Jump to content
Sykepleiediskusjon

Et hypotetisk spørsmål. Når en pasient vil student gave..


Guest undrer..

Recommended Posts

Guest undrer..

Bare et hypotetisk spørsmål.

 

Du er sykepleierstudent på 3.året. Du har en pasient på sykehus som setter pris på at du hjelper

den personen gjennom flere vakter. Han har sett at du virkelig bryr deg, og sier at han er sikker

på at du blir en kjempeflink sykepleier som bryr seg om pasientene. Han sier videre at oppholdet

har vært godt fordi han har fått god pleie der, spesielt fra deg. Under oppholdet blir dere også litt bedre kjent og finner ut

at han har vært god bekjent med dine besteforeldre gjennom flere år.

Du tenker ikke så mye mer over det. Han blir utskrevet, du fortsetter praksisen som vanlig.

 

En mnd etter praksisperioden er ferdig ringer denne mannen hjem til deg. Han sier at han vil gjerne hjelpe deg med studielånet

som takk for god pleie og fordi du er et fantastisk menneske (det ligger ikke noe mer bak. mannen er 80 ;)

Han vil gjerne betale ut studielånet ditt på 200 000 kr. (mannen er mangemillionær)

 

Hva har du lyst til å gjøre?? og hva gjør du??

hehe.

Link to comment
Share on other sites

Helsepersonellovens §9 :

 

§9. Forbud mot gaver m.v. i tjenesten

 

Helsepersonell må verken på egne eller andres vegne motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte.

 

Helsepersonell må heller ikke motta fra pasient gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi.

 

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke ytelser som er omfattet av første og annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hva jeg hadde hatt lyst til: Si JA TAKK! Møte opp hjemme hos mannen, gi han en kjempegod klem og hoppe av glede og takknemlighet.

 

Hva jeg faktisk hadde gjort: Takket høflig nei og forklart at jeg setter pris på det, men at jeg ikke har lov (henvist til §9 i Helsepersonelloven) og at det hadde blitt helt feil å ta imot presanger fra tidligere pasienter.

Har også med normer å gjøre. Hvis det faktisk hadde vært lov (at helsepersonelloven hadde sagt at det var greit), men ingen hadde gjort det, hadde jeg fremdeles ikke gjort det. Tror egentlig at jeg hadde synes det var uetisk uansett hva helsepersonelloven eller normene tilsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Men hvis det, som i dette hypotetiske tilfellet, er en ukjent familievenn, så er det ikke nødvendigvis slik at pasienten gir deg som sykepleier en gave, men som rett og slett familievenn? Hvis dere forsto formuleringen min. :P Blir jo en slags gråsone?

Link to comment
Share on other sites

Familievennen er blitt til en tidligere pasient, og da er det pasientrollen som trolig vil bli vektlagt i en vurdering...........

 

Det tror jeg ikke, hvis det kan redegjøres på en fornuftig måte at personen har vært en venn av familien lenge. Man kan jo ikke noe for at man tilfeldigvis får en bekjent som pasient. Det kan jo ikke være sånn at man da aldri kan motta noe fra denne personen i ettertid.

MEN; det var jo ikke saken her, og det er ikke riktig å motta det av en pasient; for det var det personen var i utgangspunktet. Men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Valerica

Hei,

 

Veldig bra,er det daarlig ingenting at en bekjent som er mangemillionaer vil betale ut studielaanet for en person som trenger hjelp for aa bli en dyktig sykepleier

 

dette er en stor fordel for mye mange mennesker som naar blir syk ,skal ha pleie og omsorg fra en bra sykepleier og den mangemillionaer bidro til utgiftene for dette.

 

Men dette hypotetiske tilfellet er det en sjeldenhet i virkeligheten,

 

Jeg anbefaler aa ikke si nei naar skjer dette til noe av sykepleierstudenter. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Sykepleier

Svaret gir seg vel selv. Dette har du IKKE lov til som helsepersonell!

Du får spørre deg selv dette: Er du villig til å risikere å miste autorisasjonen din for disse pengene?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy