Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prosedyreøvelser under studiet


Millis

Recommended Posts

Hva kan man forvente å "bli utsatt for" under sykepleiestudiet når det gjelder øvinger på hverandre? Er det evt. noe man kan reservere seg mot?

 

Jeg har f.eks. slitt med langvarig sykdom tidligere og har hatt lange perioder på sykehus. Fremdeles har jeg "traumer" når det kommer til enkelte prosedyrer, blant annet innlegging av venefloner. Fastlegen har faktisk gått så langt som å si at jeg har/har hatt en form for posttraumatisk stresslidelse etter sykehusårene og at enkelte undersøkelser/prosedyrer og sykdomsprosesser har vært som "tortur" for meg.

 

Innlegging av veneflon er bare en av prosedyrene jeg frykter, men det er også en av de som er vanligst å utføre på hverandre, antar jeg. Jeg har årer som er "vanskelige" og har blitt stukket igjen, og igjen, og igjen, av sykepleiere som har vært arrogante nok til å tro at akkurat de skal klare å legge inn veneflonen (selv om jeg ber pent om at de tilkaller proffene før første stikk). Det ender som regel opp med at de må tilkalle anestesisykepleier etter et utall forsøk. For meg fremstår det som et stort mareritt at uerfarne studenter skal prøve på det erfarne sykepleiere har problemer med å få til. Vil dette ødelegge for mulighetene til å studere sykepleie, eller går det an å reservere seg mot å være prøvekanin? Jeg har ingen problemer med at andre gjennomgår prosedyrene, da klarer jeg å distansere meg på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at det skal stoppe mulighetene dine. Det er jo ikke det at du ikke vil lære og øve på prosedyrer selv, du vil bare ikke være prøvekanin. Og det burde jo være greit nok.

 

Mulig det kan ha betydning hvilken lærer du treffer på , men om du har et brev fra legen din som forklarer bakgrunn helt enkelt så burde det vel holde.

 

I mitt kull var det enkelte som ikke ville bli satt sprøyter på, det løste vi ved at noen av oss andre stilte opp flere ganger. Ingen problemer.

Venefloner trente vi ikke på i min studietid.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ikke tro at dette skal ødelegge for dine muligheter til å bli sykepleier, så ikke bekymre deg for mye om det. skulle det være slik at dere skal prøve på hverandre er det alltids noen som stiller opp flere ganger, i tillegg har du har en god grunn til at du ikke ønsker å være prøvekanin, og det vil bli respektert. Men det kan også godt tenkes at det ikke er noen som skal være prøvekaniner - når vi skal øve på å sette venefloner, i praksisforberedende uke får vi "dokker" vi øver på, dermed er det i utgangspunktet ingen av oss studenten det skal stikkes i =)

 

skulle det være andre øvelser du ikke vil bli utsatt for så vil nok det også ordne seg, snakk med lærerne og evt. den gruppen du utfører øvelsene sammen med før dere begynner.

Link to comment
Share on other sites

Man setter ikke veneflon på hverandre, det er ikke lov i Norge, vi gjorde det på dukkearmer :)

 

Men sprøyter setter man på hverandre, subcutant og intramuskulær. Hos oss var det også noen som ikke ville bli stukket, og da var det

andre som stilte opp, ingen problem det :)Men å sette sprøyter må man bare gjøre, det er jo en del av yrket tross alt :)

Snakk med lærerne om det som er en utfordring for deg, de legger til rette for deg :)

Link to comment
Share on other sites

Man setter ikke veneflon på hverandre, det er ikke lov i Norge, vi gjorde det på dukkearmer :)

 

Hvor står det at det ikke er lov?

 

Da vi skulle øve på veneflon fikk vi beskjed om at alle skulle stikke og alle skulle bli stukket minst en gang, uansett. Vi øvde først på disse gummiarmene, så på hverandre. Var folk i klassen som besvimte når de så på, men likevel slapp ingen unna...

For øvrig så synes jeg jo du har en god grunn, så det burde jo la seg ordne. Varierer tydeligvis fra studiested til studiested.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit på forumet :)

Nå er det lenge siden jeg studerte, men vi la inn veneflon på hverandre. Derimot så slapp vi å være forsøkskanin om vi ikke klarte det. Jeg klarte ikke å bli lagt ned ventrikkelsonde på. Jeg prøvde så vidt, men måtte melde pass.

Jeg kan ikke tro at noen tvinger deg til å bli lagt inn veneflon på. Det hadde jeg ikke bekymret meg for.

Men snakk med læreren på forhånd så slipper du å gå rundt å være redd for dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at det ikke er lov?

 

Da vi skulle øve på veneflon fikk vi beskjed om at alle skulle stikke og alle skulle bli stukket minst en gang, uansett. Vi øvde først på disse gummiarmene, så på hverandre. Var folk i klassen som besvimte når de så på, men likevel slapp ingen unna...

For øvrig så synes jeg jo du har en god grunn, så det burde jo la seg ordne. Varierer tydeligvis fra studiested til studiested.

 

Det var aldri spørsmål om å sette på hverandre, vi fikk høre at det gjorde man ikke lengere i studiet, trodde det gjaldt alle skoler, iallefall på UIS. Men da er det skoler som fortsatt gjør det da. :)

Men noe tvang er det absolutt ikke nei. Vet at folk øvde på hverandre hjemme, men ikke i skolens regi iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud

Vi øver først og fremst på en dukke, men vi får prøve en gang på hverandre med lærer tilstedet. Dette gjelder veneflon, ventrikkelsonde, og injeksjoner.

 

Ellers i starten når vi hadde stell så gjorde vi alt på hverandre. Stell, tannstell, fotstell osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke med veneflon, men når det gjelder sprøyte, så hørte jeg noen på studiet hvor jeg går sa at vi ikke fikk lov å sette sprøyten på andre, hvis vi ikke selv også stilte opp som prøvekanin. Vi kunne ikke utsette andre for det, hvis vi ikke selv vågte å bli utsatt for det. Men jeg har ikke hørt verken det ene eller andre, så jeg er ikke sikker på hvor de fikk det fra. Men det kan jo være varierende fra skole til skole og lærer til lærer. Men siden alle de andre over her sier at det sikkert går fint, så har du sikkert ingenting å bekymre deg for. Vi har ikke begynt med noe sånt enda, så jeg kan ikke snakke av erfaring. Bare av hva jeg hørte.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet at det er enkelte høyskoler der enkelte prosedyrer som innelggelse av pvk, sonde o.l. ikke blir gjort på hverandre.

Nå er jeg så heldig og går på en høyskole der vi får gjøre "alt" med hverandre. :)

 

Hadde ei i klassen som hadde totalt "angst" for alt som het sprøyter. Hun kunne stikke andre, men fikk helt panikk dersom hun tenkte tanken på at noen skulle stikke henne :(

 

Det var ingen som tvang henne :)

 

MEN! Etter mye bearbeiding, og hun fikk snakket mye med oss medstudenter og lærere, så bestemte hun seg for å prøve.

For å gjøre en lang historie kort, så klarte hun å få pvk av en medstudent :)

Link to comment
Share on other sites

Eg er tredjeårsstudent, og til no har vi øvd eindel på kvarandre. Både av "stell", forflytning og diverse prosedyrar ift hygiene, arbeidsmetode, ol.

 

Når det gjeld stikking har vi lagt veneflon, og gitt subcutane og intramuskulære injeksjonar. Har også øvd på å ta blodprøver, men det var i praksis. Har òg øvd på veneflon-innlegging i praksis. Har sjølv ingen problem med å vere "nålepute", men veit at dei som veldig gjerne vil sleppe får lov til det :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy