Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hei=) sykepleier Pensum bøker


Simm

Recommended Posts

Menneskekroppen av Jan Bjålie m/flere er hvor der jeg ville ha startet å lese hvis jeg hadde fått sjansen til å starte pånytt igjen..:) Men samtidig så er grunnleggende sykepleie bind 2 veldig relevant til den første praksisperioden på sykehjem:)

 

Lykke til til høsten:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Lykkeliten_*

Hei :rolleyes:

 

Jeg hadde begynt å lese på anatomien, der syntes jeg det var mest å skjønne og pugge... På vår skole brukte vi "det friske og syke mennesket", men jeg valgte å bruke "Menneskekroppen" av bla Bjåli, og der vi egentlig skulle bruke "det syke mennesket" brukte jeg "Sykdomslære - indremedidsin- kirurgi - indremedisin" av bla Dag Jacobsen. Jeg syntes det var lettere å lese ei bok for anatomi og ei bok for sykdomslære. Da slapp jeg å sitte med 6 bind, som mange av mine medstudenter klaget MYE over. Jeg tapte ikke noe på dette, og fikk topp karakter. Dette sier jeg bare for at du skal se at du ikke må kjøpe de 6 bindene.

 

For meg så høres det ut som om du er opptatt av "dose-styrke- mengde"?? Jeg syntes ikke medikamentregningen var noe vanskelig :rolleyes: Det er bare formler, og om du kan grunnleggende matte, som deling, mulitiplisering og prosent så er dette ikke noe problem. Det er bare fromler som skal pugges. Nesten alle på mitt kull besto på testen som må være 100% riktig. De som strøk hadde ikke vært nøye nok med å se over, eller de hadde vært for raske med prøven. Det gjelder å holde tunga rett i munnen, og som sagt, kan du formlene går det som en drøm. Og det er ikke mange formlene heller.

 

Jeg har bestilt bøkene mine på haugenbok.no, og der har de også studentkonto, som vil si at du kan ta bøkene på avbetaling, uten renter eller noen omkostniger. Bøkene kommer på noen tusen kroner. Jeg har kjøpt så mye jeg har kunnet fra medstudenter som har gått året før meg :)

 

Lykke til med studiene til høsten!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at sykepleiebøkene (1, 2 og 3) brukte jeg mer som oppslagsbøker/kilder ved oppgaveskriving. Dette var ikke bøker som jeg satte meg ned og leste fra perm til perm. Jeg vil anbefale deg å kjøpe anatomi- og sykdomslærebøkene, fordi her er det MASSE pensum, og ALT må leses før eksamen i anatomi og sykdomslære! -Ikke for å skremme deg altså, men det kan være lurt å være tidlig ute med lesingen i disse fagene. Og ta gjerne notater så har du mindre å lese på frem mot eksamen :rolleyes:

Må bare signere denne.

Vi hadde Wyller som pensum, men veldig mange ble ganske lei dette bælverket av et bokverk, for enkelte timer hadde vi med tre slike bøker, så holdt på å bære oss skakke, så endte opp med å kjøpe "Sykdomslære", og "Menneskekroppen". Veldig gode bøker.

Vil anbefale deg om du vil begynne å lese litt nå, at du kjøper Menneskekroppen. Anatomi er et stort fag, og du har ikke veldig lang tid på det, så om du leser litt alt nå, så har du en fordel når du setter igang :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Må bare si at sykepleiebøkene (1, 2 og 3) brukte jeg mer som oppslagsbøker/kilder ved oppgaveskriving. Dette var ikke bøker som jeg satte meg ned og leste fra perm til perm. Jeg vil anbefale deg å kjøpe anatomi- og sykdomslærebøkene, fordi her er det MASSE pensum, og ALT må leses før eksamen i anatomi og sykdomslære! -Ikke for å skremme deg altså, men det kan være lurt å være tidlig ute med lesingen i disse fagene. Og ta gjerne notater så har du mindre å lese på frem mot eksamen :)

 

Hvilke bøker er dette da?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy