Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen som har vært bort i noe lignende ?


Beth

Recommended Posts

Vi har en avdelingsleder på jobb som ikke er sykepleier, tror hun har økonomi- lederutdannelse. Flink leder forsåvidt.

Saken er at hun har tilgang til medisinrommet og bruker den.

"Rykter" sier at hun har låst ut medikament fra "narkoskapet" en gang det ikke var sykepleier tilgjengelig og at hun også har hentet Paracet til en pårørende.

 

Tillitsvalgt fikk sperret kodekortet hennes for medisinrommet, men hun sørget bare for å skaffe seg et nytt kort med adgang...... Og helsesjefen i kommunen har godkjent at hun har tilgang. (ikke tilsynslegen)

 

Vi har hatt noe svinn på medisinrommet som har blitt anmeldt, men at hun har adgang kom ikke opp i den sammenheng. ( Jeg tror absolutt ikke at hun hadde noe med det å gjøre, men de er firkantet med å anmelde saker når noe forsvinner uten at det vektlegges at hun som ikke-helsefaglig utdannet også har tilgang)

 

Jeg er egentlig litt sjokkert over at hun låser ut medisiner uten å være sykepleier, men lurer på om andre har vært bort i noe lignende med ledere som ikke er sykepleiere?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... dette hørstes helt feil ut ja, forstår godt at du reagerer! Hun har da ikke noe i et medisinskap å gjøre selv om hun er leder.

Men jeg har ingen erfaring med dette.

Jeg må si jeg også ble overrasket over at man på sykehjem kan ha ledere som ikke er sykepleiere! Er det vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er prosedyreverket som regulerer medisinhåndteringen?

Hvordan ble avvikene håndtert?

Hva sier tilsynsfarmasøyten?

Hvis ingenting fører fram så er vel helsetilsynet rett adresse. Tilsynslegen har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg må si jeg også ble overrasket over at man på sykehjem kan ha ledere som ikke er sykepleiere! Er det vanlig?

 

 

 

Det er faktisk første gang vi har en ikke-sykepleier som leder. Nå er det jo blitt sånn at leder har ingenting med det sykepleierfaglige å gjøre, så sånn sett trenger de strengt tatt ikke sykepleierutdanning. Det er vi sykepleiere på "gulvet" som er ansvarlige for det sykepleierfaglige. Lederne tar seg av det administrative,økonomi og personalsaker.

 

 

 

 

Hvor er prosedyreverket som regulerer medisinhåndteringen?

Hvordan ble avvikene håndtert?

Hva sier tilsynsfarmasøyten?

Hvis ingenting fører fram så er vel helsetilsynet rett adresse. Tilsynslegen har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre.

 

 

Jeg har lett i Legemiddelloven og i vår kommunes Kvalitetshåndbok og jeg tolker de dit at det er kun sykepleier/vernepleier som kan låse ut medisiner.

 

Avvikene (om du mener det som forsvant) ble anmeldt til politiet. Alle sykepleiere som var på jobb i den perioden det forsvant ble innkalt til samtale med ledelsen før anmeldelsen. Så langt har jeg ikke hørt at politiet har foretatt seg noe som helst.............

 

 

Tilsynsfarmasøyten var opprørt over at lederen hadde tilgang og at hun faktsk låste ut medisiner uten nødvendige kvalifikasjoner. Kommunens helsesjef overkjørte hennes mening..............

 

Helsetilsynet,ja. Hmm, egentlig burde nok saken vært rapportert dit,ja. Fylkeslegen burde kanskje få et avgjørende ord her..........Hmm, får se hva som skjer videre.

 

Denne leder er flink, men stri og sta når hun bestemmer seg for noe. Nå har vi også en konflikt med forskjøvete vakter i sommerferien, som hun nekter å betale forskjøvet vakt for. Da vi kontaktet NSF og de hørte hvem det gjaldt så var de ikke overrasket. De har hatt mange saker hvor hun gjør som hun vil.................

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy