Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodfortynnende medikamenter


Guest nucleus

Recommended Posts

  • 6 months later...
Guest Olav Almenningen

Jeg har KOLS og har brukt noen varianter av albyl- e som blodfortynnende. Har vært plaget av store blåmerker på armer og lår. Nå har jeg hørt om to uavhengige pasienter som har fått en ny variant som ikke forårsaker blåmerker. Fastlegen vet ikke hva det er. Noen som vet navnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har KOLS og har brukt noen varianter av albyl- e som blodfortynnende. Har vært plaget av store blåmerker på armer og lår. Nå har jeg hørt om to uavhengige pasienter som har fått en ny variant som ikke forårsaker blåmerker. Fastlegen vet ikke hva det er. Noen som vet navnet?

Det er kommet noen nye typer blodfortynnende medisiner. Men de er sterkere enn Albyl-e, så de er vel neppe aktuelle for deg. Om man får mindre blåmerker av dem vet jeg heller ikke, så det kan jo være noe annet disse andre pasientene brukte. Men her kan du lese om dem: http://nhi.no/sykdom...317.html?page=1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei, interessant lesing her, kom hit da jeg søkte etter Erstatning for Marevan. Legen nevnte et medikament (S....?) som han mente var vel så bra og hadde vært gjennom lang tids prøving nå, men det var ikke Pradaxa som vel viste seg å ha risiko og ble trukket tilbake. Andre jeg fant foreslått var DOAC (men presentert av firmaet som fører det), Xarelto og Eliquis, mens Exantas omtale var fra 2004.

For meg er det greit med Marevan, men litt bry å møte opp for sjekk av INR hver 14. dag. Tar mine 4 tabl. ved lunsjtiden og er nøye med å notere at jeg har tatt og ikke glemt, bruker ukesbeholder + eget ark hvor jeg haker av og skriver klokkeslettet. Skulle jeg glemme en dag fordeler jeg den dagens tabletter minus 1 = 3 over de neste dagene (med 1, 3/4, 1/2, 1/4,1/4 og 1/4).

Hilsen Bror

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noe å tenke på er at det ikke finnes "antidot" for andre antikoagulerende enn Marevan, greit å vite hvis man må inn til kirurgi f eks. Noe mange ikke vet er at de som står på marevan kan få INR-apparat hjemme. Dette er omtrent samme type som finnes på sykehjem og legekontor. Dermed sparer man seg mange runder hos fastlegen :)

Trodde det var en slags uskreven regel at Marevan gis kl 18 hver dag. Det var i allefall det jeg lærte på skolen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy