Jump to content
Sykepleiediskusjon

Snart ferdig utdannet og klar for arbeidslivet


Merete

Recommended Posts

Så fint det går bra med deg også! Ja det er lurt å spørre. Bedre å spørre en gang for mye.

Selv de mest erfarne sykepleiere må av og til rådføre seg med andre.

 

 

Ja, har funnet ut at jeg må spørre under enkelte tilfeller :)

Jobber du på sykehus, Cathrine? :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg snart jobbet som sykepleier i 2 måneder og det har gått mye bedre enn jeg fryktet. Før jeg gikk ut i abriedslivet hørte jeg skrekkhistorier om nyutdannede sykepleiere som gikk hjem etter jobb og satte seg gråtende ned i sofaen pga fortvilelse, men dette har jeg ikke merket noe til selv. Selvfølgelig har det vært opplevelser som har gitt med sommerfugler i magen og tanker om at "dette klarer jeg aldri," men det har altså gått veldig fint. Jeg har blitt tatt vel imot av alle på avdelingen, men naturligvis er det noen man ikke har så god kjemi med som andre, men da er det bedre å holde seg litt unna dem.

 

Fremdeles føler jeg at det er mye jeg ikke kan og som jeg trenger å øve på, men jeg har også følt at jeg mestrer rollen som sykepleier og alt det innebærer. Å jobbe på en avdeling om sommeren er litt annerledes enn resten av året fordi det gjerne er færre pasienter, pleiere og leger grunnet ferieavvikling, så nå som rutinene er tilbake slik de pleier så føler jeg at jeg på en måte begynner litt på nytt igjen fordi det er noen ting som er forskjellige fra sommerens rutiner. Men det kommer nok også til å gå seg til etterhvert.

 

Så jeg vil bare si til dere som er ferdige til jul/neste sommer at dere må ikke bruke for mye energi på å grue dere. Det kommer til å gå helt fint! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nå er det jammen meg snart ett år siden jeg opprettet denne tråden, og tenkte det var på tide med en liten oppdatering.

 

Jeg vil iallefall først si til dere som kanskje tenker det samme: GLED DERE! Det er skummelt, ja, men kjempeartig å komme ut i arbeid. Jeg tror ikke jeg har lært så mye på tre år på skole som jeg har lært etter snart ett år i jobb. Det flotte er at det finnes så mange supre kollegaer som hjelper til når det er noe man ikke kan eller er usikker på. Selv om jeg har stiilt spørsmål i tide og utide virker ikke kollegaene mine lei av "maset". Det finnes fortsatt ingen dumme spørsmål :)

 

Det er altså spennende, morsomt og ikke minst lærerikt å begynne i jobb. Det var flere nyutdannede sykepleiere som begynte samtidig med meg på avdelingen, og jeg ser hvor mye de har vokst på det året som snart har gått. Alle sykepleiere har vært nyutdannet en gang, og det er mange jeg har snakket med som har hatt samme følelse når de startet helt nyutdannede i ny jobb.

 

Anbefaler også sykepleieyrket til dere alle som søker et givende arbeid! Man får så mange flotte tilbakemeldinger fra både pasienter og pårørende, man føler at man er til nytte - slike tilbakemeldinger trenger alle å få en gang i blant.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntrende ord, Merete! Jeg går nå og gleder meg og gruer meg om hverandre, for snart er jeg visst ferdig utdannet... :) Utrolig skummelt, egentlig... Men samtidig føler jeg at jeg er klar for nye utfordringer, så gleder meg aller mest! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy