Jump to content
Sykepleiediskusjon

inhalasjonsvæske


Guest anne

Recommended Posts

Hei, er akkurat ferdig med 1 året på spl og har et spm angående administrering av inhalasjonsvæske. Er det slik at feks atrovent og vetoline kun kan tas med forstøver, eller kan man koble munnstykket og blandingen til oksygen slange istedenfor?

Link to comment
Share on other sites

Mange steder bruker de egne pariapparat/nebulisator, men da jeg jobbet på sykehuset koblet vi selve kammeret rett til oksygenet med bobleslange.

Kjørte O2 på 7 l/min.

OBS: Veldig viktig å følge med på når den er ferdig, for så store mengder O2 trenger ikke lange tida på å sende en pasient i CO2-narkose.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
Guest Akuttsykepleier

Hei, er akkurat ferdig med 1 året på spl og har et spm angående administrering av inhalasjonsvæske. Er det slik at feks atrovent og vetoline kun kan tas med forstøver, eller kan man koble munnstykket og blandingen til oksygen slange istedenfor?

Link to comment
Share on other sites

Guest Akuttsykepleier

Hei, er akkurat ferdig med 1 året på spl og har et spm angående administrering av inhalasjonsvæske. Er det slik at feks atrovent og vetoline kun kan tas med forstøver, eller kan man koble munnstykket og blandingen til oksygen slange istedenfor?

 

Forstøver kan administreres med oksygenslange eller luftuttak. Valg av disse to alternativene avhenger av om det er fare for at pasienten tåler oksygen eller ikke (KOLS?) i og med at man iallefall må over 6-7 liter på flowmeter for å gi forstøver.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei! Dette spørsmålet høres ganske teit ut, men lurte bare på : hva er egentlig forskjell på medisinsk luft og O2? Har aldri sett noen koble til noe annet enn vanlig O2 på sykehjem, så kan være jeg bare er uerfaren.. har bare vært en uke i praksis så langt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Dette spørsmålet høres ganske teit ut, men lurte bare på : hva er egentlig forskjell på medisinsk luft og O2? Har aldri sett noen koble til noe annet enn vanlig O2 på sykehjem, så kan være jeg bare er uerfaren.. har bare vært en uke i praksis så langt.

 

medisinsk luft er partikkelfri luft, mens O2 er bare ren oksygen.

 

Vanlig luft inneholder:

 

Nitrogen N2 78.084 %

Oksygen O2 20.9476 %

Argon Ar 0.934 %

Karbondioksid CO2 0.0314 %

Neon Ne 0.001818 %

Metan CH4 0.0002 %

Helium He 0.000524 %

Krypton Kr 0.000114 %

Hydrogen H2 0.00005 %

Xenon Xe 0.0000087

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy