deg...

Jeg er også elendig i matte, hatet denne eksamen, men klarte det !!!

Jeg tenkt dette må jeg klare.

Mitt tips er å sette seg ned og ta en oppgave omgangen. Lær den skikkelig, ta steg for steg, da blir det lettere ;)

Masse lykke til, håper du klarer det på første forsøk ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er god i matte, hadde egentlig siktet meg inn på et ralfagsstudium før jeg ombestemte meg og valgte sykepleien istedet.

Så legemiddelregninga gikk veldig greit.

Hjalp noen venninner da, og det jeg sa til dem, er å ikke få panikk når de leser oppgavene.

Ofte er det lange tekstoppgaver spekket med mange tall og opplysninger.

Når du leser spørsmålene, er det viktig at du greier å trekke ut de opplysningene du har bruk for, og drite i alt det andre som står.

Ikke få panikk av alle opplysningene, for som regel renger du bare noen få av dem i hver oppgave.

Husk også at det er enkel, elementær matte, med pluss, minus, ganging og deling, samt litt prosentregning. Ikke avansert matte med andre ord :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns legemiddelregning var ganske enkelt, til tross for normale matte egenskaper! Det er om å gjør å tenke at det er enkelt tror jeg, og gå inn med åpent sinn ;) det er jo mange "metoder" å bruke... dose, styrke, mengde ;) Finn din måte!!

 

Jeg besto første gang, og var veldig glad for det. Mange strøk! Jeg regnet først på kladd, deretter regnet jeg når jeg førte inn og til slutt regnet jeg over en gang til for å sjekke. Fikk samme tall hver gang og tok sjansen på at jeg hadde rett svar ;)

Så det kan være fint å dobbeltsjekkes eg selv.

 

LYKKE TIL! Dette klarer du :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_hannemor_*

Takk for svar:) Da er det bare å regne i vei nå da, får jobbe like mye med denne matten som jeg gjør med andre ting,så må det vel gå bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg hadde en 2'er i matte fra allmenn, men klarte prøven på første forsøk!!

Mange av de som var flink i matte tok for lett på prøven, og dermed strøk pga. slurvefeil:(

 

Jeg løste alt av oppgaver jeg kom over, både fra bøker og gamle oppgaver som skolen hadde. Og det var faktisk ikke så vanskelig som jeg først trodde;)

 

Lykke til, dette går så bra så =)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg hadde en 2'er i matte fra allmenn, men klarte prøven på første forsøk!!

Mange av de som var flink i matte tok for lett på prøven, og dermed strøk pga. slurvefeil:(

 

Jeg løste alt av oppgaver jeg kom over, både fra bøker og gamle oppgaver som skolen hadde. Og det var faktisk ikke så vanskelig som jeg først trodde;)

 

Lykke til, dette går så bra så =)

 

takk,det var godt å høre:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ikke spesielt god i matte. Men tok den på første forsøk. Pugget trekanten-dose mengde styrke og dråpe formel og den prosentformelen. Jeg utsatte hele den eksamenslæringen fordi jeg satset alt på anatomien. Tenkte at jeg tok den sikkert andre gang. To dager før førte test så fikk jeg litt småpanikk og regnet to hele dager. Plutselig bare satt det og jeg stod ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
skal ha eksamen i legemiddelregning om kort tid og gruer meg fælt.Er ikke noe særlig god i matte, og sliter md motivasjon til å regne, da jeg føler at jeg ikke får det til.Noen ganger tenker jeg at det er nesten usannsynlig at jeg skal greie det. Noen flere som har hatt det sånn, og likevel har bestått? hva gjorde dere, hva tenkte dere for å endre innstilling og få bedre forståelse. Alle gode råd og tips mottas med takk :)

Hey:-)) det er ingen ting å grue seg til:-)) jeg lover

Jeg gruet meg til den medikamentregningen i 5 år da jeg hater matte og kan heller ikke matte og hater alt som har med tall og matte og gjøre. Dagene kom og vi fikk undervisning trodde dette skulle ødelegge hele utdannelsen min og trodde jeg skulle dø rett og slett.. dette var i slutten av juni i fjor rett før sommerferien og eksamen skulle være i august rett etter skolestart igjen. Det jeg gjore var å ta ut en hel og da snakker jeg om mange gamle eksamensoppgaver pluss alle de regnesykkene med fasit som var i læreboka og regnet og regnet hele sommerfreien ca 2 timer hver dag i løpet av ca 3 uker satt det og fant ut atte dette var drit enkelt og trengte ingen hjelp og det hadde jeg ALDRI trodd om meg selv. gjør dette hver dag og skal love deg at det sitter:-) det er enkel matte og det er mye med formler å gjøre og når du har lært deg dette vil du også klare det det er jeg overbevist om. Jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg er ei sånn ei som ikke kan gangetabellen så der kan du se. Regn hver dag og fortell meg hvordan det går eller hvis det er noe jeg kan gjøre for deg:-)) selv sliter jeg med hva jeg skal skrive på Bacheloroppgaven. så nå har jeg angst for det ikke noe flink til å skive heller jeg men siden medikamentregningen gikk bra på første forsøk vil jeg klare dette til slutt også:-) klem

Link to comment
Share on other sites

Hey:-)) det er ingen ting å grue seg til:-)) jeg lover

Jeg gruet meg til den medikamentregningen i 5 år da jeg hater matte og kan heller ikke matte og hater alt som har med tall og matte og gjøre. Dagene kom og vi fikk undervisning trodde dette skulle ødelegge hele utdannelsen min og trodde jeg skulle dø rett og slett.. dette var i slutten av juni i fjor rett før sommerferien og eksamen skulle være i august rett etter skolestart igjen. Det jeg gjore var å ta ut en hel og da snakker jeg om mange gamle eksamensoppgaver pluss alle de regnesykkene med fasit som var i læreboka og regnet og regnet hele sommerfreien ca 2 timer hver dag i løpet av ca 3 uker satt det og fant ut atte dette var drit enkelt og trengte ingen hjelp og det hadde jeg ALDRI trodd om meg selv. gjør dette hver dag og skal love deg at det sitter:-) det er enkel matte og det er mye med formler å gjøre og når du har lært deg dette vil du også klare det det er jeg overbevist om. Jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg er ei sånn ei som ikke kan gangetabellen så der kan du se. Regn hver dag og fortell meg hvordan det går eller hvis det er noe jeg kan gjøre for deg:-)) selv sliter jeg med hva jeg skal skrive på Bacheloroppgaven. så nå har jeg angst for det ikke noe flink til å skive heller jeg men siden medikamentregningen gikk bra på første forsøk vil jeg klare dette til slutt også:-) klem

Herregus du har jo bestått og jeg svarer etterpå hva du skal gjøre he he sier litt om hvor distre jeg er eller he he ja ja lykke til på studiet iallefall:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
Det er fint å lese at det har gått bra for så mange ;) Gruer meg veeeeldig lell. Matte har aldri vært min sterke side...

Huff... Vil så veldig gjerne stå på 1. forsøk...

 

Jeg er en STYRK elev i matte, men besto med.regning på første forsøk ;)

Tenk praktisk, pugg formler og du er i boks ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg hjelper alle som trenger motivasjon og tips til hvordan man består legemiddelregningen. Går selv ved HiO, så det er kanskje mest praktisk om dere som trenger hjelp også gjør det.

 

Min veiledning er først og fremst til de som synes de sliter med matte og ikke orker å regne all verdens.

 

Skal selvsagt ikke ha noe for det. Mye herligere å se ansiktet på lettede medstudenter, enn ansiktet til en avdød sopran.

 

Din nødsentral: s164190@stud.hio.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er lurt å tenke praktisk når du får svaret på regneoppgaven. Får du til svar at du skal sette en subcutan injeksjon på 200 ml, så sier det seg selv at det er feil. Som oftest er det jo enkle feil som gjøres, som f.eks desimal plassering.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy