Jump to content
Sykepleiediskusjon

Drøftingsoppgave om eit valgt funksjonsoppgave (egenomsorgsområde)


Karin

Recommended Posts

Hei!!

 

Er ny bruker her, og glad for å finne denne siden. Går 2. år på sykepleien, trives godt, men alle oppgavene holder på å ta knekken på meg!!

Er ikke særlig flink til å skrive, og sliter alltid med alle oppgaver.. men har på merkelig vis klart å komme meg gjennom det hittil, og håper eg greier resten og:)

 

 

Nå er jeg i praksis i hjemmesykepleien og skal skrive en drøftingsoppgave etter først å lage en svær datasamling.

 

Jeg har valgt meg en pasient som trenger hjelp til det meste, og som har innlagt kateter pga delvis inkontinens og stadig tilbakevendende UVI. Det er denne funksjonssvikten jeg ønsker å fokusere på, og skal nå drøfte pasientens muligheter og begrensninger til å ivareta egenomsorg i forhold til det valgte funksjonsområdet, og sykepleiers oppgaver for å kompensere for egenomsorgssvikten. Sykepleietiltak og evt samarbeidende yrkesgrupper i forhold til valgt funksjonsområde skal beskrives, drøftes og evalueres..

 

Håper noen kan gi meg noen tips!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit!

Har du klart oppgavene til nå, klarer du nok resten også ;)

 

Lenge siden jeg har skrevet oppgaver så jeg håper noen andre her kan hjelpe deg med det.

 

Men siden inkontinens egentlig ikke er en god indikasjon for å legge inn et permanent kateter, bør du kanskje drøfte ulempene opp mot fordelene og diskutere hvorfor dere har valgt å legge inn kateter fremfor hyppige bleieskift ;)

Du sier hun også har kateter p.g.a. hyppige urinveisinfeksjioner..Du mente kanskje at hun får hyppige infeksjoner p.g.a. kateteret?

Så får vi bare håpe at noen kloke her kan hjelpe deg med det du egentlig spurte om.

 

Lykke til, dette klarer du!

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått, men i følge sykejournalen står det at pasienten i en årrekke har vert plaget av tilbakevendende UVI, og det ble prøvd ut permanent kateter for å se om det kunne hjelpe på situasjonen, i forhold til UVI pga at pasienten var stadig våt, og resturin..

Pasienten var førnøyd med dette tiltaket og ønsket derfor å forsette med kateter. Den tilbakevendende UVI blir holdt i sjakk ved kateterskift hver 14. dag og ukentlig blæreskyll og ellers ved behov..

 

Høres dette urimelig ut?? Er det noen som kan hjelpe meg med drøftingen? Komme med innspill?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy