Jump to content
Sykepleiediskusjon

den tøffeste


souma

Recommended Posts

lurer på den vanskligste dere har gjort eller opplevd under praksis eller jobb..har snakket m en venninne i går og hun sa at det er vanskelig for henner å tåle slim fra pasienten, særlig hvis hun skl suge den ut og sånt..for da går hun rett å kaster opp :)

hun nevnte oxo en pasient som nektet å ble stelt og gitt medisin..han fikk liggesår på leggen og hun så marker som kom ut fra såret..dette er sterkt ville jeg tro for det fleste.

vil dere dele litt erf?

takker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at veldig mange synes slim er verre enn avføring.

Jeg har tidligere jobbet på lungeavdeling, og er så vant til det at jeg ikke bryr meg noe særlig.

 

Det jeg derimot har følt ille, har vært av mer etisk art.

Hadde en pasient som hadde lungekreft. Etter første cellegiftkur fikk hun et hjerteinfarkt, ble operert, og fikk da et hjerneslag. Halvsidig lammet og ekspressiv afasi som følge av dette. Også store svelgproblemer og måtte ernæres via sonde.

Hun var hos oss for videre behandling av lungekreften og følgene av den etter dette, men ble stadig dårligere (celegiftkurene ble avsluttet). På et tidspunkt begynte hun å vise tydelig tegn på at hun ikke ville ha mer behandling, blant annet antibiotika intravenøst og blodtransfusjoner. Hun fikk jo ikke forklart verbalt hva hun mente, men med kroppspråk var det tydelig. Hun holdt den friske hånda opp som for å signalisere stopp, og man så på ansiktet hennes at hun var fortvilet.

Mannen hennes var derimot ikke klar for å gi opp behandling, og legene mente hun skulle behandles.

Vi sykepleierne prøvde å snakke hennes sak, men ble ikke hørt, så vi ble jo pålagt å administrere all denne behandlingen som legene ordinerte.

Det er noe av det tøffeste jeg har gjort. Gå inn til henne, gi henne medisiner som hun ikke ville ha, drive livsforlengende behandling når dama tydelig ikke ville dette selv.

 

Har også andre lignende eksempler, der pasienter tydelig har motsatt seg behandling (feks bi-pap til svært dårlige, marginale KOLS-paienter), mens legene har insistert. Det har vært tilfeller der det har vært tydelig at det bare har gått en vei, og i stedet for å la dem dø på en naturlig og verdig måte, har de kjempet mot maske og behandling.

Det høres absurd ut, men jeg har hatt noen "krangler" med leger, om hvilken måte pasientene skal få dø på.

 

 

Det er absolutt mange fysiske ting som kan være ekkelt eller frastøtende, men det tror jeg man på sett og vis blir vant til.

Å kjempe for andre menneskers rett til å dø på en verdig måte, er MYE verre, hvertfall i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I got a new one....høres ikke så ekkelt ut, men det var det.

 

Jeg har praksis i hjemmesykepleie nå, og skulle blant annet tømme tissebøtta til en pasient. Tok på meg de eneste skoovertrekka som var der. Den ene foten hadde da et hull på ca 4x4 cm. Tenkte ikke noe over det da det var på ovensida av skoen. Gikk så med bøtta inn på badet og klarte selvfølgelig å søle noen få dråper som havnet RETT i det hullet i overtrekket, inn på joggeskoen min som er av den tynne typen som bare suuuuuger til seg væske. Kjente godt at det trakk inn i sokken. Ingen mulighet til å skifte fottøy heller. Deilig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy