Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lilla/blå farget urin fra foleykatere.


saphire

Recommended Posts

Jeg er usiker på om jeg la dette emnet inn på riktig sted.

Jeg er sykepleierstudent og er nå i praksis i hjemmesykepleien. To ganger har jeg nå kommet over to pasienter med blålig farge i urinposen. har spurt sykepleieren om hva dette kan være og får til svar at det kan skyldes medikamenter. men i dag gikk jeg over alle medesinene til disse pasinten i felleskatalogen, men ingen av de sto med bivirkning om missfarging av urin.

Den ene pasienten i dag hadde tilogmed "adventslilla" farget urin, antageligvis blodtilblandet med denne blåglige missfargingen. Prøvde å google dette også, uten hell. Noen som har noen svar??

Begge pasientene hadde foleykateter, så jeg tenkte kanskje det kunne skyldes at den har ligget litt lenge og dermed kanske avgir noe farge?

Link to comment
Share on other sites

Det er et fargestoff som kan farge urinen blå, E 132 ,Indigokarmin (indigotin I) .

Det var forbudt i Norge frem til år 2000, men ble da tillat igjen.

Det brukes bl.a. til drinkmikser og likører, iskrem og bakervarer,godterier og tyggiser. Og også som fargestoff i enkelte medikamenter. (bl.a. OxyNorm,Madopar,Sinemet m.fl.).

Se under innhold og ikke under bivirkninger.........

 

 

Jeg antar at man kan reagere ulikt på dette fargestoffet slik at noen får mer farge enn andre.

Et tilfelle fra lokalavisen her for to år siden nevnes én gutt som fikk blå urin etter å ha spist en is med dette fargestoffet. Hvorfor ikke alle som spiste isen fikk blå urin aner jeg ikke............

 

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...80138/-1/KULTUR

Link to comment
Share on other sites

Det er et fargestoff som kan farge urinen blå, E 132 ,Indigokarmin (indigotin I) .

Det var forbudt i Norge frem til år 2000, men ble da tillat igjen.

Det brukes bl.a. til drinkmikser og likører, iskrem og bakervarer,godterier og tyggiser. Og også som fargestoff i enkelte medikamenter. (bl.a. OxyNorm,Madopar,Sinemet m.fl.).

Se under innhold og ikke under bivirkninger.........

 

 

Jeg antar at man kan reagere ulikt på dette fargestoffet slik at noen får mer farge enn andre.

Et tilfelle fra lokalavisen her for to år siden nevnes én gutt som fikk blå urin etter å ha spist en is med dette fargestoffet. Hvorfor ikke alle som spiste isen fikk blå urin aner jeg ikke............

 

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...80138/-1/KULTUR

 

Ingen av medikamentene han får inneholder det stoffet. Men det er derimot E-172, E-171, E-320. Vet du om noen av disse stoffene gir samme blåfargen??

Aktuelle medikamenter er:

* Nexium

* Citalopam

*Simvastatin

*metopol

Link to comment
Share on other sites

E-172 =jernoksid,fler-fargestoff.fargenyanser fra gult,rødbrunt til sort

E-171 =titandioksid,hvitt fargestoff

E-320 =betylhydroksyanisol, antioksidant

 

Finner ikke at de kan gi blå farge, men tipper fortsatt at det er noe han har inntatt på en eller annen måte......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Guest_Anette_*

Stoffene i urinen reagerer med stoffene i kateterposen og gjør at det blir blått. Jeg har ingen kilder som kan bygge opp påstanden min nå, men det er i alle fall det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er usiker på om jeg la dette emnet inn på riktig sted.

Jeg er sykepleierstudent og er nå i praksis i hjemmesykepleien. To ganger har jeg nå kommet over to pasienter med blålig farge i urinposen. har spurt sykepleieren om hva dette kan være og får til svar at det kan skyldes medikamenter. men i dag gikk jeg over alle medesinene til disse pasinten i felleskatalogen, men ingen av de sto med bivirkning om missfarging av urin.

Den ene pasienten i dag hadde tilogmed "adventslilla" farget urin, antageligvis blodtilblandet med denne blåglige missfargingen. Prøvde å google dette også, uten hell. Noen som har noen svar??

Begge pasientene hadde foleykateter, så jeg tenkte kanskje det kunne skyldes at den har ligget litt lenge og dermed kanske avgir noe farge?

 

 

Jeg har en pas som har blå/lilla urin - tøm ut urinen så ser du at den ikke er farget, men det er derimot posen:) Vi har trodd at det var posen helt til jeg kom på at jeg skulle tømme ut innholdet i posen i et bekken:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det er stor forskjell på om urinen er blå eller lilla. Er urinen blå er det ofte mat/medisiner som er grunnen. Er urinen lilla derimot, er det bakterier som Providencia species, Klebsiella pneumoniae, E coli, Proteus species, Morganella species, Pseudomonas species eller/og Enterobacter species som er grunnen.

 

http://www.medscape....rticle/565078_3

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på om urinen er blå eller lilla. Er urinen blå er det ofte mat/medisiner som er grunnen. Er urinen lilla derimot, er det bakterier som Providencia species, Klebsiella pneumoniae, E coli, Proteus species, Morganella species, Pseudomonas species eller/og Enterobacter species som er grunnen.

 

http://www.medscape....rticle/565078_3

 

Dette var interessant og takk for link :)

Der leser jeg at dette er rett og slett et syndrom som kalles "Purple urine bag syndrome". Jeg kopierer fra samme side som det ble linket til over her: This condition has been commonly reported to occur in the elderly, typically female patient, with a history of constipation, and catheterized with plastic (PVC) urinary catheters.[3] Often these patients have significant comorbidities and are found to have a urinary tract infection.

Håper det ble tatt urinprøve av pasienten til trådstarter. Ser i artikkelen at det samme fenomenet kan man se i bleier, altså lillafarget urin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier i Hjemmetjenest

Jeg heier på bakterieteorien! Det er pseudomonasbakterium som gir typisk lilla farge, men ingen symptomer. Derfor blir det sjelden undersøkt og behandlet. Ta prøve.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy