Jump to content
Sykepleiediskusjon

cvk og heparinlås..


cepiah

Recommended Posts

Er nettopp ferdig utdannet og har masse å lære!Har ikke vært borti cvk under studiene og dermed ved jeg lite om det.

Nå er jeg ferievikar i hjemmesykepleien og vi har nettopp fått noen pasienter med cvk som skal stelles et par ganger i uka.

Det settes heparinlås..noe jeg merkelig nok heller aldri har vært borti under studiene!

 

Mitt spørsmål er om man skal aspirere ut den mengden heparin man setter inn?Fikk høre at noen bruker å gjøre det og andre ikke.

Fikk også høre at heparin kunne irritere åreveggen, derfor skulle man trekke det ut.

 

Er det noen som er flinke på dette området og kan forklare meg litt i forhold til cvk og heparin..

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Jeg har aldri hørt noen aspirere ut heparin, men det er vanlig å installere litt Nacl og aspirere litt til man ser at det kommer litt blod i slangen, men ikke helt opp til treveiskranen, dette gjøres for å se om CVKen ligger på plass, for der etter å installere mer Nacl for å skylle slangen.

Før man starter infusjon eller setter et medikament skal man altså skylle slangen først med Nacl. Når man avslutter infusjonen skyller man igjen med Nacl før man til slutt setter heparin.

Huff.. dette ble kronkglete forklart...

Men når det gjelder CVK så er det endel å passe på, fare for infeksjon, luftemboli osv.

Men her er en side med masse nyttig informasjon om CVK. Jeg linker til der de skriver om blant annet heparinlås, men mer info om CVK finner du i menyen til høyre på denne siden:

http://www.vårdhandboken.se/Texter/Central...heparinisering/

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vær svært obs på at Heparin også kommer i styrken 5000 IE/ml (hetteglass med blå kork, 100 IE/ml kommer i hetteglass med gul kork). Er det denne styrken som brukes må du aspirere først, jfr. advarslene i artikkelen over.

 

Hos oss brukes 5000 IE/ml Heparin som lås på dialysekateter, mens CVK er så hyppig i bruk at vi sjelden/aldri setter Heparinlås på den.

 

Vennlig hilsen

Stein

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit Stein ;)

Jeg ante ikke at man brukte 5000 IE/ml Heparin som lås på dialysekateter, hehe.. nå kan jeg jo ikke noe om dialyse heller...

Men jeg ble nysgjerrig på hvorfor man ikke bruker styrken 100 IE også der? Er det ikke godt nok?

Når det gjelder CVK er det noen som bruker sterkere enn 100 IE? Det hørtes skummelt ut :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for velkomsten. :)

 

Nei, jeg håper ingen bruker 5000 IE/ml, men erfaring har lært meg å sjekke godt - særlig på steder der man ikke er spesielt vant til en type utsyr/prosedyrer. "Better safe than sorry"...

 

Presis hvorfor 100 IE/ml ikke er nok vet jeg ikke, men det er klart at den minste blodklott vil lage problem for enten dialysemaskin eller pasient. Kanskje derfor man er ekstra forsiktig?

 

Vennlig hilsen

Stein

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. Hva er Heparin lås? Og hvorfor bruker man heparin? Der jeg jobber skyller vi bare med Nacl 10 ml(både Pvk og CVK), holder dette?

 

Hilsen sykepleierstudent

 

Heparinlås brukes når PVK/CVK ikke brukes så hyppig. for at den ikke skal gå tett.

Men det er litt delte meninger om når det er nødvendig. Vi har en tråd om det her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=26

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy