Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis ved ulike høgskuler


Guest Atle

Recommended Posts

Hei

 

Det nærmer seg med stormskritt at søknaden til ulike sykepleiehøgskuler skal sendes inn. I den forbindelse lurer jeg på ulike erfaringer vedrørende ulike praksismuligheter ved de ulike skolene i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal også søke sykepleien til høsten, og lurer på dette med ulike praksismuligheter på de ulike skolene. Spesielt i forhold til Oslo og Akershus. Hvilken skole her er den beste? Lurer litt på høyskolen diakanova eller lovisenberg diakonale høyskole. Tenker på disse to fordi det ikke er så mange studenter, og har hørt at man får bedre forhold i forhold til læreren og alt det der med færre studenter. Håper på svar:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Universitetet i Stavanger på det varmeste! Stavanger er en utrolig koselig by som har alt, samtidig som den ikke er for stor. Kvaliteten på utdanningen er veldig god, og du får fantastisk oppfølging fra praksislærer i praksis. Universitetet er også kjent for å ha et veldig godt miljø. Spør hvis dere lurer på noe!

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Nå blir jeg enda mer usikker. Er det bra praksisplasser i Stavanger?

Ellers noen andre som har skoler å anbefale. Vurderer litt Gjøvik og Akershus også i tillegg til privatskolene i Oslo. Hvor er praksisen best? Hvor er lærerene best? Hvor er studentmiljøet best? Er så utrolig usikker på hvor jeg skal dra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går 2 året trondheim og er kjempe fornøyd! trondheim er også en flott studentby. Jeg har hatt praksis på sykehjem 9 uker, hvor jeg nå jobber fast helg, så der trivdes jeg veldig bra! Fram til jul var jeg i kirurgisk praksis på generell gyn. Det va også bra, og veilederen min var veldig flink. Fikk også være med på 5 operasjoner.

 

Men dette varierer jo fra skole til skole, og også folks erfaringer varierer, så det er sikkert forskjellige meninger. Men jeg trives godt, og det tror jeg du også kommer til å gjøre uansett hva du velger.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gått i trondheim, og ser at problemet der med praksis er at de har ALT for mange studenter (over 200) i forhold til praksisplasser. Med mindre du har barn eller er med i diverse verv, så må du ha praksis utenfor trondheim minimum én praksisperiode. Praksis i "distriktet" skryter de veldig av, og den er også bra (jeg var selv to ganger i orkanger), men det er veldig kjedelig å måtte pendle to timer hver dag eller flytte på hybel langt borte i to mnd mens du har praksis... De sier at man skal slippe praksis i distriktet mer enn én gang hver, men det gikk ikke med mitt kull ihvertfall da de fleste måtte ut to ganger, noen få måtte faktisk ut i distriktet hele tre praksisperioder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det fungerer veldig bra med praksisen i Stavanger. Første året er det jo sykehjem, og man blir plassert i forhold til der man bor. Kirurgisk og medisinsk er på sykehuset, og studentene er med på alt som er sykepleiernes oppgaver. Psykiatrien er enten på sykehuset eller på et DPS. Hjemmetjenesten er jo rundt omkring, men man blir alltid plassert i forhold til der man bor. Vi har også en fordypningspraksis hvor du kan ordne praksisplass selv.

Link to comment
Share on other sites

I trondheim får man velge selv i alle praksisene, men man kan være uheldig og bli en av de siste til å velge - og da blir det praksis utenfor trondheim. Sykehuspraksis utenfor trondheim er orkanger og røros. sykehjem og hjemmesykepleie får de fleste i trondheim. Psykiatri har en del plasser på østmarka og brøset, men er noen som er ganske spredt på flere DPS i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg går på høgskolen i Sogn / Fjordane, der skolen er lokalisert ett steinkast unna Sentralsykehuset i Førde. Det er ett helt nytt bygg, med utrolig bra fasiliteter. Det er ikke en altfor stor skole, vi deler den med ingeniørstudenter. du blir sett og ivaretatt.

Da mange sliter med å komme inn i Bergen, er det mange som søker seg til førde. Praksisplassene er godt spredt rund om i fylket, eller man kan ordne selv med palss utenfor fylket. Sykehuspraksisene kan tas på sentralsykehuset, eller utenlands om man vil. da skolen har mange avtaler med skoler i nNorden, USA, england og Zambia! Det er helt opp til en selv. Jeg er i gang med siste året nå, og har søkt om 3 mnd fordypningspraksis i Zambia til neste år! Tror det skal bli lærerikt og utrolig spennende! :) Jeg anbefaler denne skolen for alle, har ett vanvittig godt inntrykk av både lærerne og undervisningen der!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy