Jump to content
Sykepleiediskusjon

kan noen hjelpe meg?


Jant

Recommended Posts

Hei..

 

Er en gutt på 29 (snart 30) som plutselig har funnet ut at man må studere.. Valget har kommet på sykepleien, og er veldig glad jeg fant dette forumet:)

Står sikkert masse om de samme spm jeg har her inne, men velger alikevel å stille de.. Håper noen vil svare meg;)

 

Må innrømme at jeg har litt angst for å begynne å studere.. Har igrunn aldri vært glad i skolen, og derfor er karakterene mine ganske dårlige sad.gif

Det jeg lurer på er om det er vanskelig å komme inn?? Og er det mye tungt teoretisk stoff?

Føler meg skikkelig klar til å begynne å studere, men er jo sååå mange år siden jeg gikk på videregående..

 

En ting til jeg lurer på er om det er mange "eldre" studenter vanligvis? eller er de fleste i starten av 20 årene?

Mange søkere? Osv..

 

Hvor mye kan jeg regne å få i studielån i mnd??

 

Har sikkert 1000 spm, men tar bare noen få i første omg wink.gif

 

Håper noen vil svare meg;)

 

Jant

 

ps: bor i Oslo..

Link to comment
Share on other sites

Hei jant så flott du fant forumet da;)

Her kan du spørre om alt du måtte lure på .

Det er lenge siden jeg studerte så jeg er nok ikke den rette til å svare på alle spørsmålene dine.

Men jeg synes du skal søke på sykepleierhøyskolen. Det er noe helt annet å studere enn å gå på vidregående, så at du ikke var så skoleflink behøver ikke å bety noe. Jeg kjenner skoleflinke mennesker som har gjort det dårlig på studiene sine og ikke skoleflinke som har gjort det kjempebra når de studerte og har gått ut med de beste karakterer. Med andre ord så er ikke dette avgjørende. Det som teller er nok mer interessen for det faget man studerer. Du har jo også i løpet av disse årene blitt mer moden, det vil også ha en positiv betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Er en gutt på 29 (snart 30) som plutselig har funnet ut at man må studere.. Valget har kommet på sykepleien, og er veldig glad jeg fant dette forumet:)

Står sikkert masse om de samme spm jeg har her inne, men velger alikevel å stille de.. Håper noen vil svare meg;)

 

Må innrømme at jeg har litt angst for å begynne å studere.. Har igrunn aldri vært glad i skolen, og derfor er karakterene mine ganske dårlige sad.gif

Det jeg lurer på er om det er vanskelig å komme inn?? Og er det mye tungt teoretisk stoff?

Føler meg skikkelig klar til å begynne å studere, men er jo sååå mange år siden jeg gikk på videregående..

 

En ting til jeg lurer på er om det er mange "eldre" studenter vanligvis? eller er de fleste i starten av 20 årene?

Mange søkere? Osv..

 

Hvor mye kan jeg regne å få i studielån i mnd??

 

Har sikkert 1000 spm, men tar bare noen få i første omg wink.gif

 

Håper noen vil svare meg;)

 

Jant

 

ps: bor i Oslo..

 

Hei!! :)

Jeg startet på sykepleierutdannelsen på HiO i høst og hadde veldig mange av de samme tankene som deg ifht alder (Jeg fyllte 31 før jeg startet) og det med at det var uendelig lenge siden jeg har gått på skole.

Min erfaring så langt er at alderssnittet er litt høyere på deltidsstudiet enn på heltid. Jeg går heltid og er stort sett eldst i de gruppene jeg blir delt inn i. Vet at det er flere som er eldre enn meg i klassen, men har aldri havnet sammen med dem. De jeg har havnet sammen med har i alder ligget på mellom 19-25, men jeg har ikkr opplevd noen problemer i forhold til det. Har ikke inntrykk av at de som er eldre enn meg i klassen heller opplever dette problematisk på noen måte. Sånn blir det jo når vi er litt trege med å finne ut hva vi vil, men litt livserfaring gjør seg veldig godt i denne utdanningen har jeg funnet ut :angry:

 

Når det kommer til det teoretisk stoffet så er det jo endel lesing. Men synes det er mye mer overkommelig enn det det virket som i starten. Også blir det litt annerledes når man har valgt å gjøre dette. Man vet hva man skal bruke teorien til, slik at det blir helt annerledes enn når man gikk på vgs fordi man MÅTTE, på en måte.

 

For å finne fjorårets snitt kan du gå inn her, så kan du jo se hvordan du ligger an: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

Ikke glem at du får 8 alderspoeng i tillegg til skolepoengene dine når du regner sammen ;)

 

Da håper jeg at du har fått besvart noen av spørsmålene dine, bare spør videre om det er mer du lurer på!! ;)

Lykke til med valget ditt!!

 

Glow :o

Link to comment
Share on other sites

...også glemte jeg å si at studielånet ligger på litt i overkant av 6000 i mnd.

Og man får IKKE kjøpt studentkort hos sporveiene når man er over 30 :o Så "god økonomi" er et begrep man bare må legge fra seg når man blir student... hehe :) Det var kanskje den værste omveltningen ved å starte på skole igjen, å gå fra en fast ok inntekt til det stusselige studielånet ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar..

Det gjorde det litt enklere i hodet mitt i denne omgang, men kommer nok med flere spm..

 

Et lite spm til..

Er det noe problem å jobbe litt utenom studiene?

Og hvor mye kan man tjene i mnd? Er vel noen regler på det når man mottar studielån?

Link to comment
Share on other sites

Har også tenkt litt på det du sier om at det er en fordel med litt livserfaring:)

Noen fordeler må man ha:)

 

Hvis jeg kommer inn og klarer det sånn rent økonomisk skal jeg bli såå GLAD!!!

Har leilighet jeg må betale på, så det er det som bekymrer meg litt:s

Link to comment
Share on other sites

Har også tenkt litt på det du sier om at det er en fordel med litt livserfaring:)

Noen fordeler må man ha:)

 

Hvis jeg kommer inn og klarer det sånn rent økonomisk skal jeg bli såå GLAD!!!

Har leilighet jeg må betale på, så det er det som bekymrer meg litt:s

 

 

Jeg klarte ikke quote begge innleggene dine, men svarer på begge her jeg :D

Nei, det er egentlig ikke noe problem å jobbe ved siden av. I perioder er det veldig mye å gjøre, men stort sett styrer du dagene dine selv og sammen med studiegruppa di. De fleste må jobbe litt ved siden av for å klare det. Er jo helt tragisk at de ikke gjør noe med disse lånesatsene, for de har jo ikke forandret seg noe de sist 5 årene iallefall. :s

 

Lånekassens regler for hvor mye en kan tjene vet jeg ikke så mye om, men er jo bare å sjekke www.lanekassen.no, står garantert noe om det der!!

 

Du kan jo iallefall søke, så ser du jo hvor "skjebnen" fører deg :D Sånn tenkte jeg ifjor, kom inn og har ikke angret ett sekund!!

...og lån på leilighet kan jo fryses, så man bare betaler renter i perioder så det kan jo lette litt. Også kan man jo binde renta så man har en forutsigbarhet i den perioden man studerer i allefall ;)

 

Blir spennende å høre hva du bestemmer deg for da! :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm til..

Er det noe problem å jobbe litt utenom studiene?

Og hvor mye kan man tjene i mnd? Er vel noen regler på det når man mottar studielån?

 

Hvor bor du og hvilken skole skal du begynne på?

Jeg vet ikke hvordan det er på andre skoler, men der jeg går (HiST) går det fint å arbeide ved siden av studiene. Jeg tar ekstravakter og kan da jobbe på de tidspunktene som passer meg i forhold til skolen. Har også hatt fast annenhver helg, og det gikk også fint, men litt kjedelig å være bundet til jobb nesten alle helgene syntes jeg da... Tror faktisk ikke jeg kjenner noen i kullet som ikke arbeider vedsiden av studiene!

På lanekassen.no finner du alt om lån, hvor mye du kan tjene osv: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-...ekt-og-formue-/

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar:) Det er kjempe fint å høre deres erfaringer...TAKK!! Og det med å fryse lånet er jo noe å tenke på..

Det må jeg finne ut litt mer om...

 

Jeg bor i Oslo, og det er jo ikke akkurat den billigste byen å bo i... Men satser på å klare det;) Jeg får begynne å tippe lotto.. hehe

Og det med lånesatsene er det virkelig rart at de ikke gjør noe med ja. Samfunnet er jo lagt opp til at flest mulig bør studere, så hvorfor ikke gjøre det litt enklere for folk..

 

Har tenkt å søke på HiO eller diakonhjemmet.. Eller blir vel begge regner jeg med. Vet ikke så mye om noen av skolene.

Er skikkelig klar for å gjøre dette hvertfall, så jeg får bare krysse fingrene.

 

Jeg skal holde dere oppdatert også kommer det nok bøttevis med spm fra meg etterhvert.. Har stadig ting i hodet jeg lurer på, men de faller ut til tider;p

 

klem jant

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar:) Det er kjempe fint å høre deres erfaringer...TAKK!! Og det med å fryse lånet er jo noe å tenke på..

Det må jeg finne ut litt mer om...

 

Jeg bor i Oslo, og det er jo ikke akkurat den billigste byen å bo i... Men satser på å klare det;) Jeg får begynne å tippe lotto.. hehe

Og det med lånesatsene er det virkelig rart at de ikke gjør noe med ja. Samfunnet er jo lagt opp til at flest mulig bør studere, så hvorfor ikke gjøre det litt enklere for folk..

 

Har tenkt å søke på HiO eller diakonhjemmet.. Eller blir vel begge regner jeg med. Vet ikke så mye om noen av skolene.

Er skikkelig klar for å gjøre dette hvertfall, så jeg får bare krysse fingrene.

 

Jeg skal holde dere oppdatert også kommer det nok bøttevis med spm fra meg etterhvert.. Har stadig ting i hodet jeg lurer på, men de faller ut til tider;p

 

klem jant

 

Bare hyggelig å kunne bidra! ;)

 

Det er jo flere skoler i Oslo som har spl utdanning: Lovisenberg, Diakonova, Diakonhjemmet og HiO. Diakonhjemmet er veldig populært og har høyt snitt. Søkte der selv ifjor, men endte på ventelisteplass 19, så kom ikke inn :D Men jeg havnet på HiO og trives veldig godt der."problemet" med HiO er at det er så innmari store klasser, men det løses på ganske gode måter, synes jeg iallefall :D

Du ser jo fort på den andre linken hvordan snittet var på de ulike skolene ifjor, så da får du jo en pekepinn på hvor du evt kan komme inn ifht poengene dine :D

 

Klem, Glow:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy