Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sette injeksjon av fragmin i magen.


Recommended Posts

Har opplevd at de setter både i lår og abdomen i praksis. på PPS står det:

 

Det vanligste stedet å injisere heparin på er abdomen.

Klikk for å se illustrasjon

Aktuelle injeksjonssteder for lavmolekylært...

 

Injeksjoner i abdomen må ikke settes på innsiden av en ring med 5 cm i diameter rundt navlen. Settes heparin andre steder, må en være svært oppmerksom så ikke heparin blir injisert i en muskel, noe som kan resultere i hematom, smerte og irritasjon på injeksjonsstedet (Chan 2001

Chan 2001

Chan H. Effects of injection duration on site-pain intensity and bruising associated with subcutaneous heparin. J Adv Nurs. 2001;35(6):882-892.

; Newton, Newton og Fudin 1992

Newton, Newton og Fudin 1992

Newton M, Newton DW, Fudin J. Reviewing the "big three" injections techniques. Nursing 1992; 2: 34-41.

). Heparininjeksjon på overarmen eller forsiden av låret bør unngås på grunn av risikoen for hudblødning eller blått merke (estetisk vurdering).

 

Chan

Chan 2001

Chan H. Effects of injection duration on site-pain intensity and bruising associated with subcutaneous heparin. J Adv Nurs. 2001;35(6):882-892.

(2001) fant i sin studie at smerter på injeksjonsstedet, og faren for hematom ble redusert ved å bruk ca 30 sekunder på å gi heparin. Men siden utvalget er lite, er det vanskelig å gi generelle anbefalinger om hvor lang tid en bør bruke på injeksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Åja, forsto det som at du hadde hørt at den skulle sttes i magen på alle pasienter jeg, det hadde jeg ikke hørt noe om...S.C inj. absorberes jo raskest fra magen, men det skulle vel ikke ha noe å si når det gjelder Fragmin? kanskje det var enklest å sette den i magen på denne pasienten, fordi det var mer fett der? er student selv, så noe godt svar har jeg ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :P Vet at det kan settes de stedene du nevner, men pasienten hadde fått beskjed av lege at den skulle settes kun i magen! Lurte kanskje på om det kunne være at Fragminen virket bedre eller fortere hvis det ble satt i magen????

 

Hei, først vil jeg ønske deg velkommen hit ;)

Jeg har alltid satt fragmin i magen, tror de fleste gjør det. Kanskje legen har sagt at den settes i magen og pasienten har misfortsått og trodd at den måtte settes der....

 

 

Hannemor skrev:

Chan

Chan 2001

Chan H. Effects of injection duration on site-pain intensity and bruising associated with subcutaneous heparin. J Adv Nurs. 2001;35(6):882-892.

(2001) fant i sin studie at smerter på injeksjonsstedet, og faren for hematom ble redusert ved å bruk ca 30 sekunder på å gi heparin. Men siden utvalget er lite, er det vanskelig å gi generelle anbefalinger om hvor lang tid en bør bruke på injeksjonen.

 

Dette har jeg alltid gjort, men om det har blitt mindre hematomer vet jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv gått på Fragmin i kortere og lengre perioder, og jeg har alltid fått beskjed om at den kun skal settes i magen. og annenhver gang høyre / venstre:)

 

Hvorfor vet jeg ikke, jeg har sikkert fått en faglig begrunnelse på et tidspunkt, men den husker jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv gått på Fragmin i kortere og lengre perioder, og jeg har alltid fått beskjed om at den kun skal settes i magen. og annenhver gang høyre / venstre:)

 

Hvorfor vet jeg ikke, jeg har sikkert fått en faglig begrunnelse på et tidspunkt, men den husker jeg ikke.

 

 

Det er akkurat det samme som min pasient har fått beskjed om!

Link to comment
Share on other sites

Skulle pasienten sette injeksjonen på seg selv? Da kan det være årsaken, fordi det enkleste stedet å sette den korrekt er i magen ;)

Jeg har kun satt Fragmin i magen på mine pasienter og heller aldri sett noen andre sykepleiere sette det noe annet sted. Det kan også være årsaken til at denne informasjonen er gitt. Rett og slett gammel vane :P

Er det forresten noen her som pleier å sette Fragmin i låret?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fragmin skal/bør settes i underhudsfettet på abdomen. Dette er enklest for pasienten og brukt i de fleste studier. Det er liten fare for å komme i.m. og det er kosmetisk bedre enn armer og lår. Bare unntaksvis bør man sette på lår eller andre steder jfr. gravide pasienter. Settes Fragmin intramuskulært vil man natulig nok få blødning i muskelen. Plansjer i injeksjonsteknikk kan bestilles på www.pfizer.no/fragmin

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter den alltid i abdomen, men det ser jo ut fra hva som står over at det kun er estetiske grunner til at det anbefales, så det er jo ikke da direkte feil om noen gjør det annerledes...........

 

 

"Heparininjeksjon på overarmen eller forsiden av låret bør unngås på grunn av risikoen for hudblødning eller blått merke (estetisk vurdering)."

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Ariane

Er det farlig å sette fragmin sprøyte i leppa? Høres veldig merkelig ut, men har gått på dette i over 10 år nå og er ekstremt lei alle blåmerker rundt på kroppen hele tiden. Leppa er faktisk det eneste stedet det ikke etterlater spor

Link to comment
Share on other sites

Er det farlig å sette fragmin sprøyte i leppa? Høres veldig merkelig ut, men har gått på dette i over 10 år nå og er ekstremt lei alle blåmerker rundt på kroppen hele tiden. Leppa er faktisk det eneste stedet det ikke etterlater spor

Ja det høres farlig ut, så det ville jeg ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 3 months later...

Er det farlig hvis man har satt sprøyta i muskel? Min mor har trolig gjort det og fått en stor vond kul.

On 1/22/2010 at 8:54 AM, Guest Gjest said:

Fragmin skal/bør settes i underhudsfettet på abdomen. Dette er enklest for pasienten og brukt i de fleste studier. Det er liten fare for å komme i.m. og det er kosmetisk bedre enn armer og lår. Bare unntaksvis bør man sette på lår eller andre steder jfr. gravide pasienter. Settes Fragmin intramuskulært vil man natulig nok få blødning i muskelen. Plansjer i injeksjonsteknikk kan bestilles på www.pfizer.no/fragmin

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy