Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bør foreldre til syke barn advares mot å legge ut sensitive opplysninger om barnet sitt på nett?


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leste at barneombudet er bekymret fordi forerldre til alvorlig syke barn legger ut info, navn og bilder av sine syke barn i blogger og på Facebook.

Det er sikkert mange som gjør dette som en del av bearbeidelsesprosessen og tenker ikke over at det kan være uheldig for barnet i fremtiden.

Kanskje sykepleiere bør advare foreldre til syke barn om dette? Jeg vet ikke hva dere tenker, men jeg tror det vil være lurt. Foreldrene er i en krise og tenker kanskje ikke på konsekvensene der og da. Blir de opplyst av oss om dette, vil de kanskje tenke seg om før de legger ut for mange opplysninger.

Her er artikkelen: http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7214981

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare om syke barn, men de som oppdaterer blogg og facebook osv om at barnet har bæsja på potte for første gang idag, fått sin første tann, gulpa over hele mamma idag ++... Stakkars unge som får vite når han blir eldre at han ble utlevert for hele verden på denne måten :)

Nå har jeg ikke barn selv, så kanskje det er grunnen, men jeg klarer ikke å se hvorfor det er så interessant å dele med hele verden på nettet at ungen har bæsja på potte....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Ser at stadig flere deler sitt barns sykdom på sosiale medier, og her har noen barnesykepleiere skrevet masteroppgave om temaet: http://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/mamma-ida-simonsen-–-vi-valgte-åpenhet-fra-dag-én-blogging-egen-facebook-side-og-brev-til-alle-på-angelicas-skole/ar-BBCJNY2

De skriver at jo sykere barnet er jo flere bilder blir publisert. Barn som dør, som ligger på respirator, som legges i narkose blir lagt ut på sosiale medier. De sier også at helsepersonell blir usikre når de vet at det blogges om oppholdet på sykehuset.  Det kan jo være ille for barnet senere i livet å bli eksponert på den måten. Hadde vært interessant å høre hva dere tenker om dette. Synes dere det er et problem der dere jobber?

Ser jo at det egentlig ikke bare gjelder barn, men også voksne deler mye om egen sykdom i sosiale medier. Det kan jo være ubehagelig for sykepleierne at alt de gjør skrives om og deles. Ikke at det ikke tåler dagens lys, men man blir jo bundet og usikker i en slik situasjon, og redd for å bli feilsitert. Og de som deler alt om sin sykdom og sykehusopphold på sosiale medier kan jo komme til å angre på hva de har delt når de er kommet over den "akutte" fasen.  

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier og mor

Jeg er sykepleier, men også forelder til et barn med alvorlig kreftdiagnose. Jeg tok masse bilder underveis i forløpet til mitt barn. Veldig lite ble delt offentlig, men vi brukte bildene for å vise henne, og for at hun kunne vise dem hun ville hva hun har vært igjennom. Foreldre i slike situasjoner er som folk flest, veldig ulike. Noen deler alt, noen isolerer seg. Det kan godt være at jeg har tatt noen bilder i situasjoner der helsepersonell mente jeg burde være tettere på mitt barn. Jeg bruker også humor som stressmestring, det er mang en sykepleier eller radiograf som sikkert har gjort seg noen tanker om det. Men jeg går litt i svart når jeg går inn på sykehus akkurat nå, og ingenting fungerer bedre for å roe meg ned enn upassende galgenhumor. Vi trenger åpenhet for å skape engasjement, opplysning og politisk vilje til forbedring. Jeg synes det virker som om masteroppgaven er noe unyansert. Hvor er intervjuene med foreldrene? Og når det gjelder at sykepleierne syntes det var vanskelig å ta seg av hele familien, så tenker jeg at det blir vanskelig uansett, når veldig mange familier opplever at det kommer nye sykepleiere og leger hele tiden. I løpet av 15 innleggelser på Rikshospitalet var det 1 stk sykepleier som satte seg ned og spurte hvordan det egentlig gikk med meg. Det sier litt. Kanskje hadde foreldre svart at i mangel på psykososial oppfølging fra en overbelastet sengepost blir det helt naturlig å søke det utenfra? Hva vet vel jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig trist å lese at du har et alvorlig sykt barn, verre kan det jo ikke bli. 

Men takk for at du deler dine erfaringer rundt det å ha et barn med en alvorlig kreftdiagnose. Ja som du sier kan noe av årsaken til at man søker støtte på sosiale medier være manglende psykososial støtte på sykehuset. Det var veldig skuffende å lese at kun 1 sykepleier spurte hvordan du hadde det midt oppe i det hele, og helt uakseptabelt at man stadig må forholde seg til nye leger og sykepleiere. Når man er i en slik krise trenger man stabilitet og omsorg. Håper sykepleierene tar dette innover seg og blir flinkere til å se og ivareta pårørende som er i en svært vanskelig situasjon. Gir de foreldrene god omsorg, hjelper de også barnet.

Håper barnet ditt er bedre og blir helt frisk.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy