Jump to content
Sykepleiediskusjon

Felleskatalogen eller Norsk Legemiddelhåndbok?


Alveol

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvor mange her som bruker Felleskatalogen fremfor Norsk legemiddelhåndbok?

 

Samboeren min studerer farmasi og de har lært at legemiddelhåndboken er mye mer pålitelig enn Felleskatalogen, fordi sistnevnte er skrevet av produsentene selv, der de selv bestemmer hva som skal stå og ikke stå oppgitt. Jeg har personlig alltid stolt blindt på Felleskatalogen, og ikke brydd meg så mye om legemiddelhåndboken, men nå i det siste har jeg kun brukt sistnevnte og må si jeg føler meg mye tryggere når jeg bruker den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker begge avhengig av hva jeg er på jakt etter. Legemiddelhåndboken har en del utfyllende opplysninger som er veldig bra.

 

 

Når du sier at den er mer pålitelig fordi den er skrevet av produsentene selv og at de kan bestemme hva som skal stå og ikke stå der , så blir jeg isteden mer skeptisk !!!

 

Da vil jeg absolutt stole mindre på at de tar med alle negative ting om sine preparater og de kan lett overdrive positive egenskaper.

Felleskatalogen er mer uavhengig sånn etter som jeg vet.

Men Legemiddelhåndboka har absolutt mye bedre forklaringer på en del medikamenter, bruken av dem og enkelte prosedyrer også.

 

 

Man skal ikke stole blindt på Felleskatalogen, for den mangler opplysninger om en del unntak eller "alternative" bruksområder på enkelte medisiner.

 

Vi hadde bl.a. en pasient med nyresvikt, som sto på Titralac til hvert måltid. Felleskatalogen sier bare at nedsatt nyrefunksjon er en kontraindikasjon, mens Legemiddelhåndboka forklarer bruken av Titralac til pas. med kronisk nyresvikt :

 

" Hyperfosfatemi kan motvirkes med fosfatbindere som gis til måltidene. Kalsiumkarbonat (Titralac, 5–20 tabletter daglig) er vanligst brukt ...."

 

 

Så jeg vil nok fortsatt bruke begge avhengig av hva jeg leter etter, men det var greit å få vite at produsentene selv skriver innholdet i Legemiddelhåndboka.............. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at legemiddelhåndboken forklarer mye bedre, Felleskatalogen skriver veldig kort og stikkordsmessig. Et eksempel på at Felleskatalogen er unøyaktig er at synonympreparater opererer med forskjellige bivirkninger, mens Legemiddelhåndboken skriver om mulige bivirkninger for virkestoffet.

 

Og er Felleskatalogen som er produsentstyrt, Legemiddelhåndboken er et samarbeid mellom flere, blant annet statens legemiddelverk. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy