Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sommerjobb på sykehus - nervøs!


Guest Spl.stud.osl

Recommended Posts

Guest Spl.stud.osl

Jeg er ferdig utdannet nå til sommeren, og har fått meg sommerjobb på sykehus. Jeg har ingen erfaring fra sykehus, sett bort fra praksis, noe som gjør meg veldig nervøs! Jeg er livredd for å være helt ærlig:p Nytt sykehus, ny avdeling, ny by, ALT er nytt.

 

Grunnen til at jeg søkte sommerjobb er fordi jeg vil ha mer erfaring fra sykehus, så jeg måtte bare kaste meg i det. Jeg ble utrolig glad, men samtidig livredd da jeg fikk sommerjobben der.

 

Er det noen her ute som har gode råd og/eller støttende ord til en livredd (snart ferdig)sykepleierstudent?:P

 

-Spl.stud.osl

Link to comment
Share on other sites

Guest astrid_spl

er student på mitt første år og fikset meg jobb på sykehuset :) kan kanskje ikke sammenlignes, men for meg har det vært veldig bra med jobb ved siden av lesingen :) du kommer til å klare deg bra! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går nok helt fint! Er også sisteårs-student, har hatt sommerjobb og ekstrajobb på en travel avdelig : avdeling for akutt kirurgi og traumatologi. Utrolig gøy og lærerikt! Og de som var nettopp ferdige sykepleiere fikk god opplæring og de andre sykepleierene på avdelingen der var flinke til å ta de i mot og gi tips, råd og hjelp når det trengtes :) Eg har fått sommerjobb en travel legevakt, og gleder meg utrolig mye! Selvsagt er eg nervøs og, men det er gode opplæringsrutiner, og har kjempe dyktige sykepleiere og leger rundt meg, i tillegg er de svært hyggelige hele gjengen :)

 

hvor har du gått? Og hvor og på hva avdeling har du fått jobb ? :) Gratulerer forresten!

Link to comment
Share on other sites

Guest SøsterS

Hei! Som 4. års sykepleier på sengepost, vil jeg bare si at du har masse å glede deg til. Læringskurven de første 6 mnd går rett opp, og om 1 år kommer du til å se tilbake på den tiden du har nå og tenke "jeg skulle bare vist hvor flink jeg kom til å bli". Vi har alle vært nyutdannet, og mest sannsynlig så er du ikke den eneste nyutdannede som begynner til sommeren. (På min avdeling så tror jeg det er 6 nyutdannede som begynner samtidig). Jeg har jobbet på 3 forskjellige sengeposter etter at jeg ble ferdig, og min erfaring er i allefall at så lenge en er positiv og står på, så møter man bare hyggelige kolleger som mer en gjerne hjelper deg med det du ikke kan. Da du ble ansatt viste din fremtidige sjef at du ikke har jobbet på sykehus før, det betyr jo at han eller hun ikke anser det som nødvendig med noe mer erfaring, og ingen kan forvente at du kan noe mer en det du har lært på skolen. Det viktigste er at du er trygg nok på deg selv til å tørre å si fra når du ikke kan ting, slik at det er kvalitetssikkert. Jeg er kjempe glad for alle de nye som begynner hos oss, som kommer å spør om ting, for da føler jeg meg trygg på jobb sammen med dem. Et godt tips er også å hilse på legen som går visitt, og si at du er ny, slik at de er klar over det, de har også forståelse for hvordan det er og tolererer nok at du ikke kan svare på alt. Å begynne sin arbeidskarriere i sommerferien er en utfordring mtp at det kan være lav kompetanse på vakter pga ferieavvikling, og er det en travel post du skal jobbe på, så kommer du nok til å kjenne stresset på kroppen. Men ta det med et smil, gi det i allefall 6 mnd før du bestemmer deg for om du liker det eller ikke, og tro meg, om noen år kommer du til å ha mange morsomme historier om ting du gjorde da du var nyutdannet, som du kommer til å le av sammen med dine nye, gode kolleger! Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Guest SøsterS

Obs, jeg skjønte vist ikke systemet med at kommentaren måtte godkjennes før den kom opp, så jeg skrev ca det samme 2 ganger. Jaja :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tusen takk for svar!:) Ja, jeg er veldig glad for st jeg alltid har sykepleiere i nærheten å spørre om det er noe!:) Jeg gleder meg veldig, ser frem til å lære masse nytt:) Men samtidig er jeg veldig nervøs:p Men jeg skal prøve å tenke at "alle har vært her en gang", så går det nok bra:) I mellomtiden får jeg forsøke å lese meg litt opp på ortopedi/hjerte-kar, siden det er en slik kirurgisk avd jeg skal jobbe på:)

 

Igjen, tuusen takk for oppmuntrende ord!:)

 

- Ts

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Shelby

Jeg ble ferdig nå til sommeren og har jobbet en uke på hjertemed. Synes allerede jeg har lært utrolig mye den første uken, og begynner allerede å føle meg trygg på meg selv ift rutiner, legevisitt, medisiner osv. Jeg spør masse da. Og jeg får svar. Som de sier, de er mer redd for de som ikke spør enn de som spør :)

Kan hende du har begynt nå, HI, håper det går bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei igjen!:)

Ja nå har jeg jobbet i litt over 2 mnd, og jeg stortrives!!:)

Den første mnd var helt klart utrolig slitsom. For å si det sånn så har alt fokus vært på jobb, og har hatt null energi til andre ting etter jobb, den første tiden. Det var skremmende of nytt, men nå er det bare helt fantastisk! Har aldri lært så mye nytt på så kort tid, og i tillegg til et utrolig spennende fagfelt (da spesielt kar), har jeg også vært så heldig å havne på en helt fantastisk avdeling med tanke på arb.miljø:) både sykepleiere, hjelpepleiere og kirurger er supersnille.

 

Dette ga mersmak dere!:) Nå er sommerjobben over, men med gode tilbakemeldinger har jeg nå fått vikariat på en annen avdeling.

 

Angrer overhode ikke på at jeg hoppet i dette.

 

Hilsen en stolt og spent TS :))

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy