Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lilla/blå farget urin fra foleykatere.


saphire

Recommended Posts

Jeg er usiker på om jeg la dette emnet inn på riktig sted.

Jeg er sykepleierstudent og er nå i praksis i hjemmesykepleien. To ganger har jeg nå kommet over to pasienter med blålig farge i urinposen. har spurt sykepleieren om hva dette kan være og får til svar at det kan skyldes medikamenter. men i dag gikk jeg over alle medesinene til disse pasinten i felleskatalogen, men ingen av de sto med bivirkning om missfarging av urin.

Den ene pasienten i dag hadde tilogmed "adventslilla" farget urin, antageligvis blodtilblandet med denne blåglige missfargingen. Prøvde å google dette også, uten hell. Noen som har noen svar??

Begge pasientene hadde foleykateter, så jeg tenkte kanskje det kunne skyldes at den har ligget litt lenge og dermed kanske avgir noe farge?

Link to comment
Share on other sites

Det er et fargestoff som kan farge urinen blå, E 132 ,Indigokarmin (indigotin I) .

Det var forbudt i Norge frem til år 2000, men ble da tillat igjen.

Det brukes bl.a. til drinkmikser og likører, iskrem og bakervarer,godterier og tyggiser. Og også som fargestoff i enkelte medikamenter. (bl.a. OxyNorm,Madopar,Sinemet m.fl.).

Se under innhold og ikke under bivirkninger.........

 

 

Jeg antar at man kan reagere ulikt på dette fargestoffet slik at noen får mer farge enn andre.

Et tilfelle fra lokalavisen her for to år siden nevnes én gutt som fikk blå urin etter å ha spist en is med dette fargestoffet. Hvorfor ikke alle som spiste isen fikk blå urin aner jeg ikke............

 

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...80138/-1/KULTUR

Link to comment
Share on other sites

Det er et fargestoff som kan farge urinen blå, E 132 ,Indigokarmin (indigotin I) .

Det var forbudt i Norge frem til år 2000, men ble da tillat igjen.