Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvem har høyest smerteterskel


Cathrine

Recommended Posts

Man hører bestandig at kvinner har mye høyere smerteterskel enn menn. Det er ikke min erfaring som sykepleier, jeg vil egentlig si tvert imot. Menn er som oftest tøffere. Her så jeg det var gjort en undersøkelse som bekrefter min oppfattelse, det var jo litt gøy http://www.sykepleien.no/article.php?artic...;categoryID=156

 

Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det er rett. Hvordan opplevere dere dette, er det forskjell på menn og kvinner?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er egentlig ikke så sikker på at det er noen kjønnsforskjell i opplevelsen av smerte.

Tror vel heller at kvinner har lettere for å si i fra, mens menn skal være så tøffe og liksom ikke gi uttrykk for at de har vondt.

 

Det er også kulturelt betinget hvor akseptert det er å gi uttrykk for smerter.

En av mine sykepleielærere fødte et barn i et arabisk land. De trodde hun var blitt psykotisk siden hun ikke hylte og bar seg som arabiske kvinner gjør. Hun var jo norsk og ga ikke så mye uttrykk for hvor vondt det egentlig gjorde! Vi er da vikinger!

 

Det er forskjell på forventninger. Noen regner med at ting skal gjøre vondt og blir gladelig overrasket over at det ikke er verre. Andre tror ikke det skal bli så ille og får sjokk når smertene setter inn.

 

Noen har høy terskel når det gjelder akutte smerter, men takler ikke kroniske. Andre er omvendt, lever med sterke smerter, men fikser ikke de akutte.

 

Smerter med kjent årsak takles ofte bedre enn ukjente etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ikke så sikker på at det er noen kjønnsforskjell i opplevelsen av smerte.

Tror vel heller at kvinner har lettere for å si i fra, mens menn skal være så tøffe og liksom ikke gi uttrykk for at de har vondt.

 

Det er også kulturelt betinget hvor akseptert det er å gi uttrykk for smerter.

En av mine sykepleielærere fødte et barn i et arabisk land. De trodde hun var blitt psykotisk siden hun ikke hylte og bar seg som arabiske kvinner gjør. Hun var jo norsk og ga ikke så mye uttrykk for hvor vondt det egentlig gjorde! Vi er da vikinger!

 

Det er forskjell på forventninger. Noen regner med at ting skal gjøre vondt og blir gladelig overrasket over at det ikke er verre. Andre tror ikke det skal bli så ille og får sjokk når smertene setter inn.

 

Noen har høy terskel når det gjelder akutte smerter, men takler ikke kroniske. Andre er omvendt, lever med sterke smerter, men fikser ikke de akutte.

 

Smerter med kjent årsak takles ofte bedre enn ukjente etc.

 

Jeg tror også individuelle forskjeller er viktigere enn kjønnsforskjellene. Og jeg tror du har et poeng der at kvinner er flinkere enn menn til å kommunisere smerte.

Likevel synes jeg denne forskningsrapporten var litt morsom, fordi kvinner er så glad i å hevde det motsatte...

Og da er ofte begrunnelsen den samme som naturfaglæreren din Ane, at kvinner er skapt til å føde ;)

 

Men fra et biologisk synspunkt kan det kan jo være at kvinner er mer følsomme, vi er jo mer følsomme på lukt, smak osv.Kanskje vi også reagerer fortere på smerte for å beskytte oss mot farer. Nå tenker jeg på urmenneskene som må beskytte seg selv og sitt avkom, det er jo fatalt om mor dør...

 

I hverdagen har det jo liten praktisk betydning da, for smerteopplevelsen varierer jo slik du var inne på Kitt :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Leste en artikkel i "Illustrert vitenskap" i høst en gang om forskning gjort på dette. Der var funnene at menn i utgangspunktet har høyere smerteterskel, mena at kvinners påvirkes av østrogen. De fant at rett før menstruasjon hvor østrogennivået vårt er høyest, hadde kvinnene samme smerteterskel som menn. Rett etter menstruasjon, når østrogennivået går i bunnen, har vi lavere. Ved fødsel har vi spart opp østrogen slik at vi har 15 ganger høyere smerteterskel enn menn, men det er altså bare mens vi trenger det. Artig forskning egentlig. Artikkelen ligger sikkert på nettsiden til magasinet, men jeg husker ikke hvilket nummer det var.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy