Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilke oppgaver pleier dere å ha?


Charming

Recommended Posts

Hallo dere.. :)

 

Jeg begynte i hjemmetjenesten for 1 ukes tid siden (og har samtidig lyst til å bli sykepleier). Vi har arbeidsoppgaver både inne på eldresenter og ute i brukernes egne boliger. Hittil har stort sett arbeidsoppgavene mine gått ut på å skifte bleier på de som har tisset på seg, og hjelpe de som har avføring. HVER dag. + - hele dagen.

Så lurte jeg på, er dette fordi jeg ikke har utdanning at jeg får alle disse oppgavene? Hørt om sykepleiere som sier de aldri har tørket en eneste rumpe.

 

Ikke fordi jeg egentlig har noe i mot det, jeg bare begynte å tenke på at hvis det kan bli hverdagen min som sykepleier. Og mer eller mindre BARE bruke tid på å skifte bleier osv på folk hele dagen og vaske opp etter folk med diare osv - så ser jeg ikke helt vitsen i å utdanne meg i 3 år(+) for å gjøre det liksom? :S

 

Kom med noen fornuftige innspill hver så snill ;) Søkt sykepleie på Samordna Opptak nå, men hvis det der skal være det der kan være det jeg ender opp med å gjøre hver dag resten av mitt liv blir jeg litt usikker altså. Jeg vil jo hjelpe mennesker, men litt mer i den retning av å ta blodprøver og overvåkning og ja.. (ALT mulig annet. :P)

Link to comment
Share on other sites

He,he, du har nok blitt satt til de verste oppgavene både fordi du er ny og fordi du ikke har en fagutdannelse.

Å jobbe som sykepleier er mye,mye mer enn evt å skulle skifte på gamle,inkontinente personer.

 

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og kan si litt om mine oppgaver der. Jeg er med i morgenstellet, deretter deler jeg ut medisiner(det er medisinutdeling 4-6 ganger pr dag ), setter sprøyter, gjør klart inhalasjoner/inhalasjonsapparater for de som skal ha astmamedisin, katetrisere menn/ kvinner ,o.l. mens de andre ordner frokost til beboerne. Etter frokost fortsetter ofte de andre med stell som ikke er gjort, mens jeg gjør mer sykepleieroppgaver. Sjekker de som klager på noe,har smerter,utslett,etc etc, jeg skifter på sår,oppdaterer sårprosedyrer. Alle skal ha tiltaksplaner og ernæringsplaner. Og disse skal oppdateres hele tiden.

Vi kan ha personer som får intravenøs væske/antibiotika eller subcutan væsketilførsel, det er vår jobb. Vi tar noen blodprøver selv, har laborant en dag i uka.. CRP dersom vi mistenker en infeksjon i kroppen. Vi har lab på sykehjemmet som vi har tilgang til hele døgnet. Det meste av medisiner kommer i ferdige små poser fra apoteket, men det er alltid dosetter som må legges ved siden av. Eller annen type medisiner.

Det kan være noen blir syke og da ordner vi f.eks O2,blodprøver,smertestillende,febernedsettende evt ettersom hva det blir behov for, tar en tlf til legen dersom vi ser at det trengs andre medisiner,sykehusinnleggelse,legetilsyn, men stort sett står vi alene med avgjørelsene.

Vi har ofte døende pasienter og de krever også litt ekstra oppfølging for å kunne få dø med minst mulig plager. Vi har de pårørende som vi også må ta oss av i slike situasjoner.

Og innimellom så er det selvsagt noen som må ha hjelp på toalettet eller inkontinente som må skiftes på, men det er ikke en stor del av dagen. Og det blir nok slik at de andre pleierne gjør det oftere enn meg fordi jeg er opptatt med sykepleieroppgavene. Det finnes de sykepleierne som aldri vil ta de skitt-jobbene. Sykepleiere med stor S . At de får kollegiale problemer på en slik arbeidsplass er vel ikke noe rart.

 

Bakdelen med sykehjem er at du kan være eneste sykepleier på din avdeling på hver vakt.Noen ganger er jeg eneste sykepleier på hele sykehjemmet og har vakt for 3.etg,80 pasienter. Jeg savner av og til en annen sykepleier å diskutere et dillemma med, men da kan jeg gå opp i en av de andre etasjene og diskutere med en sykepleier der. Du står mye alene, noen ganger i veldig vanskelige avgjørelser og etiske dilemmaer, så en må kunne stole på seg selv, samtidig som en ikke er for stolt til å be om andres innspill.

Bemanningen er et kapittel for seg selv. Kommunens målsetting for pleie og omsorg ligger nok ikke på samme nivå som hva vi har lært i sykepleierutdannelsen, og så havner vi i klem mellom hva vi ønsker å yte og hva det er ressurser til....................

Vi har tilsynslege hver uke, da forbereder vi og leder pasientgjennomgang og visitten. Skriver rapport etterpå og gjør alle medisinforandringer som legen har forordnet, ringer sykehus,legekontorer,kommunale kontorer, alt ettersom legen har bedt om.

Resten av uka så kan vi få tak i legen pr tlf. Og så har vi legevakta på kveld/natt.

 

Jeg tror det jeg liker mest ved å jobbe på sykehjem er at vi følger pasientene over lang tid. Ofte over mange mnd /år. En blir godt kjent med deres sykdommer og plager.Og deres personlighet. Og så liker jeg at vi har hele spekteret av sykdommer/diagnoser. (i motsetning til å jobbe kun med lungepasienter.hjertepasienter etc.). Vi kan ha både hjerteinfarkt,lungeødem, magesår,blindtarmsbetennelse,frakturer,liggesår/ andre sår,underernæring, kols-pasienter, diabetespasienter, hjerneslag, etc etc. Jeg liker variasjonen og utfordringen.

 

En får helt sikkert gjort mange flere spennende prosedyrer på sykehus, men det får noen andre fortelle om........ :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes de sykepleierne som aldri vil ta de skitt-jobbene. Sykepleiere med stor S . At de får kollegiale problemer på en slik arbeidsplass er vel ikke noe rart.

 

Jeg mente så klart ikke at jeg ikke ville gjøre det i det hele tatt. Men å ha hverdagen stort sett bestående av urin og avføring som sykepleier kan jeg bare ikke tenke meg. For SÅ festlig er det virkelig ikke :)

Link to comment
Share on other sites

På et sykehjem er fokuset "vedlikeholdssykepleie". Dvs at man sørger for at pasientene har det så bra som de kan, i den tilstanden de er. Det er sjelden snakk om at pasientene blir friskere eller i bedre form.

Derfor går mange av oppgavene ut på å hjelpe til med med personlig hygiene, ernæring og eliminiasjon (vannlating og avføring).

Mange gamle har jo selvsagt en eller annen sykdom i tillegg til at de er gamle, og da blir det flere tiltak som må settes inn.

 

På et sykehus er fokuset å få pasientene friske. Der kommer de med enten akutte eller kroniske sykdommer, ofte i en ganske kritisk fase.

Oppgavene til en sykepleier er veldig annerledes enn på sykehjem.

Oppgavene er ofte mer tekniske, det er mer fokus på medisiner og behandling, men det er også en mye travlere hverdag.

 

Men å være sykepleier er MYE mer enn å tørke bæsj, uansett hvor man jobber!

Link to comment
Share on other sites

SITAT :" Mange gamle har jo selvsagt en eller annen sykdom i tillegg til at de er gamle, og da blir det flere tiltak som må settes inn. "

 

Riktig. Sykehjemspasienter har i gjennomsnitt 4 diagnoser HVER. :)

Link to comment
Share on other sites

SITAT :" Mange gamle har jo selvsagt en eller annen sykdom i tillegg til at de er gamle, og da blir det flere tiltak som må settes inn. "

 

Riktig. Sykehjemspasienter har i gjennomsnitt 4 diagnoser HVER. :)

 

Men så er det jo gjerne sykdommer som er forbundet med det å bli eldre, feks hjerte/kar-sykdommer, demens, apoplexi osv.

Og behandlingen av de ulike sykdommene vil jo arte seg på en helt annen måte enn på et sykehus.

Er jo ofte sykdommer i en relativt stabil fase, feks angina eller KOLS. I motsetning til når pasienten er på sykehus, altså ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja sykepleie er mye annet enn dette, det kunne gå mange dager mellom hver gang jeg måtte skifte bleier ol da jeg jobbet på sykehus.
Men som sykepleier må man regne med at man må håndtere diverse kroppsvæsker/avfallstoffer daglig.
Urin, avføring, oppkast, slim, blod, sårsekreter, puss osv. er dagligdags, og man må tåle mye lukter.
Ikke fordi man må gå å tørke opp hele tiden, men har du f.eks. en ny operert pasient så vil denne trenge hjelp til vannlatning, enten bekken eller tømming av kateterposer, kanskje pasienten er kvalm etter narkosen og kaster opp. Ofte vil de også ha et sårdren, som må tømmes for blod. Så slikt fyller hverdagen innimellom alt annet.
Jeg har skrevet her litt om hverdagen min da jeg jobbet på sykehus http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg fortsatt etter 19 år som sykepleier ikke takler oppkast og store mengder seigt slim særlig bra.

Da sliter jeg med å ikke brekke meg, men det er heldigvis ingen daglig oppgave............. :-(

 

Spurte en jordmor om tips under studietiden, men hun slet like mye med oppkast og hadde bare akseptert at om noen pasienter kastet opp så kastet hun også opp.

Jeg har prøvd med munnbind,parfymert lommetørkle i lomma som jeg kan presse foran nese/munn, unngå å se direkte på oppkastet etc. Kollegaene mine vet om det så de som tar lett på det overtar gjerne om de er i nærheten.

Jeg tar heller en seng full av avføring enn oppkast. Så vi bytter på litt der.

 

Noen som har andre tips om hvordan håndtere brekningsrefleksen ? :)

Link to comment
Share on other sites

Tror mange av oss, har et eller annet vi synes er litt vanskelig å håndtere. Godt vi har kollegaer som kan tre støttende til.

Vet enkelte av mine kollegaer hadde problemer med slim, slikt er helt uproblematisk for meg. Da tok jeg gladelig oppgaven. Oppkast, puss. blod, utflod alt dette går helt greit for meg, men avføring kan jeg få problemer med. Har aldri klart å venne meg helt til det. Aner ikke hvorfor,men jeg var ganske fortvilet over dette. Nettopp fordi jeg kunne få brekninmger og det synes jeg er utrolig ille for den stakkars pasienten. Håper ingen har merket det noen gang. Jeg fant på noe når brekningen kom, eksempelvis gikk foe å åpne vinduet, gikk en tur ut i gangen, gikk bak ryggen til pasieneten osv.

Heldigvis kom brekningene kun når det ble litt spesielle situasjoner, som store mengder avføring i sengen, hvis uklare pasienter begynte å grise med avføringen osv.

Vet ikke hvordan man skal lære seg å unngå dette med brekninger, for meg var det slik at jo mer jeg tenkte at nå må jeg ikke brekke meg, jo verre ble det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Må innrømme at jeg fortsatt etter 19 år som sykepleier ikke takler oppkast og store mengder seigt slim særlig bra.

Da sliter jeg med å ikke brekke meg, men det er heldigvis ingen daglig oppgave............. :-(

 

Spurte en jordmor om tips under studietiden, men hun slet like mye med oppkast og hadde bare akseptert at om noen pasienter kastet opp så kastet hun også opp.

Jeg har prøvd med munnbind,parfymert lommetørkle i lomma som jeg kan presse foran nese/munn, unngå å se direkte på oppkastet etc. Kollegaene mine vet om det så de som tar lett på det overtar gjerne om de er i nærheten.

Jeg tar heller en seng full av avføring enn oppkast. Så vi bytter på litt der.

 

Noen som har andre tips om hvordan håndtere brekningsrefleksen ? :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig lett å lære å tåle å se oppkast. Man sørger bare for å styre sansene sine i ønsket retning.. For eksempel ikke pust med nesen, hør en morsom sang i hodet sitt. Mens du tenker på at du berører noe du liker. Prøv å gjøre det visuelle mindre sterkt ved å tenke at det du ser er difust og mer svart hvitt. Pust rolig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest nadia

Hei; jeg er sykepleie student tredje semester og jeg lurer på om noen har kan hjelpe meg med oppgaveskriving. det vil ikke være gratis. Mitt morsmål er fransk

MVH

NADIA

hvis du er interessert , kontakt meg via email: nadfawzi@gmail.com

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Tone

Jeg synes nesten yrkestittelen er litt misvisende. SykePLEIER. Det er så mye mer. Vi har bred kompetanse innen anatomi, fysiologi, patologi og farmakologi. Jeg bruker den kunnskapen daglig, mens skifte bleier gjør jeg sjelden. Kan faktisk ikke huske sist. Noen jobber jo på avdelinger med mye pleie, men ikke alle. Og det er ikke først og fremst en pleier man er. Jg kan ikke få anbefalt yrket nok, det er så utrolig spennende å være sykepleier. Jo mer man lærer, jo mer interessant. Og man kan aldri bli utlært.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy