Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier med bachelor i ernæring?


Kitt

Recommended Posts

Hei!

Etter 10 år som sykepleier må jeg nå legge inn årene og er på attføring.

 

Er veldig interessert i mat og ernæring og håper på å få NAVs støtte til å ta bachelor i ernæring.

 

Er det noen av dere som har noen tanker rundt om dette kan være fornuftig og hvor jeg evnt kan få jobb etterpå?

 

Vet at man må ha minst master (klinisk ernæringsfysiolog) for å få jobbe på sykehus, men jeg er jo alt sykepleier. Må jo kunne bruke den utdannelsen til å komme "innenfor dørene"?!

 

Alle tanker og innspill tas i mot med takk! ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette vet jeg ikke noe om ;)

Men kan du ikke ringe på stillingsannonser der de søker etter ernæringsfysiologer på sykehus. Så kan du spørre om de hadde vært interessert i deg om du også hadde bachelor i ernæring, eller om master er et minstekrav uansett..

Det kan jo være at de er interessert i deg på grunn av din tilleggsutdannelse, kommer kanskje litt an på hvor mange søkere de har også.

Vel det var mine tanker. Vi får håpe det finnes noen her som kan gi deg et bedre svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på dette Kitt :)

Hvor jobber ernæringsfysiologene på sykehhus, hva gjør de egentlig. Tilrettelegger diverse dietter og har ansvaret for at maten som tilbys pasientene er sammensatt og næringsrik?

Jeg tenker at man kunne da virkelig trenge en ernæringsykepleier på sykehusene. En som kom og tilrettela ernæringen til pasienter med spesielle problemer. Det finnes jo egne smertesykepleiere som man kan tilkalle hvis man ikke får til en tilfredstillende smertebehandling, psykiatrisk sykepleier var det på Radiumhospitalet som man kunne ringe til hvis pasienten slet med angst og problemer i forhold til sykdommen. Så hvorfor ikke en ernæringsykepleier ;)

 

Eller hva ser du for deg at du skal gjøre på sykehusene når du har fått en bachelor i ernæring?

 

Kan jo være at sykepleierhøyskolene også kan være interessert i deg, om du har interesse for undervisning da...

Vel, jeg tenker høyt, men noen må jo kunne være interessert i deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel tenkt litt som deg.

At en hjerteavdeling kunne trenge en egen sykepleier til å undervise pasientene om riktig kosthold for dem, eller hva med de som har fjernet galleblæren, deler av tarmen, ulike mage-tarmsykdommer etc etc.

Rett og slett at jeg kun har en rådgivende/undervisende funksjon og slipper den fysiske delen av å være sykepleier, men fortsatt kan være sykepleier!

 

Vi får se. Først må jeg få NAV med på dette, og bare det kan bli litt av en jobb!

Link to comment
Share on other sites

Ja , disse gruppene kunne absolutt trengt en ernæringsekspert, her er mange muligheter....

Tenk også på cancerpasienter. Det kan jo ofte være en utfordring å få i disse pasientene en tilfredstillende ernæring. Kanskje Radiumhospitalet kunne vært interessert i deg? Jeg vet ikke hva du ser for deg, at du er ansatt ved en avdeling, eller at du er ansatt på hele sykehuset?

Jo mer jeg tenker, jo flere steder ser jeg at de kan trenge deg, tenk på øre nese hals avdelinger eller hva med barn og voksne med div. matvareallergier. Eller geriatrien som du skrev oppgave om.

Til og med psykiatrien kunne vel trengt en ernæringsekspert....

Nei Kitt, du får visst nok å gjøre. Vi får bare håpe at NAV og sykehusene er enige med oss :)

Men det er helt klart at med så mye fokus som det har vært på ernæring de siste årene, så er det på høy tid å få inn noen sykepleiere med dette som spesialfelt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk du overtalt NAV ?

Jeg er spent på om du fikk støtte.

 

Legen har forslått noe lignende for meg også, men min søster som jobber i NAV stiller seg tvilende til om jeg får støtte . For som spl så har vi så mange muligheter likevel,sier de. Ville vært greit å høre om noen som har fått det gjennom i andre kommuner.

 

 

Hvor kan man ta bachelor i ernæring ?

Jeg kikket på studiet,bachelor i ernæringsfysiologi, hos NKI nettstudier . Ser at det der er normert til 3 års fulltidsstudium. Pris ca 145.000,-

Selv så kunne jeg tenkt å begynt med NKI's "Grunnleggende ernæring",30 studiepoeng, pris. ca 30.000,-.

Jeg har jobbet masse med ernæring på jobb det siste 1,5 året, og kunne godt tenkt meg å få et "papir" på noen kunnskaper. Tror neppe jeg vil ta fullt bachelorstudium...........

 

Fagsykepleiere i ernæring tror jeg det blir større behov for på sykehjem også fremover. Vi har i allefall opplevd at kravene til at alle skal ha ernæringsplaner har skapt et behov for ekstra kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kommet så langt enda, er faktisk for syk til at nav vil gi meg noen videreutdannelse nå! Men på attføring må jeg, 3,5 timer 2 ganger i uka! Og blir helt ødelagt bare av det!

NAV har skjønt at meg kan de ikke sende ut i en hvilken som helst sykepleierjobb i hvert fall. Jeg hadde jo den enkleste av dem alle, nattevakt i psykiatrien.

 

Det finnes en skole i Oslo som heter Atlantis

http://www.amh.no/Studiesteder/Atlantis_Oslo/

 

Vi som er sykepleiere slipper det første året på bacheloren, det har jeg svart på hvitt fra skolen. Studiet kan tas på nettet (nav liker IKKE det, da)

 

Anbefaler deg å ta kontakt med skolen, de har mange som er der via nav og snakker gjerne med saksbehandleren din om det skulle være noe.

Dette er damen jeg har mailet med : Nina Østgaard (Nina@amh.no)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy