Jump to content
Sykepleiediskusjon

Snart ferdig utdannet og klar for arbeidslivet


Merete

Recommended Posts

Hei ;)

 

Om to uker er jeg "endelig" ferdig utdannet sykepleier. Med tittelen følger både glede og skremsel. Jeg føler det er så mye mer jeg skulle ha lært, så mye jeg ikke kan, og jeg gruer meg endel til å begynne å jobbe.. Jeg er redd for å gjøre feil, få spørsmål som jeg ikke kan svare på også videre.

Noen flere som føler/har følt det på samme måte?

 

-Reddharen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ferdig snart, og kjenner på akkurat de samme følelsene som deg :unsure:

 

Samme her ;)

Tror det ville vært mer skremmende å ikke grue seg i det hele tatt egentlig ;)

men jeg gleder meg uansett veldig til å bli ferdig!! Er ferdig torsdag 11.juni! ;)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit Merete :unsure:

Lenge siden jeg var fedrig sykepleier, men jeg husker godt denne følelsen. Jeg følte det samme som deg. Etter å ha jobbet sammen med mange nyutdannete kan jeg si at det er positivt du føler det slik. Ikke vær redd for å spørre om det du ikke vet, ingen forventer at du skal kunne alt.

Det er lov til å spørre om dumme ting også, vi har alle vår "hull" i kunnskapen.

Til pasientene sier du som det er: "Jeg vet ikke, men skal undersøke saken" Slikt skaper tillit.

Vi har forøvrig en tråd til om det samme temaet. Du finner den her

Men fortvil ikke, du går en spennende tid imøte. Ønsker deg masse lykke til!

Har du forresten fått jobb?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, godt at det ikke bare er meg som føler det slik! :)

 

Cathrine: Har faktisk vært på jobbintervju og venter svar til uka (eller uka etter der), så jeg er veldig spent. Oppstart i august eventuelt, og har sommerjobben klar. Så jeg håper jeg kan vokse litt og få litt "selvtillit" av å arbeide i sommer, slik at jeg er litt tryggere til høsten på en helt ny avdeling.

 

Veldig fint med et forum for oss sykepleiere og sykepleierstudenter - jeg har søkt og lett etter det lenge, og endelig fant jeg blinken :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, godt at det ikke bare er meg som føler det slik! :)

 

Cathrine: Har faktisk vært på jobbintervju og venter svar til uka (eller uka etter der), så jeg er veldig spent. Oppstart i august eventuelt, og har sommerjobben klar. Så jeg håper jeg kan vokse litt og få litt "selvtillit" av å arbeide i sommer, slik at jeg er litt tryggere til høsten på en helt ny avdeling.

 

Veldig fint med et forum for oss sykepleiere og sykepleierstudenter - jeg har søkt og lett etter det lenge, og endelig fant jeg blinken :)

 

 

Så flott du fant forumet da ;)

Spennende med jobbintervjuet, krysser fingrene for at du fikk jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg var student tilogmed torsdag 18 juni. I morgen går jeg på jobb som sykepleier. Opplæringsvakt men gruer meg noe fryktelig. Tror det hadde vært mer skummelt hvis man ikke hadde gjort dette. En får bare kaste seg ut i det og håpe at de 3 siste årene har gitt meg noe kunnskap da det ikke føles sånn nå

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye til dere som er ferdigutdannete!!

 

Husker selv at det var veldig rart i begynnelsen, at jeg hadde lov til å gjøre ulike prosedyrer uten at noen sniktittet over skuldra, at jeg hadde lov til å låse ut medisiner fra narkoskap, osv.

Men det er nok sånn det skal være, hadde vært mer unormalt om man ikke følte det som litt skummelt!

 

Tror det er viktig å være ærlig og ha selvinnsikt nok til å si at man enda ikke kan alt, til tross for at man på papiret er sykepleier.

Å være sykepleier er en eviglang læreprosess!

Vi har alle vært nyutdannete en gang, så jeg kan aldri tenke meg at dere får nedlatende blikk selv om ikke all kunnskap sitter som spikra! I så fall sier det med om dem enn om dere!

Iforhold til pasienter og pårørende, tror jeg det også er viktig å tørre å si at "akkurat dette er jeg litt usikker på, men jeg skal gå og forhøre meg med en kollega", enn å fomle usikkert eller komme med svevende svar :)

 

Lykke til som sykepleiere!!

Link to comment
Share on other sites

Så fint å finne et sånn forum :-)

 

Er endelig blitt sykepleier jeg også :)

Har fått jobb på en medisinsk avd. Gleder meg til å begynne på mandag :o

 

Og, gratulerer til alle som er ferske sykepleiere :-)

 

Velkommen hit og gratulerer med sykepleiertittelen ;)

Blir spennende på mandag da!

Så hyggelig med mange ferske sykepleiere her. Håper dere spør i vei når det er noe dere er usikre på, så svarer vi så godt vi kan ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mine første dager som sykepleier har gått veldig fint ;) Mye fordi jeg har både hatt praksis i avdelingen tidligere, og tatt ekstravakter der frem til sommeren. Føler jeg har fått en gradvis og myk overgang fra student til sykepleier, som er veldig bra! Godt å ikke være helt fersk sykepleier OG ukjent i avdelingen merker jeg :)

Mange småting som føles så "stort", som bare det å kunne låse seg inn på medisinrommet! :o Egentlig stort bare det å endelig jobbe som sykepleier da! :D

For min del blir det nok litt "skumlere" til høsten, da flytter jeg til Oslo og skal begynne på nytt sykehus på en helt ny type avdeling! -Spennende ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mine første dager som sykepleier har gått veldig fint :D Mye fordi jeg har både hatt praksis i avdelingen tidligere, og tatt ekstravakter der frem til sommeren. Føler jeg har fått en gradvis og myk overgang fra student til sykepleier, som er veldig bra! Godt å ikke være helt fersk sykepleier OG ukjent i avdelingen merker jeg :)

Mange småting som føles så "stort", som bare det å kunne låse seg inn på medisinrommet! ;) Egentlig stort bare det å endelig jobbe som sykepleier da! :D

For min del blir det nok litt "skumlere" til høsten, da flytter jeg til Oslo og skal begynne på nytt sykehus på en helt ny type avdeling! -Spennende ;)

 

Gøy å høre hvordan det har gått :o

Så fint at det har gått så bra!

Ja, jeg husker også den følelesen å plutselig ha nøklene til medisinskapet. Det var stort. Jeg husker også følelsen de første gangene en hjelpepleier kom til meg og sa at det var en pasient som ville snakke med en sykepleier. Husker jeg gikk stolt inn til pasienten. Det er sant det Feline, det er mange små ting som føles stort. Alle de tingene som plutselig du må og kan gjøre nå, fordi du er sykepleier.

 

Blir spennende til høsten da, men det går sikkert bedre enn du tror. Hva slags avdeling har du fått jobb på?

Link to comment
Share on other sites

Ja, er utrolig godt å endelig være ferdig med utdannelsen, selv om det har gått fort, egentlig.

Har hatt ett tilfelle av når en hjelpepleier kommer å sier en pasient vil snakke med en sykepleier, blir litt stolt da, hehe ;)

Jeg skal starte i fast jobb på en kirurgisk avdeling i Bergen i august, gleder meg veldig :) Jobber på en medisinsk avdeling nå i sommer :o

 

Til slutt så ønsker jeg alle en god sommer :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, er utrolig godt å endelig være ferdig med utdannelsen, selv om det har gått fort, egentlig.

Har hatt ett tilfelle av når en hjelpepleier kommer å sier en pasient vil snakke med en sykepleier, blir litt stolt da, hehe :o

Jeg skal starte i fast jobb på en kirurgisk avdeling i Bergen i august, gleder meg veldig :) Jobber på en medisinsk avdeling nå i sommer ;)

 

Glemte jo selfølgelig å skrive om hvordan det har gått :D

 

Er utrolig spennende å jobbe på medisink avdeling, og som jeg har hørt før, ingen dag er lik, spennende i grunn ;)

Som jeg ser flere har skreve, så er det litt stort å ha fått nøkkel til medisin rommet :D

Overgangen fra student til sykepleier gikk bedre enn forventet, spør ennå om hjelp om det er noe jeg er usikker på, for sikkerhets skyld. Er litt redd for å gjøre ting feil.. Men har da gått bra hittil ;-) hehe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy