Jump to content
Sykepleiediskusjon

Overbevis meg - om det ene eller det andre...


Tromsø

Recommended Posts

Jeg er en mann på 32 år som egentlig hadde tenkt å bli sykepleier da jeg var 19. Så ble det bare ikke sånn...det ene studiet tok det andre, og så ble det jobb og karriere på et helt annet plan. Dermed er jeg blitt journalist av utdanning og markedsfører av yrke - men drømmer fortsatt om å bli sykepleier. Jeg tror fortsatt at det er mer passende for meg, først og fremst fordi jeg får brukt meg selv som menneske. Jeg er klar for argumenter, både for og mot. Skal jeg hoppe av livet mitt, lønna - og starte helt på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Ja hvis du har hatt lyst til å bli sykepleier i 13 år, så synes jeg du skal ta utdannelsen. Tror du ellers kommer til å angre resten av livet på at du ikke ihvertfall ikke prøvde. Jeg har vel ingen andre motargumenter enn det økonomiske. Så hvis du klarer det økonomisk, vil jeg råde deg til å søke sykepleierhøyskolen nå.

Det vil ihvertfall aldri være en bortkastet utdannelse.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er jo kanskje mulig å jobbe som sykepleier en eller to dager i uka, og med markedsføring resten... Da får du jo arbeidet med faget som du har ønsket å jobbe med i så lang tid, uten å gi avkall på hele lønna... Kan jo sikkert bli litt slitsomt i lengden, da. Og vet ikke helt hvordan muligheten for 8-16-jobb er for en sykepleier, blir vel sikkert vanskelig å kombinere en slik jobb med skift på natt og kveld og slikt.

 

Dere får bare irettesette meg hvis jeg er helt på jordet. :)

Link to comment
Share on other sites

Gi gass!

 

Synes du skal kjøre på. Har du tenkt på dette lenge, og det er dette du vil, så er det bare å kaste seg på. Da har du ihvertfall gjort et forsøk, noe du vil kunne slå deg til ro med om det ikke var helt slik du tenkte!

 

Du har jo vært igjennom studier før så du vet jo hva du går til. Men det er ikke verre enn at du får deg jobb på sykehus/hjem i stilling som pleieass. mens du studerer for å få litt income og relevant erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan klare det økonomisk, skal du selvfølgelig bli sykepleier! Jeg har en bachelor i sang fra før, men har egentlig alltid drømt om å bli jordmor. Jeg er nå snart ferdig utdannet sykepleier, og jeg har ikke angret EN dag. Kan ikke tenke meg et studie - unntatt lege - Hvor du lærer mer interessant, ikke bare studierelatert, men i forhold til selve livet. Du møter deg sjøl såpass mye i døra i løpet av studiet, at du får anledning til å gjøre noen refleksjoner som er gull verdt. Kjør på!

Link to comment
Share on other sites

Go for it!

 

Jeg ville bli sykeleier fra jeg var 5 år, men det bli ikke sånn, ikke med en gang.

Utdannet meg innen kjemifag/ingeniør, men det var bare sååååå feil!

 

Fulgte til slutt hjertet mitt og var ferdig sykepleier som 31- åring!

 

Smilte av lykke på vei til jobb mange år etter ferdig utdanning! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Guest_Tromsø_*
Hvis du kan klare det økonomisk, skal du selvfølgelig bli sykepleier! Jeg har en bachelor i sang fra før, men har egentlig alltid drømt om å bli jordmor. Jeg er nå snart ferdig utdannet sykepleier, og jeg har ikke angret EN dag. Kan ikke tenke meg et studie - unntatt lege - Hvor du lærer mer interessant, ikke bare studierelatert, men i forhold til selve livet. Du møter deg sjøl såpass mye i døra i løpet av studiet, at du får anledning til å gjøre noen refleksjoner som er gull verdt. Kjør på!
Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Tromsø_*

Ja, du sier, hvis jeg kan klare det økonomisk. Jeg tror da det. Jeg ser på sykepleierforbundet sine nettsider at jeg kan regne med en grunnlønn på 329.000 (hvis jeg jobber på sykehus, for jeg forstår det sånn at jeg får godskrevet all min yrkeserfaring ved utregning av ansiennitet? Da har jeg 8 år fra før) Men hvor mye kan jeg regne med i tillegg ca. hvert år, hvis jeg går vanlig tredelt turnus med jobb hver 3. helg?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Ja!!! Da er jeg i gang. Har kommet inn på studiet og fått jobb som pleieass, og har 4 dager igjen av min gamle karriere.. Takk for alle gode råd og oppmuntringer!

 

Gratulerer :) Er det på sykehjem du begynner som assistent da? -Skal du jobbe mye mens du studerer?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :) Er det på sykehjem du begynner som assistent da? -Skal du jobbe mye mens du studerer?

 

Ja, har begynt på sykehjem og planlegger å jobbe minst hver 3. helg. Et spørsmål: Er litt bekymret for om jeg får jobb om tre år, har jeg grunn til det? Helt ok m vikariater i begynnelsen, altså.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har begynt på sykehjem og planlegger å jobbe minst hver 3. helg. Et spørsmål: Er litt bekymret for om jeg får jobb om tre år, har jeg grunn til det? Helt ok m vikariater i begynnelsen, altså.

 

Om du får drømmejobben om tre år er umulig å svare på, men du får ihvertfall et vikariat et sted. Da jeg begynte på sykepleien i 2006 var det SÅ lett å få seg jobb, mens når jeg var ferig i 2009 var det nesten umulig på sykehusene ihvertfall. Så da hjalp det å ha tatt ekstravakter der man kunne tenke seg å jobbe, slik at man var aktuell når det ble ledig nye vikariater. Må bare være litt tålmodig dersom det ikke er så mye ledig akkurat når man er ferdig. Og på sykehjemmene trenger de jo alltid folk :) Kan jo si at ingen av mine venner fra studiet står uten jobb idag :)

Også det spørs jo litt hvor du kan tenke deg å jobbe, hvor i landet du bor osv...

Link to comment
Share on other sites

Om du får drømmejobben om tre år er umulig å svare på, men du får ihvertfall et vikariat et sted. Da jeg begynte på sykepleien i 2006 var det SÅ lett å få seg jobb, mens når jeg var ferig i 2009 var det nesten umulig på sykehusene ihvertfall. Så da hjalp det å ha tatt ekstravakter der man kunne tenke seg å jobbe, slik at man var aktuell når det ble ledig nye vikariater. Må bare være litt tålmodig dersom det ikke er så mye ledig akkurat når man er ferdig. Og på sykehjemmene trenger de jo alltid folk :) Kan jo si at ingen av mine venner fra studiet står uten jobb idag :)

Også det spørs jo litt hvor du kan tenke deg å jobbe, hvor i landet du bor osv...

 

takk for svar! Bor i Tromsø, og har vel ikke inntrykk av at det er helt jobbtørke på sykehuset her.. Håper det varer, for akkurat nå tenker jeg at jeg helst vil jobbe på sykehus. Men det kan jo endre seg under studiene. Godt å høre at ingen av dine medstudenter mangler jobb :-) I alle fall godt å merke at jeg har drømmer - for da skjønner jeg at jeg VIRKELIG vil bli sykepleier!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjempeenkelt jobb, enda jeg ikke søkte særlig mange. Jeg fikk riktignok ikke drømmejobben min som jeg søkte, men forhåpentligvis får jeg den en dag :)

 

Jeg har 355.000 som lønn som nyutdannet sykepleier, pluss tillegg. Dette er i kommunen.

Jeg kjenner noen menn som er sykepleiere, og disse har klart å forhandle seg fram til en høy grunnlønn, muligens fordi man ønsker fler menn på arbeidsplassen?

 

Lykke til med studiene, og håper du trives :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjempeenkelt jobb, enda jeg ikke søkte særlig mange. Jeg fikk riktignok ikke drømmejobben min som jeg søkte, men forhåpentligvis får jeg den en dag :)

 

Jeg har 355.000 som lønn som nyutdannet sykepleier, pluss tillegg. Dette er i kommunen.

Jeg kjenner noen menn som er sykepleiere, og disse har klart å forhandle seg fram til en høy grunnlønn, muligens fordi man ønsker fler menn på arbeidsplassen?

 

Lykke til med studiene, og håper du trives :)

 

Takk... Har siste dag i min gamle jobb i dag, og har plutselig fått den store skrekken for valget jeg har tatt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Takk... Har siste dag i min gamle jobb i dag, og har plutselig fått den store skrekken for valget jeg har tatt...

 

Hvordan går det i den nye jobben? :)

 

Jeg jobba i hjemmesykepleien første året jeg gikk på sykepleien, og etter første sykehuspraksis 2. studieår fikk jeg meg helgestilling på samme avdeling. Trivdes kjempegodt på avdelingen, og søkte meg sommervikariat der som nyutdannet sykepleier. Fikk etter avsluttet vikariat tilbud om fast stilling, som jeg nå jobber i :) Du må nok sikkert godta å jobbe i vikariat i begynnelsen, tror det er få som hopper rett i fast stilling, i allefall på sykehus. Noe lettere om det er snakk om kommunal sektor. Men om ønsket er å jobbe på sykehus er det mye muligheter for jobb, særlig om du allerede har en fot innafor en plass. Og da er det veldig smart å utnytte seg av tidligere praksisplasser :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy