Jump to content
Sykepleiediskusjon

Lønn??


Lykkeliten

Recommended Posts

Hei :)

 

Stemmer det at det er høyere lønn om du begynner å jobbe i hjemmetjenesten/sykehjem, enn om du begynner å jobbe i spesialisthelsetjenesten? Jeg har hørt at om det er såpass gammel at du har jobbet over 10 år (uansettyrke), så får du denne anseniteten med deg om du begynner i kommunale foretak, men ikke om du begynner å jobbe på feks sykehus. Dette er visstnok for å lokke sykepleiere til å jobbe i kommunen, da mange har ønske om å jobbe på sykehus.

 

Og er kveld og natttillegg like mye??

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette spørsmålet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt av tillitsvalgt i NSF at det er omvendt; i kommunen (KS) teller kun relevant arbeidserfaring, mens på sykehusene (Spekter) teller all tidligere arbeidserfaring. Forøvrig er mitt inntrykk av lønnsforskjellene mellom sykehus og kommune såpass små, at dette ikke bør være utslagsgivende for hvor man jobber. Hjemmesidene til sykepleierforbundet har en nærmere oversikt over dette.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva som er tellende ansiennitet.

Jeg fikk noe lavere ansiennitet da jeg byttet fra sykehus til kommune.

Dette blant annet fordi kommunen jeg jobber i er ekstremt strenge med at attest/tjenestebevis MÅ inneholde enten antall timer man har jobbet, eller stillingsprosent. Noen av mine korttidsjobber inneholder ikke dette, kun periode jeg har jobbet, og da har jeg ikke fått ansiennitet der, noe jeg fikk på sykehuset.

 

Det er også litt forskjell på hvilke spesialavtaler de ulike arbeidsgiverne gir feks om man går fast nattstilling, binder seg til jobb annen hver helg osv. Det er vanlig i slike avtaler at man får et bestemt årlig kompensasjonstillegg, men hvor mye det er varierer.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

Jeg fant det skrevet en gang på nett, i en eller annen tariffavtale, at det er full ansinitet i kommunen. Dette skulle da gjelde uansett hvilket yrke du hadde hatt før, men jeg finner ikke igjen avtalen....

 

Jeg må sjekke litt mer jeg..og om jeg finner noe skal jeg legge ut linken her.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

Jeg fant det skrevet en gang på nett, i en eller annen tariffavtale, at det er full ansinitet i kommunen. Dette skulle da gjelde uansett hvilket yrke du hadde hatt før, men jeg finner ikke igjen avtalen....

 

Jeg må sjekke litt mer jeg..og om jeg finner noe skal jeg legge ut linken her.

 

Jeg har hørt at det gjelder all erfaring ved jobb i sykehus, mens det bare er jobbrelatert andre steder (men at man her kan argumentere for at for eksempel butikkjobb er serviceyrke, noe helse også er, altså man kan få ansinitet for det)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy