Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intramuskulær injeksjon


LeneHT

Recommended Posts

Finnes det noen begrunnelser for dette ?

Jeg har satt i.m. inj. både på stående og liggende personer.

Kan ikke skjønne at det har noen særlig betydning.......................

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit :)

Jeg ser heller ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre. Men har pasienten tendens til å få vasovagal reaksjon av sprøyter ville jeg gitt det liggende og latt pasienten blitt liggende en stund for å forebygge en slik reaksjon. Det er også lurt og la pasienter med sprøyteskrekk ligge, da de lettere kan få en slik reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit :)

Jeg ser heller ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre. Men har pasienten tendens til å få vasovagal reaksjon av sprøyter ville jeg gitt det liggende og latt pasienten blitt liggende en stund for å forebygge en slik reaksjon. Det er også lurt og la pasienter med sprøyteskrekk ligge, da de lettere kan få en slik reaksjon.

 

 

 

Takk for velkomst hilsen ;)

 

Ok, vi har en diskusjon på gang på jobben! Hvor vi ikke blir enige om for eller imot! Derfor henvender vi oss hit, i håp om å få flere helsepersonells syn og mening om akkurat dette ;)

 

Tusen takk for svarene jeg får ! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for velkomst hilsen :)

 

Ok, vi har en diskusjon på gang på jobben! Hvor vi ikke blir enige om for eller imot! Derfor henvender vi oss hit, i håp om å få flere helsepersonells syn og mening om akkurat dette ;)

 

Tusen takk for svarene jeg får ! ;)

 

 

Det hadde vært spennende å høre hvilke argumenter de har for og imot på jobben din :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

Dette er jo helt opp til pasient selv og hva han/hun føler er mest komfortabelt.

 

Har vært borti at pasienter som ofte må ha intramuskulære injeksjoner, som depotmedisin, foretrekker å stå når de får sprøyten satt i setemuskelen. Dette fordi de føler selv at de har kontroll over muskelen, da de strammer den litt ved å stå oppreist.

For oss er jo dette en treningssak. Har bare satt intramuskulær injeksjon tre ganger på stående pasienter, og alle gangene har det gått supert. Føler egentlig at det er lettere å sette sprøyten rett fram på en stående pasient, enn å sette den ned på en liggende pasient.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg pleier å spørre pasienten hva han/hun foretrekker og om de har sprøyteskrekk eller lignende. Jobber på legevakt, så det er en del som har magesmerter/ryggsmerter og derfor helst vil ligge/stå. Så lenge jeg kommer til der jeg skal og ikke må stå på hodet er jeg fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Skal pasienten ligge eller stå når man setter en intramuskulær injeksjon?

 

Ønsker begrunnelser!

 

Hei. Er helt ny her, men har nettopp jobbet med en prosedyre for intramuskulær injeksjon. Leste da i tidsskrift og lærebæker, og det jeg fant angående pasientens posisjon eller leie gjengir jeg her:

 

Korrekt lokalisasjon av injeksjonssted utføres best når pasienten ligger i sideleie. Så lenge lokalisasjon og merking av injeksjonssted er riktig utført, kan selve injeksjonen gis mens pasienten sitter eller står.

 

Injeksjonen anbefales ikke å gis i den store setemuskelen (gluteus maximus), men om denne muskelen velges, anbefales at pasienten ligger på magen, med tærne pekende innover for å få til en hoftevridning, eventuelt på siden med kneet bøyd 20° innover. I praksis skjer det gjerne at pasienten står under injeksjonen. Kneet må da bøyes lett innover

 

Denne artikkelen er interessant: http://www.nursingtimes.net/1952004.article

Link to comment
Share on other sites

Skal pasienten ligge eller stå når man setter en intramuskulær injeksjon?

 

Ønsker begrunnelser!

 

 

Hei,

 

Alle posisjoner trnger aa unngaa stillinger som kan skade sciatic nerve .

Noen gang smertene er kraftige i staaende eller sittende posisjon.

 

intramuskuler injeksjon kan utfoeres ; -sittende posisjon ,brukes hele over delen av rumpeballe

-staaende posisjon,brukes den delen supero-eksterno av rumpeballe.

 

-liggende posisjon ,brukes den siden ventrogluteale av rumpeballe

 

Uanset av posisjon som er brukt det best stedet er i.m.gluteus medius-minimus.dvs. lateral delen av hoften.

 

AArsaken er at omraadet er uten store aarer eller nerver og muskelen er godt utviklet baade hos barn og voksen

 

Jeg bruker liggende posisjon er det best baade for barn og voksen,etter administrere injeksjon pasienter ligger ennaa 5-10 minuter for godt resorbsjon.

 

Men naar pasienter oensker sittende eller staaende posisjon jeg bruker det.Forklarer pasienten at det er mulig aa bli mer vondt injeksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest heidi84

Kjempe flotte linker over her :)

 

Min erfaring hos personer med demens er at i de fleste tilfellene er det lettest å sette i.m. stående ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy