Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmål om bruk av substituttbehandling på somatiske sykehus


banshee

Recommended Posts

i smerte/abstinens-behandling av narkomane....

 

Hvis det er slik at man skal se etter abstinenssymptomer før administrering av metadon/buprenorfin, hvordan vil det være mulig når bivirnkingene av det kan gi de samme symptomene som abstinenser? (svetting o.l.)

 

Er det normalt å gi substituttbehandling til stoffmisbrukere selv om de ikke er med i LAR? I og med at i følge retningslinjene skal de være over 25 år, langvarig rusmisbruk and so on....i en veileder står det ingenting om at de må være med i LAR, men LAR sier at bare de som er med i programmet får. Derfor er jeg litt usikker nå....subutex skal visstnok ikke gi så store abstinenser ved nedtrapping, så hvorfor blir det ikke alltid brukt? (om ikke det er en operasjonspasient) Og ved smerter, skal man alltid prøve med metadon først? Siden (om jeg har forsått det riktig) subutex ikke har noen analgetisk virkning?

 

Er det sykepleiere som skal søke om LAR til pasienter i samarbeid med sosialkontoret, eller er det legen?

 

Og et lite tillegsspørsmål...jeg ser i felleskatalogen at oxynorm kan injiseres...men aldri sett det på sykehus. er det en grunn til at det ikke blir brukt? er det svakere enn morfin/dolcontin?

 

SO MANY QUESTIONS!

 

Håper noen her har svaret på dette. Mulig jeg henger meg opp i detaljer, men jeg kan prøve å maile LAR også:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy