Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blåflekken forsvinner ikke etter blodprøve


Guest Grethe

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et spørsmål, og jeg finner ikke svar noen steder enn kanskje av dere.

Jeg tok blodprøver for 1 uke og 1 dag siden. Hun som stakk meg bomma to ganger, den første gangen vridde hun litt på nåla for å finne blod, før en annen fikk prøve seg på den andre arma.''Jeg treffer blodåren, men får ikke blod''. Jeg stakk liksom på andre siden av albuen, hehe.

Det som er , er at jeg har ''blåflekken'' enda. Å den blir bare større. Blåflekken går liksom som ei linje nedover armen, men nå har jeg også fått to små blåflekker som er på linje oppover armen også. Jeg er litt nervøs for at hun som gjorde det ikke har gjort det ordntlig, brukt samme sprøyte to ganger, eller at det var noe smuss på den. Har dere noe svar?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å svare uten å ha sett armen din, men jeg tror det rett og slett er et blåmerke som du sier fordi det ble mye vridning når hun forsøkte å treffe blodåren. Dette har ført til at blodåren er blitt perforert og du har fått blødning under huden som har "sklidd litt ut" og derfor blitt litt større. Hvor lenge et blåmerke varer varierer veldig, men det er ikke unormalt at du fortsatt har det. Et blåmerke er ikke farlig.

Du lurer på om sprøyten kan ha vært skitten og tenker da sikkert i retning infeksjon. Da vil området være mer rødt, varmt og ømt. Kjenner du også åren som en hard streng kan du ha fått en tromboflebitt.

Vel, dette er hva jeg umiddelbart tenker. Jeg har ingen annen forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Guest banshee

Jeg hadde også et sånnt sort langt blåmerke etter en blodprøve en gang, som ble større etterhvert. Tror du bare må ta tida til hjelp så forsvinner det nok.

Link to comment
Share on other sites

Som de to foregående sier, du trenger nok ikke å bekymre deg! Når en blodåre blir perforert dannes det en blåflekk, eller det vi kaller et hematom. Dette kan bre seg over større deler av huden, men vil over tid forsvinne av seg selv (uker eller måneder, alt etter hvor stort hematomet/blåflekken er).

Link to comment
Share on other sites

Tror som de andre at siden det er blåmerke så er det hematom som vil forsvinne av seg selv etterhvert.

 

For å hjelpe på kan du bruke Hirudoid salve som du får på apoteket. Den er en lokalvirkende antikoagulans, og jeg har god erfaring med den på blåmerker og tromboflebitt. Masseres inn 2-4 ganger daglig.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, nå ble jeg og pappan min mye mindre bekymret :D !

Er det vanlig at en som tar blodprøver, skal ''rote'' rundt sånn egentlig? Trekke nåla frem og tilbake, og vri på den?

Det var ihvertfall ubehagelig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy