Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dere som søker jobb for dere er ferdigutdannet


Charming

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er sykepleierstudent og har nå lest gjennom mange tråder her inne om anbefalinger om når man burde søke jobber osv. Jeg ser at MANGE søker jobber på vårparten, når de er ferdige til sommeren.. Men hva om dere skulle være så ufattelig uheldige å stryke på Bacherloroppgaven eller annen eksamen til sommeren? At man blir akutt kjempe-syk og ikke får tatt eksamen..? Da er dere jo plutselig ikke autoriserte sykepleiere likevel! Hva gjør man med jobb da? :D

 

I hjemmesykepleien hvor jeg jobber, ble det også ansatt en ny sykepleier (da sykepleierstudent i enda to måneder) i april/mai. Jeg mener selv om man er flittig student, og ting har gått på skinner i 2,5 år før - så kan man jo plutselig ryke på en smell?

 

Kanskje jeg er litt evig pesimist, men læll.. hva tenker dere om dette? :)

Link to comment
Share on other sites

Den tanken streifet meg også, men jeg slo det fort fra meg. Man må jo ha tro på seg selv, og når man har kommet så langt som til sjette semester så skal man jo ha den kunnskapen som trengs for å stå på bacheloroppggaven og evt. andre avsluttende eksamener.

 

Du kan sikkert vente med å søke jobb til du har fått autorisasjonen din i posten - ca. 2 uker etter at skolen er slutt - men faren er jo at de stillingene som var ledige på våren er besatt av andre. Midtsommer er nok ikke høysesong for å ansette nye folk, og du må kanskje vente til høsten med å få deg en jobb som sykepleier. Det trenger naturligvis ikke å være sånn, og mange velger også å gjøre det på den måten fordi de vil ha "en siste lang sommerferie".

 

Skulle man være så uheldig å stryke så er det ikke så mye å gjøre med det. Man må naturligvis ringe arbeidsgiver og forklare situasjonen, men hvis du er heldig får du kanskje jobbe som sykepleierstudent inntil du har fått tatt om igjen eksamen/bacheloroppgaven.

 

Du må bare gjøre det som føles mest rett for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo da mene at det virker smart å søke da. Det er vel ikke så mye arbeidsgiver får gjort med det, og han/hun er vel også vel vitende om at du ikke er heeelt ferdig enda - så tar jo en risk de og ved å ansette deg. Så de kan kanskje takke seg selv litt og hvis det nå SKULLE gå rett i "dønndass" :D

 

Bare stusset så på at ingen hadde nevnt dette før, så det virket som at denne tanken ikke streifet andre enn meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Student, enn så lenge

Jeg også sitter å tenker det samme som dere har skrevet om. Får svar på bacheloroppgaven om et par dager, og hittil har alt gått bra. Har et snitt på B. Men veilederen var ubrukelig, så er noe bekymret. Hvis det blir stryk så blir det en lang sommer som pleievikar/student fremfor sykepleier! :P .. og litt ekstra stress for arbeidsgiver som må ansette en ny :SS

 

Det ordner seg uansett. Enten det blir konte eller man blir ferdig i juni :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy