Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykepleien til høsten..? (i Bergen, hvor og hvorfo?)


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Heisann!

jeg er en 25år gammel jente fra Bergen som vurderer sykepleie til høsten. (vurderer også lærer, psykologi og sosinom)

Jeg har det luksus-problemet at jeg kan komme inn på den skolen jeg vil.

jeg har lest masse på forumet her, men blir ikke klokere av den grunn...:P

Hvis jeg skal gå syklpleien tror jeg at det blir betanien eller haraldsplass, har hørt så mye negativt om HiB, liker tanken på mindre skolen, og selvom jeg ikke er personlig kristen, respekterer jeg verdiene til de diakonale skolene:)

Jeg har en del spørsmål som jeg lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg med...

hva kan dere si, positivt og negativt om de forskjellige skolene?

hvordan er praksisen på de forskjellige skolene?

er det noen her som har gått på noen av de ?

 

grunnen til at jeg vil gå sykepleien er fordi jeg vurderer jordmor som yrke, men jeg syns også psykiatrien, barnesykepleie, rusomsorg og helsesøster virker spennende!

hvordan er det å komme inn på den forskjellige videreutdanningene?

 

som dere sikkert ser, har jeg ikke nevnt noe om sykehjem/hjemmesykepleien.. det er fordi denne delen av sykepleier studiet skremmer meg litt.. jeg vil tror de 8 ukene i praksis i sykehjem vil bli tøffe for meg, og jeg ønsker ikke å jobbe innenfor dette område, av personlige årsaker..

hvordan er det å få jobb innnen de andre grenene i sykepleien før en eventuell videreutdanning?

 

oj.. dette ble en del spørsmål.. håper likevel noen kan hjelpe meg:)

 

mvh forvirret liten sjel, som ikke vet helt hva hun skal gjøre med livet sitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Guest

Hei! Jeg er bare ferdig med andre året på sykepleien, men kan prøve å svare deg på noe av det du lurer på i hvert fall. Jeg studerer ved Haraldsplass, og er veldig fornøyd med det. Jeg liker at det er en liten skole, hvor man lett skaper tette relasjoner med medstudenter og til en viss grad også med lærerne. Lærerne er veldig flinke til å "se" deg som person og ikke bare som en av studentene, og de fungerere som gode støttespillere gjennom blant annet praksisperiodene. I tilegg er det også et veldig godt samarbeid mellom Haraldsplass høyskole og Haraldsplass sykehus, og man opplever å bli ivaretatt av både sykehuset og høyskolen. Det eneste negative jeg kommer på sånn på kjappen er at vi på mitt kull er flere studenter enn Haraldsplass egentlig har praksisplass til, og jeg vet at noen i klassen har vært mindre fornøyd med noen av sine praksisopphold.

 

Praksisen i første året er lagt til vårsemesteret og du er 8 uker på sykehjem - 8 uker går mye fortere enn man først tenker! Husker jeg hadde en noe negativ innstilling til denne praksisen, men jeg ble overrasket over hvor mye jeg egentlig lærte - faglig, men også om meg selv. I andre året har man en 3 ukers praksis med et mer forskningsbasert fokus hvor man har mulighet til å velge praksis selv, og man har to sykehuspraksiser utenom. Først har man 6 ukers medisinsk/kirurgisk og deretter 9 ukers medisinsk/kirurgisk. Selv om Haraldsplass er et mindre sykehus, har de mange spennede avdelinger å være i praksis i. I kirurgisk praksis kan man komme på ortopedisk avd, gastro/urologi avd, og avdeling for småoperasjoner. I den medisinske praksisen kan man komme på akuttmottaket, slagpost, hjerte/lunge, generell, geriatrisk og på OVA. Mange muligheter med andre ord :-) Dersom man er interessert i å ta deler av studiet i utlandet, er det også gode muligheter for det.

 

Dersom man vet allerede hvilke grener man interesserer seg mest for anbefaler jeg at du søker på aktuelle steder, og begynne der som pleieassistent. Da får du prøvd ut om det er det du ønsker, samtidig som de som jobber der fast blir kjent med deg og kan gå god for deg når du er ferdig utdannet. Det hender jo også at man i løpet av praksisperioder finner nye retninger man interesserer seg for, og det er heller ikke unormalt og bli tilbydd helgestilling der man har vært i praksis på Haraldsplass Sykehus.

 

 

Det var vel alt jeg følte jeg kunne svare på. Håper det kom til nytte.

Lykke til med valget ditt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy