Jump to content
Sykepleiediskusjon

Første praksis som sykepleiestudent! Nervøs


Guest LM

Recommended Posts

Hei hei!

 

Jeg skal nå i april ut i min første praksis som sykepleiestudent. Dette på et sykehjem. Jeg har tidligere ingen erfaringer fra jobb/skole som er relevant for denne utdanningen, så jeg kjenner jeg begynner å grue meg noe helt sinnsykt :unsure:

 

Noen som har noen tips/erfaringer å komme med? :lol: Hadde vært kjekt å hørt i fra noen andre som kanskje også hadde første praksisperiode uten erfaring fra tidligere.. Eller noen som generelt har erfaring! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er i praksis på sykehjem nå. Min første sykehjemspraksis og uten pleieerfaring. Gruet meg også temmelig mye til sykehjemspraksisen og tenkte at dette sikkert kom til å bli noe ubehagelig som jeg bare måtte komme meg igjennom. Man hører jo så mye rart om sykehjem i media og danner seg i tillegg mange bilder i hodet om f. eks hvor "ekkelt" det er med stell, lukter og eliminasjon osv. I tillegg er det dette med studentrollen og om man vil fungere i praksissituasjonen.

 

Status etter 4 uker i praksis: Stortrives! Ingenting er som jeg hadde sett for meg, ihvertfall ikke på den avdelingen jeg er på. Selvfølgelig kan det være litt slitsomt om det er mye stell og forflytning i perioder, men det handler også mye om innstillingen og hvor aktiv man er i forhold til å oppsøke læringssituasjoner og ta initiativ til nye oppgaver. I utgangspunktet trodde jeg at jeg skulle ha 8 ukers praksis med stort sett stell og mating, men der jeg jobber får jeg både øvd og prøvd på prosedyrer, har mulighet til å sette igang og følge opp miljøtiltak og får øvd mye på kommunikasjon, rapportskriving, tiltaksplaner og diverse annet. Nå vet jeg ikke hvordan det er på alle typer avdelinger, men de aller fleste studentene jeg har snakket med under praksisperioden sier ihvertfall at de trives godt. Og.. siden jeg vet mange bekymrer seg over at de ikke har "lært nok" innen praksisen starter; Jeg var oppriktig bekymret over hvor lite praktiske prosedyrer og pensum jeg husket når jeg møtte opp første arbeidsdag, men det sitter mye bedre enn man tror. Jeg har fått fantastiske tilbakemeldinger både fra lærer og kontaktsykepleier, samt det øvrige personalet. Det er tydelig at mine forventinger til hva og hvor mye jeg burde kunne og hva de faktisk forventer ikke samsvarer i det hele tatt.

 

Så hovedbudskapet er: Ikke bekymre deg om dette med manglende erfaring! Ofte er det lettere å lære og gjøre alt "etter boken" fra starten av enn å måtte plukke av seg alle "uvanene" man vender seg til som ufaglært assistent. Håper du kommer på en fin avdeling med godt arbeidsmiljø og en dyktig og grei kontaktsykepleier. Det virker som om det er dette, sammen med innstillingen din, som avgjør om praksisperioden blir en fin opplevelse eller ei. :)

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! :)

 

Jeg er heldigvis veldig motivert til denne praksisen, og tror det kan bli veldig spennende og lærerikt! Har også fått høre fra lærere at stedet hvor jeg har fått praksisplass er et fantastisk sted å være, med kontaktpersoner som gjerne skulle hatt studenter hele året! ;)

 

Men takk for svar, du roet meg ned 10 hakk!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy