Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hansker ved innsetting/fjerning av PVK/blodprøver?


Guest trinity89

Recommended Posts

Guest trinity89

Som sykepleierstudent er jeg utplassert i praksis forskjellige steder, og ser derfor godt hvor ulikt de forskjellige avdelingene handler i forhold til hygiene og beskyttelse mot blodsøl. Nå er jeg på en kirurgisk avdeling, og det fjernes derfor PVKer hver dag, og taes blodprøver ganske ofte. Det jeg henger meg litt fast ved, er at ingen av sykepleierne bruker hansker ved disse prosedyrene, de gjør det kun hvis det er kjent at pasienten tilhører en risikogruppe. Her om dagen fjernet en sykepleier en PVK og blodet rant og rant fra denne pasienten, og sykepleieren fikk hendene ordentlig tilgriset av blod. Pasienten tilhørte, såvidt de visste, ingen risikogruppe, men slike ting kan man jo aldri være 100 % sikker på?

Jeg reagerer også på at sykepleierne aldri bruker hansker når de tar blodprøver, f. eks ved kalsiummålinger. Det er da fort gjort å stikke seg på den nåla?

 

Hva tenker dere erfarne sykepleiere om dette, og hva gjør dere? Er det dette som blir virkeligheten når man er ferdig på skolen? Jeg er klar over at man lærer ganske urealistiske og "tøvete" ting på skolen i forhold til hvordan det egentlig er i praksis, og vil derfor høre hva dere tenker om dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte alltid hansker ved disse prosedyrene(jeg sier brukte fordi jeg jobber ikke på sykehus mer).

Jeg har observert som deg at mange ikke gjør det.

Jeg mener det er to viktige grunner til å bruke hansker, den ene for å beskytte seg selv, den andre for å ikke stigmatisere pasienten. Bruker du det på absolutt alle er det ingen som føler seg stigmatisert.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg altfor slapp med akkurat dette. Bruker alltid hansker når jeg henger opp/tar ned blod ved blodtransfusjon, og om pvk er synlig tilgriset når jeg skal seponere den. Ellers har jeg forsøkt å sette pvk med hansker, men får det rett og slett ikke til, så bruker aldri hansker ved innsetting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ganske slapp på å bruke hansker til dette... Grunnen? Jo fordi ved fjerning av PVK er det ekstremt sjeldent jeg har opplevd at det har blitt blodsøl. Samme med blodprøver. Ved innlegging av PVK derimot blir det av og til blodsøl, men synes det er veldig vanskelig å gjøre denne prosedyren med hansker, men vet jeg bør skjerpe meg akkurat der. Spurte forresten en anestesisykepleier en dag om hvorfor han ikke brukte hansker ved innlegging av PVK, og da sa han at så lenge man har hel hud på hendene, ikke sår eller eksem så er det greit å ikke bruke hansker... (Så jeg har egentlig fulgt hans råd, og brukt hansker når jeg har sår på hendene bare)

OG du som mente faren var å stikke seg uten hansker... hvis du først stikker deg, så stikker nålen gjennom et par tynne hansker også!

Link to comment
Share on other sites

Guest trinity89

 

OG du som mente faren var å stikke seg uten hansker... hvis du først stikker deg, så stikker nålen gjennom et par tynne hansker også!

 

Jo, det er klart, men da vi hadde forelesning om dette fortalte foreleseren at noen undersøkelser hadde vist at ved uhell med stikk med hansker på, så ville den eventuelle bloddråpa på spissen ofte gå i hansken og ikke videre inn i huden, så derfor kunne hansker minske risikoen for eventuell smitte. Det hender vel selvfølgelig at smitte skjer selv med hansker på, men da gir det jo litt sikkerhet å bruke det. Det som nok funker enda bedre med tanke på smittefare, er gode rutiner for hvordan man behandler sprøyta etter den har vært i pasienten. F. eks seponere spissen i gul boks med én gang, føre sprøytespissen forsiktig inn i hetta ved å la den ligge på et bord og ikke holde i den, osv. Ser at det slurves en del med dette også. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Bruker hansker ved innsetting og fjerning av PVK. Jeg bruker hansker ved iv, sc og im injeksjoner. Jeg bruker også hansker når jeg tilbereder AB, og ved til- og frakobling. Jeg er kanskje en notorisk hanskebruker, men jeg føler det er riktig å bruke hansker i disse situasjonene. Har opplevd både medikamentsøl, blodsøl og stikkskade når jeg ikke har hatt hansker på. Det har føltes ubehagelig (spesielt stikkskaden, har også lært at hansker kan beskytte i forhold til at bloddråpen kan dras av spissen av nåla), så jeg bruker hansker ganske ofte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy