Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierlønn og skatt


Alveol

Recommended Posts

Håper noen her kan svare, da jeg ikke gidder å sitte i flere timer i telefonkø hos skatteetaten!

 

Jeg er ferdig sykepleier om noen uker og begynner å jobbe på en avdeling jeg fra før av jobber som ekstravakt. Foreløpig har jeg jobb der i tre måneder, med mulig forlengelse av kontrakt etter sommeren. Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre dette med skattekortet mitt, jeg aner jo ikke hvor mye jeg kommer til å tjene de 7 siste måneden av dette året. Har fra før tabelltrekk og har tjent ca. 50 000 på ekstravaktjobben i år. Har hørt noen si at det ikke er nødvendig å endre tabellkortet, mens andre mener jeg må det, siden inntekten stiger betraktelig.

 

Noen som har vært i samme situasjon? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg er ingen ekspert, men har vært i samme situasjon - og fått følgende forklaring: Når det er tabell, er det først og fremst lånet (det vil si renteutgiftene dine) som avgjør hvilket tabellkort du får. Dermed skal det ikke være nødvendig å endre tabellkortet fordi inntekten stiger, men det er viktig å gjøre det hvis lånet og renteutgiftene dine endrer seg. Mange merket nok det i år, når lånene hadde vært så billige i fjor :-( Jeg fikk i alle fall en solid baksmell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det beste er en telefon eller mail til skatteetaten!

 

Jeg har to kamerater fra studiet som var i akkurat samme situasjon som deg. Begge fulgte tabell og hadde tjent en 60 000 før sommeren. De ble fortalt at tabellen skulle regulere seg selv (noe den skal), men dette ble IKKE gjort. Den ene fulgte vistnok den gamle tabellen, og den andre gikk merkelig nok over til 36% trekk...

Er forferdelig knotete det systemet der. Selv leverte jeg inn skattekort med tabeltrekk i år, men ble jaggu trukket 36% i to måneder... Jobber selv som ekstravakt og jeg trenger hvert øre av lønna i dag, ikke neste sommer...

 

Skatt er noe du bør ha stålkontroll på og følge med på som en hauk, spesiellt nå som du har lån (regler med for mye inntekt, kontra stipend etc.) og skal ut i fullt arbeid som ferdigutdannet. Ta en telefon, forklar situasjonen og del gjerne svaret med oss andre her :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, folkens! Har sendt skatteetaten en mail, men den kan vel ta sin tid før jeg får svar.

 

Snakket med en av mine gamle veiledere, som anbefalte meg å trekke 36 % resten av året, men er ikke dette fryktelig mye?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk inn på skatteetaten.no og regnet ut i et program der hvor jeg la inn hvor mye jeg hadde tjent hittil, hva jeg forventet å tjene videre osv, og da fikk jeg svar på hvor høy prosent jeg burde ha videre. Hadde jobbet ekstravakter frem til sommeren, og fra sommeren ble det 100% stilling. Husker ikke helt hvilken prosent jeg endte på, men jeg fulgte ihvertfall det svaret jeg fikk på nettsiden, og endte opp med 600 kr tilbake på skatten, så vil si at det var ganske så korrekt utregnet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy