Jump to content
Sykepleiediskusjon

kirurgisk praksis i generell gynekologi!


ramonama

Recommended Posts

Jeg har valgt min kirurgiske praksis på avd for generell gynekologi. Har egentlig ikke peiling hva dette går ut på, og tenkte å høre om noen har vært borti dette og kan si litt om det??

 

Tenker nå at jeg kanskje burde valgt noe som var litt mer utfordrende. Hvilke operasjoner utføres? Vi får lov å delta på to operasjoner:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres veldig spennende ut. Gynekologi har alltid fasinert meg :)

Her er det da masse utfordringer. Spontanaborter, provoserte aborter, infertilitet, infeksjoner, blødninger, alle gynekologiske operasjoner. Sikkert endel øyeblikkelig hjelp også. Vil tro at det er dette du kommer til å møte og jeg er sikker på at du kommer til å lære MYE.

Men jeg har aldri jobbet på en generell gynekologisk avdeling. Kun gynekologisk kreft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har arbeidet mest på gyn greft, men har tatt en del ekstravakter på generell gyn.

Det er mye ø-hjelp, da mest damer som er gravide og det har oppstått problemer i svangerskapet som smerter eller blødninger. Også damer som ikke er gravide kan komme som ø-hjelp dersom akuttmottaket antar at det er en gynekologisk lidelse. Aldersgruppen er en del lavere på generell gyn enn på gyn kreft.

Når ei dame kommer som ø-hjelp blir hun tatt imot av sykepleier på avdelingen, man tar blodprøver, urinprøver, sjekker om hun er gravid, samt evt. andre undersøkelser. Sykepleier er også med og assisterer under gynekologisk undersøkelse hos lege (det blir det mange av). Så kan du følge opp pasienten videre, noen blir sendt hjem med mens andre blir lagt inn på avdelingen utfra hva som finnes ut på GU.

 

Det jeg har vært mest borti når jeg har jobbet på generell gyn er hyperemesis (svangerskapskvalme), aborter, ekstrauterine graviditeter (graviditet utenfor livmor) og godatrede cyster e.l. på f. eks eggstokker. Noen kommer også inn etter at de har født barn dersom det har oppstått kompliksjoner i etterkant.

Det utføres både laparaskopier og laparatomier på generell gyn, jeg vil anbefale deg å være med på en av hver. På laparaskopi får du veldig god oversikt og får se på skjermen hva som skjer. Laparatomien er mer spennende siden det er en åpen operasjon, og det postoperative forløpet blir litt lengre eller "mer komplisert". Uansett vil jeg anbefale deg å følge opp en pasient helt fra innkomst til utreise ihvertfall :)

 

Diverse prosedyrer jeg regner med du får prøvd deg på er kateterisering, venefloninnlegging, blodprøver, intravenøs væske og antibiotika og genrerelle pre- og postoperative rutiner ++ :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjekt å lese denne tråden, ønsker meg også inn på Gyn. i kirurgisk praksis :) Håpar på ei viderutdanning innan føde/barsel, og trur kanskje dette kan gje meg ein fot anna for feltet. Virkar utrulig spennande.

 

Men det er ein ting eg lurer på (håpar trådstartar synst det er ok); om eg får ein spesialisert medisinsk praksis, vil dette då miske sjangsane for å komme inn på ei spesialavd. i kirkurgisk praksis? Har søkt nevrologi/revmatologi/rehabilitering i medisinsk praksis, og har hørt rykter om at dette vil gje meg lite prosedyreerfaringar (lite i.v. for eksempel), i tillegg til at tempet ikkje er høgt nok til at eg får bryna meg. Dermed tilseier det at eg må ha generalisert kirurgi i neste praksis, får å tilegne meg desse kunnskapane. Men ser jo på svaret her, at ein kjem til å møte på mange prosedyrar på Gyn., så håpar dette gjer det mulig for meg å få mine praksisønsker :(

 

*liten digresjon det her* :(

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å lese denne tråden, ønsker meg også inn på Gyn. i kirurgisk praksis :) Håpar på ei viderutdanning innan føde/barsel, og trur kanskje dette kan gje meg ein fot anna for feltet. Virkar utrulig spennande.

 

Men det er ein ting eg lurer på (håpar trådstartar synst det er ok); om eg får ein spesialisert medisinsk praksis, vil dette då miske sjangsane for å komme inn på ei spesialavd. i kirkurgisk praksis? Har søkt nevrologi/revmatologi/rehabilitering i medisinsk praksis, og har hørt rykter om at dette vil gje meg lite prosedyreerfaringar (lite i.v. for eksempel), i tillegg til at tempet ikkje er høgt nok til at eg får bryna meg. Dermed tilseier det at eg må ha generalisert kirurgi i neste praksis, får å tilegne meg desse kunnskapane. Men ser jo på svaret her, at ein kjem til å møte på mange prosedyrar på Gyn., så håpar dette gjer det mulig for meg å få mine praksisønsker :P

 

*liten digresjon det her* :(

 

Med oss hadde det ingenting å si om man hadde generell eller spesialisert praksis, men dette varierer kanskje fra skole til skole? På min skole fikk vi et nummer, som var ens nummer i rekkefølgen til å velge praksisplass. Nytt nummer for hver av praksisene innen medisin, kirurgi, psykiatri og hj.spl. Fikk man veldig lavt nummer ved ett valg, skulle man være garantert høyere nummer neste gang... Så da kunne man velge selv om man ville ha mer eller mindre spesialiserte praksiser.

 

I forhold til lavt tempo i avdelingen synes jeg ikke det er en ulempe, fordi når det er rolig klarer du å sette deg bedre inn i alt som skjer, og veileder får bedre tid til å veilede deg og forklare alt godt. Når jeg har hatt travle praksisplasser har det blitt til at jeg bare har "hengt på" veileder mye av tiden, og sett hva hun gjør, uten å få helt oversikten over hvordan alt i avdelingen fungerer... Kjekt å føle at du har kontroll, og føler at du kan ta ansvar selv også :(

 

I forhold til prosedyrer som blodprøvetaking og venefloninnlegging er det veldig forskjellig fra avdeling til avdeling. Noen steder jeg har hatt praksis har det kommet bioingeniører og tatt absolutt alle blodprøver, mens andre steder har vi tatt alle blodprøvene selv.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder venefloninlegging er det ikke noe i veien for at dere kan legge inn på hverandre i rolige perioder. Øving gjør mester, selv om det ikke nødvendigvis alltid er på pasienter.

 

Da jeg var student øvde jeg meg på medstudenter, sykepleierene på post og mine stakkars venninner som ikke var sykepleiere, men var greie og stilte sine blodårer til disposisjon :) Så akkuart sprøyter, veneflon og blodprøver kan man få øvd på mange steder hvis bare er litt kreativ :(

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var student øvde jeg meg på medstudenter, sykepleierene på post og mine stakkars venninner som ikke var sykepleiere, men var greie og stilte sine blodårer til disposisjon :P Så akkuart sprøyter, veneflon og blodprøver kan man få øvd på mange steder hvis bare er litt kreativ ;)

 

Ja, trur nok dette ikkje skal bli eit problem ;) Hadde faktisk skuleøving på dette idag, gjekk inn på første forsøk alle gangane! B) Har gjort dette litt før, i samband med ambulanseutdanning, men merkar at ein blir litt rusten etter nokon år uten øving..må nok få nokon venninner til å stille opp eg òg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy