Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skal du ta svineinfluensa-vaksinen?


NurseB

Recommended Posts

Litt teit spm, men... Når man er vaksinert, kan man da fremdeles være smittebærer?

 

Når man er vaksinert kan man ikke være smittebærer. Jeg spurte om dette da samboeren og dattera fikk svineinfluensa, med tanke på om det var trygt for meg å gå på jobb. Fikk til svar at det var derfor vi ble vaksinert på jobb. Så det var ingen fare ;)

Link to comment
Share on other sites

Når man er vaksinert kan man ikke være smittebærer. Jeg spurte om dette da samboeren og dattera fikk svineinfluensa, med tanke på om det var trygt for meg å gå på jobb. Fikk til svar at det var derfor vi ble vaksinert på jobb. Så det var ingen fare ;)

 

Men hos 1 av 10 virker ikke vaksinen, og da kan man få svineinfluensa. Så hvis man føler seg influensasyk, ja da kan man nok smitte.

Men man trenger nok ikke holde seg hjemme fra jobb om noen i familien er syke, selvom man ikke er vaksinert. For det smitter ikke i inkubasjonstiden.

Link to comment
Share on other sites

Men hos 1 av 10 virker ikke vaksinen, og da kan man få svineinfluensa. Så hvis man føler seg influensasyk, ja da kan man nok smitte.

Men det er vel ingen regel om at man må holde seg hjemme fra jobb om noen i familien er syke, selvom man ikke er vaksinert. For det smitter ikke i inkubasjonstiden.

 

Vaksinen virket i hvertfall på meg. Jeg ble så dårlig av den... :( Men så slapp jeg bli syk når resten av familien ble det ;) Er vel ca 3 uker det tar før den har full effekt? Jeg var heldig og fikk den tidlig, så var ca 3 uker etter jeg var vaksinert at familien ble syke...

Link to comment
Share on other sites

Vaksinen virket i hvertfall på meg. Jeg ble så dårlig av den... :( Men så slapp jeg bli syk når resten av familien ble det ;) Er vel ca 3 uker det tar før den har full effekt? Jeg var heldig og fikk den tidlig, så var ca 3 uker etter jeg var vaksinert at familien ble syke...

 

Så bra at vaksinen hadde begynt å virke før de andre i huset ble syke. Det hadde jo vært skikkelig bittert om du skulle fått influensaen også når du var vaksinert.

Hva slags bivirkninger fikk du?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags bivirkninger fikk du?

 

Først fikk jeg flere frostanfall, for så å plutselig begynne å svette. Så fikk jeg veldig hodepine, ble kvalm, svimmel og generelt uvel. Jeg ble også veldig hoven rundt innstikkstedet, og det klødde og svei mye. Den fjerde dagen etter vaksina våknet jeg med den verste hodepinen jeg noen gang har opplevd (I tillegg til svimmelhet og diare). Ingenting hjalp, så jeg ringte legevakta, for ble i grunnen litt redd... Men etter mye diskusjoner på legevakta fikk jeg beskjed om å spise ibux og paracet i kombinasjon og drikke mye. Så skulle jeg ringe igjen hvis jeg ikke ble bedre eller hvis det ble verre. Heldigvis var det over dagen etter ;) Var ganske dårlig i ca 5 dager og hevelsen rundt innstikkstedet varte vel ca 10 dager...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
For de som skal ta to vaksiner så må det gå minst 3 uker mellom første og andre dose, det er greit. Men hvor lenge etter 3 uker kan man vente før det er for sent med denne boosterdosen?

Har hørt at man kan maks vente 6 mnd, men jeg vet ikke hvor vidt det stemmer eller ei..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Gjest
For de som skal ta to vaksiner så må det gå minst 3 uker mellom første og andre dose, det er greit. Men hvor lenge etter 3 uker kan man vente før det er for sent med denne boosterdosen?
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy