Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierstudenter, sykehus


SistahSistah

Recommended Posts

Vi har 2. årsstudenter i praksis på sykehuset.

Initiativ er en fin ting å ta - studenter som løper ut på pauserommet så fort de får sjansen er fy fy! Hold dere til reglene, ikke koble opp/ned ting på egenhånd f.eks. uten at det er avklart med spl. Vær litt modig, legg inn veneflon, skift på cvk ol om sjansen er der og dere har sett en spl gjøre det først (er forferdelig kjedelig å vise et CVK-skift i detalj 3-4 ganger, og fremdeles tør ikke studenten prøve selv om man veileder hele veien...) :) Spør gjerne om det du lurer på, tenk gjerne høyt så vi vet hvorfor du gjør ting. Vi er ikke ute etter å "ta" studentene, men 500 spørsmål a la "kan jeg trekke dynen litt opp, hun fryser", "hun har veldig høy feber (37,7)" samtidig som man gjør stikk motsatt av det man er bedt om kan jo få oss til å lure ;) (f. eks. ikke fest sondemat til en intravenøs inngang og fest med tape siden slangene ikke passer sammen....!)

 

Er du omgjengelig og viser litt initiativ vil jeg tro praksisen går som en drøm :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Sistha Sistha velkommen hit :)

Jeg har veiledet mange studenter.

Det aller viktigste er å spørre, ikke ta sjangsen og gjøre det du tror du skal, uten å være sikker. Å overgå sitt kompetanse nivå er vel noe av de alvorligste feil du kan gjøre. Skriv notater, er det noe pasienten lurer på eller trenger og du ikke kan hjelpe, så si fra til en sykepleier. Det er lov å ikke kunne alt.

Min erfaring er at de som kan mye innrømmer at de ikke vet, de som kan lite har en tendens til å late som om de kan alt.

 

Her er oppskriften på min perfekte student:

H*n er interessert, spør og er nysgjerrig. H*n trenger ikke kunne så mye, men er interessert i å lære. H*n gjør det hun får beskjed om, og overgår ikke sin kompetanse. H*n er ærlig og vi har en åpen dialog.

Lykke til, dette klarer du sikkert.

Bare det at du spør her viser den rette holdning ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar ;)

 

Ja man vil jo gjøre så godt man kan :nemlig:

 

Jeg har vært i praksis noen dager nå, og det har gått veldig bra! Jeg har utført endel og observert endel. Henger hakk i hæl på veileder, men trekker meg unna når jeg skjønner jeg ikke "trenger" å være med. Har også jobbet på eget initativ når hun skulle ta seg av en pas som hadde reservert seg fra studenter. Da var jeg og tok et par klokker og gjorde ting som det var helt ok å gjøre :jupp:

 

Jeg tror vi har fått en god dialog, og hun er utrolig flink til å la meg få prøve! ;) tror neppe det blir noe "observere" fire ganger her altså :):D

 

Puh, nå puster jeg litt roligere! ;) gleder meg til neste uke allerede!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen der ute som pleier å være veileder for sykepleierstudenter i sykehus? gjerne 3. år?

 

VIl dere beskrive deres drømmestudent? Hva dere syns er BRA og hva en bør unngå?

 

Hilsen en livredd student som ikke har lyst å stryke :)

 

Synes det er kjempeartig å ha ansvar for studenter, for da må jeg også skjerpe meg og leser gjerne litt fag og får igang diskusjoner som får studentene til å reflektere og selv komme frem til "løsninger". Tredjeårsstudenter forventer jeg har brukbar teoretisk kunnskap, de bør klare å skaffe en viss oversikt og bør kunne komme med reflekterte løsninger på problemstillinger. De må vise evne til kommunikasjon, til observasjon, til refleksjon, til empati, til samhandling og samarbeid. De praktiske prosedyrene vil du lære etter hvert, ikke stress med å bli "god" på venflon eller sprøytesetting, stress heller med de andre tingene jeg nevner. Er du et "rotehue", så lag deg rutiner for ryddighet og orden, slik at du ikke mister oversikt.

Jeg har vært veileder for studenter som ikke har bestått praksis, og det er vondt å stå i den rollen, men noen ganger også nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Både da jeg studerte, og de studentene jeg har veileder for, var i sykehuspraksis i 2. studieår.

 

Jeg forventet at de skulle være med på alt som skjedde i avdelingen, lære seg alle våre rutiner i forhold til medisinkontroll, legevisitter etc. Det rent tekniske er ikke SÅ viktig, det lærer man seg etterhvert.

Men de siste par ukene av praksisen forventet jeg at de skulle kunne fungere meget selvstendig, og kunne jobbe mer eller selvstendig (selvsagt med meg i bakhånd) som sykepleier. Dette løste vi feks ved at studenten gikk med sykepleier"ansvaret", og at ejg var hennes "hjelpepleier" som hun kunne delgere til, og som var der om hun var usikker. Det er i sykehuspraksisen man virkelig lærer hvordan er å være sykepleier.

 

Ellers er jeg helt enig med Petronella i det hun skriver!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er jeg ferdig og bestått :kry:

 

Jeg fikk stjerne i margen fordi jeg er reflektert og løsningsorientert. Jeg fikk også stjerne i margen fordi ejg er flink å danne relasjoner med pasienter.

 

Jeg satte venflon kansje 3 ganger, så det fikk jeg ikke øvd så mye på - men som dere sier - det kommer etterhvert :-)

 

Ellers har jeg fått med meg mye spennende på kirurgisk avdeling! En utrolig lærerrik periode som ikke kan sammenlignes med noen av de andre praksisene.

 

Neste gang skal jeg på barnemedisin! GLEDER MEG ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med overstått praksis:)

Jeg hadde også praksis på barnemedisin for aldersgruppen 2-17. Det var virkelig spennende. Etter endt utdanning var det et av de stedene jeg kunne tenkt meg å jobbe. Der hadde vi det meste, alt fra infeksjonsykdommer, astma, allergier, lettere psykiatri, intox, onkologi, hudlidelser, utredning av utviklingshemmede, egentlig favnet det over alt. Jeg hadde en lang periode der på flere måneder. Jeg lærte nye måter å tenke på, forholde meg til pårørende og så var det MYE medikamentregning ;)

Du kan virkelig glede deg, selvom det også er litt triste skjebner der ;)

Link to comment
Share on other sites

Huff ja, jeg gruer meg til den biten. Jeg tar lett til tårer og kommer nok til å stå å tute bak hvert hjørne ;)

 

Det blir nok utfordrende på flere plan!

 

Heldigvis gikk det bra med de fleste ;) De kom inn med meningitter, anafylaksi osv. Men disse gikk det bra med, vi fikk jo ikke de dårligste for de endte på barnekirurgen hvor de hadde barneintensiv avdeling. Ingen barn døde de månedene jeg var der, men det var noen barn med leukemi. Det var en med dårlig prognose som nok døde etter at jeg hadde vært der, han hadde en tumor i bakre skallegrop. Det var virkelig trist.

Intoxene var litt spennende. Hadde en gang tre små barn som jeg fikk ansvar for, de hadde lekt doktor og spist masse globoid. Leken ble litt for realistisk kan man si for de ble innlagt hele gjengen. Først var det brekkmiddel til alle tre, så var det rett i seng og de skulle observeres. De dro friske ut dagen etter ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Når det kommer til venefloner og sånn får dere sikkert lov til å slå dere sammen to studenter og øve på hverandre. Alt utstyr finnes jo å avdelingen, og om dere setter 3-4 på hveranndre en gang annenhver uke eller så får dere øvd dere litt på det også, uten å måtte gå rundt å "vente" på pasienter å stikke.

Ellers, prøv å sette ord på hva du gjør og hvorfor, selv om du tror du vet blir du mer bevisst av å snakke om det.

 

Gratulerer med bestått praksis!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy