Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan 2 års studenter gi medisin?


ramonama

Recommended Posts

Guest Gjest

Hei!

Jeg er førsteårsstudent og deler ut medisiner på sykehjemmet hvor jeg jobber... Medikamentregningen måtte være bestått, og så måtte en ha praktisk opplæring i avdelingen. Har forstått det som at det er virksomhetsleders (enhetsleders) ansvar å vurdere hvem som skal ha denne bemyndigelsen og om en er skikket til det. Jeg trodde også jeg trengte medisinkurs, men sjefen tok det opp med kommunelegen, og fikk til svar at det ikke var nødvendig (så lenge nødvendig opplæring ble gitt i avdelingen).

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er nye regler, men da det da jeg var 3. årsstudent i 1998 ble søkt fylkeslegen om disp til at jeg kunne dele ut medisiner(insulin) til EN pasient, fikk jeg avslag!

3 uker senere kunne hadde jeg hovedansvar for 104 sykehjemspasienter hver natt jeg var på jobb! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tuppsi

I dag er det slik at enhetsleder må godkjenne. På sykehjemmet jeg jobber slapp jeg å ta medisinkurset som hjelpepleiere må ta siden jeg har medikamenteksamen fra skolen men jeg måtte fylle ut et skjema sammen spl. med noen enkle spm. og gjennomgå en slags kort innføring i utdeling sammen en spl. en dag jeg var på vakt. Deretter tok enhetsleder å godkjennte at jeg kan dele ut med. når jeg tar ekstravakter på sykehjemmet. Jeg er også 2.års stud.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy