Jump to content
Sykepleiediskusjon

utsagn fra lærere


Sisiliee

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg begynte på sykepleieutdanningen nå i høst, og stortrives. Kjempespennende studie, bra folk og dyktige lærer. *skryt skryt*

Det er bare en ting som har irritert meg litt i det siste. Svært mange av lærerene klarer ikke å motså fristelsen å si ting som "jeg håper flest mulig av dere ender opp innen eldreomsorgen", og "mitt mål er at dere alle skal jobbe innen eldreomsorgen når dere er ferdig utdannet".

Antakeligvis så forstår jeg jo hvor de kommer fra, og det er jo fint og alt det da. Men hvorfor er det ingen av dem som kunne tenke seg å jobbe innen eldreomsorgen da? Anbefaler det på det sterkeste for oss, også sier de ting som "Vel, jeg har jobbet svært lite innen eldreomsorg selv. Svært lite".

 

Jeg irriterer meg litt over at de prøver å "dytte" oss mot en bestemt retning. Helst vil jeg oppdage selv i løpet av praksis hva det er jeg egentlig brenner for. Jeg er helt ny, så jeg vet ikke helt hva det kommer til å bli, men drømmen min har alltid vært å jobbe med barn. I de gamle skoledagbøkene mine står det alltid "Jeg skal bli jordmor når jeg blir stor", og jeg simpelthen elsker barn. Kanskje kommer jeg til å oppdage noe som er enda mer givende for meg, men da ønsker jeg å finne ut av det selv. Hvorfor er det ingen som nevner alle de forskjellige videreutdanningene som finnes!? Det er så utrolig mange spennende veier å gå innen sykepleien, og jeg gleder meg til jeg finner ut akkurat hva jeg skal bli. Akkurat nå tenker jeg på helsesøster, kanskje tenker jeg å jobbe på sykehjem etter praksis i år, kanskje forandrer jeg helt mening etter sykehuspraksis neste år.. Men jeg liker fortsatt ikke at de prøver å påvirke oss i en bestemt retning. De kunne jo ha gått den retningen selv også?:rolleyes:

 

Hvorfor tror du det er slik? Hvorfor skal lærere verve sine studenter inn i noe de selv tydeligvis ikke likte så veldig godt? ;-)

 

Håper dere ikke tenker at jeg overdriver, jeg er egentlig bare nysgjerrig. Er ikke så lett påvirkelig uansett, det er bare en tanke jeg har... ;)

Link to comment
Share on other sites

Eldreomsorgen var veldig i fokus hos oss også, men kanskje spesielt første året fordi man da skal i praksis på sykehjem. Når man så kommer over i med./kir.-praksis har lærerne ofte erfaring fra feltet selv og fokuset blir dermed mer på spesialisthelsetjenesten, selv om de eldre naturligvis er en stor del av pasientgruppene som finnes der også. Det viktigste er å finne noe man selv brenner for gjennom praksis, og det høres det ut som du allerede har forstått. Så lykke til med studiet, praksisene og valg av arbeidsplass når den tid kommer :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ser du studerer ved HiNT, Levanger eller Namsos? Jeg er 3. års student ved Levanger, og husker jeg tenkte mye av det samme som deg 1. studieår. Tror nok det er fordi fokuset er på eldreomsorg 1. studieår. 2. studieår vil du oppleve at lærerne prater om hvor viktig det er med medisinsk og kirurgisk praksis, det er DER du får trenet det kliniske blikket (og det er sant, i disse praksisene lærer du MYE). På 3. året prates det mye om psykiatrien, om sykepleiere som faglige ledere og om faglig forsvarlighet. Terping på selvstendighet. Tror lærerne er farget av hvilken årsenhet de tilhører, man synes jo det man driver med selv er viktigst!

 

Lykke til med videre studier! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ser du studerer ved HiNT, Levanger eller Namsos? Jeg er 3. års student ved Levanger, og husker jeg tenkte mye av det samme som deg 1. studieår. Tror nok det er fordi fokuset er på eldreomsorg 1. studieår. 2. studieår vil du oppleve at lærerne prater om hvor viktig det er med medisinsk og kirurgisk praksis, det er DER du får trenet det kliniske blikket (og det er sant, i disse praksisene lærer du MYE). På 3. året prates det mye om psykiatrien, om sykepleiere som faglige ledere og om faglig forsvarlighet. Terping på selvstendighet. Tror lærerne er farget av hvilken årsenhet de tilhører, man synes jo det man driver med selv er viktigst!

 

Lykke til med videre studier! :rolleyes:

 

Hei og takk for svar til dere begge!

 

Studerer ved Levanger, så da er det iallfall ikke bare jeg som har tenkt disse tankene! Så fint at det blir litt "variasjon" i det de sier etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy